Wong Chu Yin - n.v.t.
Hu Chien Keung -
Yu Hai -
Yu Cheng Wai -
Regisseur Liu Chia Liang -
Prod. maatschappij Chu Kong Yin Yip -

Op zeer jonge leeftijd verloor de monnik Zhi Ming (Jet Li) zijn ouders door een vreselijke generaal genaamd He Sao (Yue Sing Wai). Zijn ouders wisten hem nog net naar de Shaolin tempel te brengen en hier groeide de jongen op tot een man. Al die tijd kan hij maar niet vergeten wat generaal He Sao hem aangedaan heeft en het idee van wraak speelt continue door zijn hoofd. Hij traint hard maar heeft toch wat moeite om zich aan de strenge Boedistische regels te houden. Soms sluipt hij uit de tempel weg om te zien hoe het er buiten de muren aan toe gaat. Hier heeft hij zelf een heuse groep volgelingen die hij al jaren kung fu leert. Als deze jongens hem op een dag vragen om hun wat extra truc voor het leeuwendansen te leren stemt Zhi Ming in. Uit nieuwsgierigheid vraagt hij hun waarom ze dit willen leren. Hun antwoord verrast hem enorm want zijn leerlingen zijn namelijk uitgenodigd om op te treden op de verjaardag van een generaal. En als ze hem ook nog eens vertellen dat deze generaal niemand minder dan He Sao is besluit hij om deze leeuwendans zelf maar eens voor zijn rekening te nemen. Voor hem is dit een mooie kans om dicht bij hem te komen en hem te vermoorden. Op de dag van de festiviteiten is het niet de enige die zijn kunnen mag tonen voor de generaal. Er zijn nog honderden andere artiesten aanwezig en het is een enorme drukte. Maar voordat hij zijn plan kan uitvoeren is een andere groep hem net voor. Deze falen in hun plan en hierdoor is het hele leger meteen gealarmeerd. Zhi Ming besluit het er toch op te wagen, maar ook hij weet zijn kans niet te benutten. Er zit niet anders op dan te vluchten en samen met twee man uit de andere groep weet hij te ontsnappen. Maar echt veilig zijn ze nog niet, want de generaal is woedend. Alle wegen worden af gesloten en het drietal is overgeleverd aan hun eigen inventiviteit om toch hun doel te bereiken. Maar zodra de andere monniken horen wat Zhi Ming gedaan heeft sporen ze hem op om hem te straffen. Maar zelfs dit houdt de wraaklustige monnik niet tegen.

Een combinatie van het beste uit twee werelden. Jet Li uit het communistische China als acteur en regisseur Liu Chia Liang uit het kapitalistische Hongkong als regisseur. Het resultaat is werkelijk kolosaal en oogstrelend. Nooit eerder werden zulke prachtige Chinese locaties gecombineerd met een mix van keiharde kung fu en het protserige van Wu Shu. De film begint met een blik binnen de muren van de verboden stad. Meteen is er te zien dat het hier om een extreem grote productie gaat en dat kosten nog moeite gespaard zijn. Hier wordt duidelijk gemaakt dat de generaal werkelijk bereid is over lijken te gaan en zelfs een order van keizer durft te negeren. Vervolgens schakelen we over naar de Shaolin tempel voor de introductie van de held. Hier krijgen we Jet Li te zien die werkelijk op de top van zijn kunnen is. Misschien niet wat ervaring betreft maar lichamelijk is hij onovertroffen. Hij is snel, behendig en krachtig precies wat een goede martial artist moet zijn. Een van de meest indrukwekkende scènes is zonder twijfel de verjaardag van de generaal. Wederom binnen de muren van de verboden stad en het gehele plein is gevuld met artiesten. We krijgen een voorstelling te zien van bijna alles wat de Chinese cultuur rijk is. Leeuwendans, drakendans, acrobatiek, slangenmensen en diverse kung fu demonstraties die door grote groepen uitgevoerd worden. Het ene moment is de sfeer erg ontspannen en doet alles zelfs een beetje kinderlijk aan, maar vervolgens slaat dit om naar keiharde gevechten. De humor in de film is luchtig en zorgt voor de nodige variatie. Ook houdt dit het toch wat simpele wraakverhaal een beetje bij elkaar. Want zoals altijd is het verhaal niet echt gecompliceerd. Maar een goed excuus voor mooie actiescènes is het zeker. Niet alleen krijgen we gevechten te zien, maar ook trainingen en zelfs een spel wat door de monniken gespeeld wordt. Hierin is de stijl van Liu Chia Liang heel duidelijk terug te vinden. Zijn humor en de manier hoe hij dit door het spel heen mengt is ongeëvenaard. Het is alleen jammer dat Liu Chia Liang zelf geen kleine rol in de film had, maar we kunnen ook weer niet alles hebben. Zoals in de andere twee delen van de 'Shaolin temple' serie hanteert Yue Sing Wai ook hier in het eindgevecht weer zijn Keizers-Kiem. Het is heerlijk om te zien hoe hij dit grote zwaard met gemak hanteert. Alleen,is dit gevecht toch iets te snel af gelopen. Naar mijn idee is 'Shaolin temple 3' de beste uit de serie. Niet alleen wat gevechten betreft, maar ook door de prachtige beelden van het Chinese vasteland. Een film die iedere liefhebber van het genre gezien moet hebben en helemaal als je een speciale interesse hebt in Jet Li.

Drager Video Extra's celestial release (reg 3)
Beeld kwaliteit Redelijk (widescreen) - Trailer
Geluid kwaliteit Redelijk (mono) - Picture gallery