Ti Lung - 12 page booklet
David Chiang -
Kwok Choy -
Chi Kuan Chun -
Regisseur Chang Cheh, Wu Ma -
Speelduur 117 mins -

De Ming dynastie is net gevallen en de Ching regeert met harde hand. Het volk wordt vreselijk onderdrukt en als iemand zich verzet wordt hij met harde hand neergeslagen. Dit heeft natuurlijk zijn weerslag op iedereen. Overal ontstaan er groepen die zich verzetten tegen de Ching en zelfs in de Shaolin tempel maken ze zich ongerust. Hierom besluit de hoogste abt zich voor langere periode af te zonderen om eens goed na te denken. Bijna tegelijkertijd melden er zich steeds meer jonge mannen aan de poorten. Allemaal willen ze leren vechten om zo hun land weer terug te kunnen geven aan het volk. Alleen het is niet gebruikelijk dat de tempel buitenstaanders accepteert. Hun kung fu is eigenlijk alleen bedoeld voor de monniken. Na vijf dagen komt de abt terug uit zijn afzondering. In zijn overpeinzingen is hij tot de conclusie gekomen dat het niet lang zal duren voordat ook de tempel een doelwit zal worden. Om er voor te zorgen dat hun vechtkunst niet verloren zal gaan heeft hij besloten de buitenstaanders te accepteren. De eersten die de poorten binnen stappen zijn Fang Si Yu (Fu Sheng) en Hu Hei Gan (Chi Kuan Chun). Ze worden te werk gesteld in de keuken. Hier mogen ze allerlei klusjes doen die niet direct iets met kung fu te maken lijken te hebben. Langzaam maar zeker verzamelen er zich steeds meer mannen voor de poorten. Maar niemand doorstaat de eerste beproeving van geduld. Wel zijn er een groep rebellen die de abt persoonlijk kent, die binnen gelaten worden. Ze staan onder leiding van Cai De Zhong (Ti Lung) en Hu De Di (David Chiang). Niet veel later is er een grote groep die de beproeving weet te doorstaan. Ook zij worden binnen gelaten en onderworpen aan allerlei zware trainingen. Het lijkt er op dat de tempel hiermee een aardige groep mannen binnen gehaald heeft voor de verdediging. Alleen wat niemand door heeft is dat er een verrader in hun midden is. Een van de monniken heult namelijk samen met de Ching en speelt allerlei informatie door naar buiten.

De vernietiging van Shaolin, de bakermat van het kung fu, is de basis voor deze epos met een absolute sterren cast. Regisseur Chang Cheh trommelde al zijn gevestigde acteurs op en voegde hier een grote groep minder bekende acteurs aan toe. Onder de gevestigde acteurs vallen natuurlijk Ti Lung, David Chiang, Chi Kuan Chung, Fu Sheng, Yuen Hua en nog vele anderen in kleine rollen. Het is echt bijzonder hoeveel bekende acteur er in deze film te zien zijn. De minder bekende acteurs beperken zich hoofdzakelijk tot een groep die later bekend zou worden als 'The venoms'. Hun echte roem zou nog wel twee jaar gaan duren maar voor Kwok Choy was dit een mooie opstap. Hij heeft van deze groep namelijk samen met Chiang Sheng de grootste rol. Als we naar het verhaal gaan kijken van deze epos komen we al snel tot de conclusie dat dit er eigenlijk bijna niet is. Het is meer een samenvatting van allerlei gebeurtenissen in de tempel. Uiteindelijk zal dit samenkomen in een groot gevecht. Maar als we gaan kijken naar de manier waarop dit alles opbouwt is het echt super te noemen. Vanaf het begin zit er een geweldige sfeer in de film. Alles ademt mystiek en schreeuwt kung fu. Er wordt hier precies het beeld neergezet wat je verwacht van de Shaolin tempel. Leerlingen die dagen geknield zitten voor de poorten om binnen gelaten te worden. De Shaolin dodengang en trainingen die niets met kung fu te maken lijken te hebben. Vooral het laatste neemt een groot deel van de film in beslag. Zo mag Fu Sheng er dag na dag voor zorgen dat de vuren blijven branden in de keuken. Lee Yi Min krijgt de schone taak om met een lange stok in de pannen te roeren en Tong Yim Chaan krijgt de zorg over de boeken in de bibliotheek. Gelukkig is de opdracht die Kwok Choy krijgt iets begrijpelijker. Doe deze gewichten om je benen en neem plaats in deze kuil. Spring nu net zolang tot je niet meer kan en plaats dan nog meer gewichten om je benen. Uiteindelijk zal blijken dat iedereen al die tijd klaar gestoomd wordt tot kung fu meester. Een nadeel van de grote hoeveelheid acteurs is wel dat niemand echt een hoofdrol heeft. Net als je denkt met iemand te sympathiseren verdwijnt hij weer voor lange periode uitbeeld. Ook de persoonlijke wraak waar Chi Kuan Chun en Fu Sheng voor trainen wordt totaal niet behandeld. Ze breken uit en daarna houdt het op. Nu is het wel zo dat de gebeurtenissen in eerdere films van Chang Cheh ('men from the monastery' en 'Heroes two') behandeld zijn. Maar toch wordt hierdoor het gevoel gecreëerd dat er iets mist. We kunnen ook het beste zeggen dat het de tempel is die hier de hoofdrol speelt. Het draait meer om de grote gebeurtenis dan om wat de individuen mee maken. Voor de choreografie koos Chang Cheh voor deze film eens niet voor Liu Chia Liang en Tong Gaai. Hij werkte nu al een tijdje samen met Hsieh Hsing en Chan San Yat. Hierdoor zijn de gevechten toch wel iets anders te noemen. Deze twee heren hebben waarschijnlijk een achtergrond in de Peking opera. Dit zie je terug omdat in een boel gevechten de bewegingen een stuk vloeiender zijn. Zoals je mag verwachten komt verder de Hung stijl uitgebreid aan bod. Tijger en kraanvogel worden veruit het meest gebruikt door Fu Sheng en Chi Kuan Chun. Maar Ti Lung weet het meest te verrassen met de Wing Chun stijl. Deze stijl werd eigenlijk nog niet zoveel gebruikt in films maar had niet veel later zijn grote doorbraak. Wat locaties betreft is de film natuurlijk dik in orde. Alles heeft praktisch plaats in en om de tempel. Dit ziet er allemaal even verzorgd uit en hetzelfde geldt voor de kleding. Ondanks het ontbreken van een goed verhaal is 'Shaolin tempel' absoluut een klassieker. Dit is een van de films die iedere martial arts liefhebber in de kast moet hebben staan. En ik zeg martial arts omdat deze film niet alleen waarde heeft voor kung fu film liefhebbers. Vechtsport beoefenaars zullen namelijk een interessante impuls krijgen van de aparte trainingsscènes.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen 2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital 2.0 & dolby surround 5.1)
Taal Mandarijn