Lo Mang - Original trailer
Sun Chien - Color stills
Chiang Sheng - Biography & selected filmogrpahy
Lu Feng - Production notes
Regisseur Chang Cheh - Other releases
Speelduur 101:24 mins - Original poster

Het leven van Chen A Jin (Lo Mang) is niet bepaald boeiend te noemen. Hij werkt in een kleine tofu winkel en zijn baas is allesbehalve vriendelijk. Hij krijgt slecht betaald en moet keihard werken. Gelukkig heeft hij zijn kung fu en gebruikt hij zijn werkattributen om te trainen. Hierdoor is het allemaal wat draaglijker. Als hij klaar is met werken gaat hij iedere dag op bezoek bij Yang Dabao (Kwok Choy). Hij werkt in een restaurant en zit in dezelfde positie als Chen A Jin. Samen hebben ze het altijd over kung fu en testen ze elkaars vorderingen. Hier genieten ze enorm van en ooit hopen ze wat te kunnen betekenen voor hun land. Er is momenteel een oorlog gaande en het volk is aan de verliezende hand. Zelfs de Shaolin tempel is gevallen en de helden die daar zaten zijn gedood of op de vlucht. Een van de weinigen  die wist te ontsnappen was Hong Xiguan (Jason Pai Piao). Hij heeft ernstige interne verwondingen en is naarstig op zoek naar een schuilplaats. Helaas lukt het hem maar niet om iemand te vinden die hij kan vertrouwen. Als hij dan ook nog eens zijn vijanden tegen het lijf loopt lijkt zijn geluk op. Ternauwernood weet hij te ontsnappen. Hij redt het tot voor de tofu winkel waar Chen A Jin werkt en daar stort hij in. Chen A Jin twijfelt geen moment en sleept de gewonde man naar binnen. Hij heeft geen idee wie het is maar toch wil hij hem verzorgen. Zodra hij de mogelijkheid ziet haalt hij Yang Dabao om hem te helpen. Samen proberen ze het briefje wat Hong Xiguan bij zich heeft te ontcijferen maar ze kunnen het beiden niet lezen. Zhu Cai (Sun Chien) wordt er bij gehaald en deze vertelt ze wie deze man is en dat hij medicijnen nodig heeft. Ze besluiten samen om Hong Xiguan te verzorgen tot hij beter is. Het feit dat het hier om een voortvluchtige rebel gaat accepteren ze en de risico's nemen ze op de koop toe. Zelfs als dit betekent dat ze een groep met levensgevaarlijke vechters achter zich aan krijgen.

Als Chang Cheh eenmaal een winnend team had dan ging hij er helemaal voor. Zonder enige moeite maakte hij film na film en dit kon zomaar oplopen tot zes films per jaar. De één natuurlijk beter dan de andere maar als 'De venoms' er in speelden kon je er van uit gaan dat het met de gevechten helemaal goed zat. 'Shaolin rescuers' brengt het hele team weer samen (met uitzondering van Wei Pai). Een recept voor succes wat bijna iedere kung fu liefhebber interessant moet vinden.

Het lijkt er op dat 'Shaolin rescuers' voor Chang Cheh een tussendoortje was. Er is niet veel tijd in het verhaal gestoken. De focus ligt zoals gebruikelijk op de verbroedering van een groep heren. Stuk voor stuk worden hun personages geschetst maar echt diep gaan we niet. Wel wordt er overduidelijk weergegeven dat ze hun leven saai vinden en op zoek zijn naar een beetje spanning. Dit wordt op een vrij luchtige manier gedaan. Het lijkt er zelf een beetje op dat Chang Cheh hier aan het toegeven is aan de kung fu komedie hype. Het personage van Kwok Choy zou Jackie Chan niet misstaan hebben. Een beetje naïef, nooit serieus en altijd op zoek naar een gevecht. Wel even wennen want dit is een manier waarop we Kwok Choy niet vaak zagen. De rest van de acteurs zit wel in de gebruikelijk wijze in hun rol. Dit maakt het allemaal toch vertrouwd. Het knappe is dat er hier met bijna niets toch wat leuks in elkaar geknutseld wordt. Door de lol die de acteurs samen hebben is het bijzonder leuk om naar te kijken. De verschillende situaties wisselen elkaar in een goed tempo af. Het ene moment heerst er een gevoel van weemoed en het andere moment is het allemaal weer gezellig en speels. Het Shaolin verhaal waar hier om heen geborduurd wordt is natuurlijk bij de meesten wel bekend. Het beste kan je het ook maar zien als een deel uit de avonturen van Hong Xiguan (Hung Si Kwan). De nadruk ligt hier alleen op de mensen die hem onderweg hielpen en hun achtergrond.

Wat de film staande houdt is de actie. Vanaf het begin tot het einde draait het eigenlijk maar om één ding en dat is kung fu. Het maakt hier niet uit in welke vorm het is als het maar kung fu is. Trainingen, gevechten, acrobatiek of speelse gevechten alles komt aan bod. Hier zit een prachtige opbouw in die ons mee neemt naar de climax aan het einde. Kwok Choy is lekker op dreef en samen met Lo Mang en Sun Chien vermaken ze ons het eerste deel van de film. Later komt Jason Pai Piao er bij. Hij is een beetje de vreemde eend in de bijt. Qua kung fu past hij niet echt bij de rest. Waarschijnlijk was het handig voor de marketing dat hij aan de film verbonden was. Hij is een sterk acteur die ander publiek trekt dan de rest van de acteurs. Ondanks dat het meer een drama acteur is weet hij zich in de gevechten goed te redden. De laatste toevoeging is Chiang Sheng. Hij heeft niet echt een uitgebreide introductie maar staat wel meteen zijn mannetje. Lu Feng neemt de plaats in van de leider van de slechte. Hij is een meesterlijke vechter en misschien wel de beste ooit met wapens. Niet echt iemand die je achter je aan wil hebben. Hij heeft een groepje van vechters bij zich met elk hun eigen specialiteit. Pas in de laatste vijftien minuten komen ze tegenover elkaar te staan. Het gevecht wat volgt is fenomenaal en bouwt wel zo goed op dat de spanning bijna te veel wordt. Lu Feng bewijst wederom dat hij elk wapen op een ziekelijke wijze beheerst en de helden hebben het er maar moeilijk mee. De actie in 'Shaolin rescuers' is dus ook bijna perfect te noemen.

De aankleding van de film is redelijk standaard. Geen bijzondere kostuums maar alleen zaken die in het magazijn van de studio's te vinden waren. Dit geldt eigenlijk ook voor de locaties waar gefilmd is. Alles is binnen in de studio's gedaan en er zijn niet echt sets gebouwd voor de film. Het stuk dat zich in de Shaolin tempel afspeelt is dus ook voor een rode achtergrond opgenomen. De tempel zelf is aanwezig maar alleen als een model van de voorkant.

Het is heel bijzonder hoe Chang Cheh het voor elkaar krijgt om met zo weinig middelen een vermakelijke film te maken. Het verhaal en de aankleding is minimaal. Er is misschien geen magie zoals in sommige andere van zijn films maar toch staat het als een huis. Het geheim zit hem in de chemie tussen de acteurs en de actie. Want als er iets dik in orde is in 'Shaolin rescuers' dan is het wel de kung fu. De gevechten zijn fenomenaal en zullen je regelmatig naar de terugspoelknop doen grijpen. Heb je dus zin in een avond onvervalste kung fu zonder poespas ga dan voor 'Shaolin rescuers'.

Geluid kwaliteit Zeer goed (Mono)
Uitgever International video limited