Wei Ng Man Tat - Bloopers
Patrick Tse Yin - Making of the special effects
Wong Yat Fei - Mystic origins of martial arts
Regisseur Stephan Chow -
Speelduur 103 Min -
Prod. maatschappij stars oversea -

Als de wegen van een mislukte oude voetballer en een zwervende Shaolin monnik (Stephan Chow) elkaar kruisen besluiten ze voetbal en kung fu met elkaar te combineren. Hiermee hopen beide hun individuele doelen te bereiken. De ex-voetballer wil bewijzen dat hij wel succesvol kan zijn als trainer. De monnik wil dat kung fu weer net als vroeger in het dagelijks leven gebruikt zal worden. Hij vindt dat de mensen het veelte druk hebben met werk. Hier door verwaarlozen ze hun lichaam. Dit moet maar eens afgelopen zijn en kung fu moet door iedereen beoefend worden. Maar voetballen doe je niet in je eentje. De monnik probeert zijn oude tempelgenoten over te halen om mee te doen aan dit project. Helaas heeft geen van de monniken zin in dit avontuur. Stuk voor stuk hebben ze slecht betalende baantjes. Verder hebben ze het te druk met zelfmedelijden hebben. Het enige wat ze kunnen is kung fu en daar is niet echt werk in te vinden. Ze sturen hun jongere broertje dus ook zonder pardon weg. Het is niet de eerste keer dat hij met een plannetje komt om succesvol te worden. Eerdere pogingen faalde vreselijk en zorgde alleen maar voor een grotere depressie. Maar toch wagen de monniken het er op. Stuk voor stuk verschijnen ze voor een eerste training. Het lijkt er eerst op dat het helemaal niets gaat worden. Uiteindelijk draait dit bij en vindt iedereen zijn oude krachten terug. Met als doel het prijzengeld van een miljoen, geven ze zich op voor het grootste toernooi van China. Alleen hier moeten ze het uiteindelijk opnemen tegen het 'Evil team'. Dit is team vol met onmenselijke voetballers. Ze zijn extreem krachtig en reageren bijna als robots. Voor de monniken is dit zelf een harde noot om te kraken. Maar opgeven is niet iets wat ze wederom snel zullen doen.

Voor Stephen Chow was dit zijn grote doorbraak naar het westerse publiek. Al jaren was hij in Azië een superster en scoorde hij hit na hit met zijn films. Dit waren altijd komedies waarin hij extreem flauwe personages mengde met snelle woordgrappen. Het thema en de setting van de film was telkens anders. En zo wisselde hij tussen toekomst verleden en heden. Voor serieuze rollen is deze Jim Carry van Hongkong niet in de wieg gelegd. Het is dus ook niet vreemd dat ‘Shaolin soccer’ een knotsgekke komedie is. Van tijd tot tijd is het allemaal wel heel erg flauw en wat tegen het kinderachtige aan. Maar voetbal is een universele taal en dit is de reden van het grote succes. Maar buiten voetbal speelt ook kung fu een grote rol. Voor de laatste wedstrijd worden werkelijk alle trucs en stijlen uit de kast gehaald. Dit lijkt ook bijna een groot eindegevecht zoals het in een kung fu film hoort. Hoofdzakelijk zijn het digitale effecten die dit alles mogelijk maakt. Het overgrote deel van het budget is dus ook naar de visuele effecten gegaan. Het resultaat is absoluut geweldig. Monniken die op de meest waanzinnige manieren met een bal om gaan. Dit loopt van breakdance bewegingen tot bizarre lange afstand schoten. Het gebeurt zelfs dat een bal eerst in een vlammend projectiel veranderd en vervolgens een aanstormende poema wordt (let u vooral op de sponsor). Je valt dus van de ene visuele verbazing in de andere. Dit alles wordt op een bijzonder meeslepende manier neergezet. Wat erg opvalt, is de manier waarop het kung fu gepromoot wordt. Het lijkt bijna een soort herintroductie voor de wereld. Iedere monnik heeft zijn eigen stijl en bijzondere gave. Deze passen stuk voor stuk bij hun karakters. Alleen echt stoer zijn ze niet. Ze zijn nog maar een schaduw van het gene ze vroeger waren. Dit maakt het natuurlijk allemaal alleen maar grappiger. Maar het is niet alleen maar actie en komedie wat de klok slaat. Voor de variatie wordt er ook nog een klein vleugje kinderlijke romantiek door het geheel vermengt. Dit maakt het een leuke en complete film waarin alle facetten van vermaak aanwezig zijn. Want natuurlijk is er een kwaadaardige vijand. Een man die alles en iedereen dwars zit en heel ver gaat om zijn doel te bereiken. Om hem te assisteren heeft hij een voetbal team vol met zombieachtige spelers met extreme krachten. Er is geen andere conclusie te trekken dan ‘Kung fu soccer’ te bestempelen tot top vermaak. Let alleen wel even op dat je in een niet al te serieuze bui bent. Het niveau van de grappen is bijzonder laag en dit zou anders wel eens tegen je kunnen werken.

House of knowledge komt met deze her-uitgave van ‘Shaolin soccer’ met een kleine naamswijziging. Dit om in te spelen op het succes van ‘Kung fu hustle’. De film heet dus nu ‘Kung fu hustle’ en zit in een gouden slipcase met een holografische afbeelding op de voorkant. Dit ziet er absoluut netjes uit. Binnen treffen we twee dvd’s aan. Op de eerste disk is de film te vinden en een aantal leuke extra’s. Natuurlijk ontbreekt de traditionele making of niet. Deze duurt iets meer dan twintig minuten en mengt interview, beelden uit de film en van achter de schermen naadloos met elkaar. De bloopers doen precies wat je er van mag verwachten. Iets minder dan drie minuten vol met dialogen en actiescčnes die fout gaan, lachen gegarandeerd. In de Making of special effects krijgen we eerst het eind resultaat te zien. Daarna krijgen we zonder commentaar de verschillende toevoegingen te zien die met de computer gedaan werden. Vooral de manier waarop het stadion gevuld is met mensen is hier erg apart in. Je zou niet verwachten dat hier trucage voor gebruikt zou zijn. Een leuke, maar door het ontbreken van het commentaar, wat droge toevoeging. De tweede disk bevat een documentaire die eigenlijk niet zoveel met ‘Shaolin soccer’ te maken heeft. Het gaat hier om ‘Mystic origins of martial arts’. Hierin wordt de geschiedenis van de martial arts doorlopen van het verre verleden tot de dag van vandaag. Films, acteurs, leraren, grote wedstrijden alles en iedereen komt aan het woord. Ook bijna elke stijl denkbaar wordt wel even genoemd en besproken. Het is dus ook niet vreemd dat dit alles meer als anderhalf uur duurt. Wat alleen wel erg opvalt is dat dit alles door Amerikanen gemaakt is. Het concentreert zich namelijk meer op hun beoefenaars dan de oude Aziatische voorvaders.

Drager Dvd (reg 2) (2 disks)
Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1 & DTS)