|
Het is net na de val van de Ching
dynastie en het Manchu leger regeert met harde hand. Alle leden van de
familie van de voormalig keizer zijn opgespoord en gedood. Bijna
allemaal want een van zijn dochters is nog steeds voortvluchtig. Samen
met een generaal en wat soldaten probeert ze het grote leger voor te
blijven tot ze in de val gelokt wordt. Er ontstaat een bloederige strijd
waarbij de generaal en alle soldaten op een na omkomen. Samen met deze
ene soldaat weet de prinses te ontsnappen. Officieel was er het plan om
het land uit de vluchten naar Mongolië, maar de kansen dat ze dit met
zijn tweeën halen zijn erg klein. De Manchu generaal Lung Yi (Chen San)
zit hen nog steeds op de hielen en dus moeten ze een andere oplossing
zoeken. De beste oplossing is tijdelijk onderdak zoeken in de Shaolin
tempel aangezien die niet zo ver weg is. Dit doen ze en zorgzaam worden
beiden opgenomen in de tempel. De prinses is zo onder de indruk van de
kung fu kwaliteiten van de monniken dat ze haar soldaat beveelt ook
monnik te worden. Schoorvoetend stemt de soldaat hier mee in en sluit
zich compleet aan bij de monniken. Hij ondergaat hun trainingen, mag
voortaan geen vlees meer eten en wijn meer drinken. Een lastige opgave
en meerdere malen gaat hij hier ook de fout mee in. Maar hoe langer hij
met de monniken om gaat hoe meer respect hij voor ze krijgt en hoe meer
hij zich er thuis gaat voelen. Toch wordt dit alles abrupt verstoord als
generaal Lung Yi een van zijn oude vrienden in de tempel komt bezoeken.
Jaren geleden was de Shaolin drunken monk (Mark Long) een gevreesde
crimineel die zich tot de tempel bekeerde. En nu komt generaal Lung Yi ,een vriend uit het verleden, hem bezoeken. De Generaal ziet het meisje en
realiseert zich dat dit de prinses moet zijn. Om haar in handen te
krijgen nodigt hij drie oude vrienden uit en samen bedenken ze een
duivels plan.
Een jaar voordat Jet li in de film ‘Shaolin tempel’ speelde maakte
Joseph Kuo een film met een vergelijkbare sfeer. De kleding heeft deels
dezelfde uitstraling en het thema is natuurlijk het zelfde.
Waarschijnlijk heeft Joseph Kuo beelden gezien van hoe de door het
vasteland van China geproduceerde ‘Shaolin tempel’ er uit zou komen te
zien. Handig heeft hij de productie waar hij op dat moment mee bezig was
aan gepast. Voor een groot deel is het gewoon een kung fu film zoals we
wel vaker zien. Door meerdere malen wat Wu Shu achtige trainingen toe te
voegen veranderd dit opeens enorm. Maar let wel op want echte Wu Shu is
het niet. Het zijn eerder wat combinaties met Wu Shu achtige wapens en veel
acrobatiek, maar des al niet te min ziet dit er geweldig uit. De beelden
zijn alleen regelmatig wel iets versneld iets wat voor grappige
taferelen op de achtergrond kan zorgen. Maar het opvallende is dat niet
alles versneld is. Sommige gevechten zijn gewoon op ware snelheid
opgenomen. Hierdoor is er niet een duidelijk label van een bepaalde
stijl op de film te plakken. De niet versnelde gevechten zijn helaas
niet de beste van de film. Op de een of andere manier hebben ze niet dat
ritme wat het kijken naar een gevecht zo prettig kan maken. Telkens als
je denkt er lekker in te zitten wordt dat gevoel opeens abrupt
verstoort. Dit laatste geld voor een aantal momenten rond het midden van
de film maar verder zijn de gevechten perfect gechoreografeerd. Maar
vooral het ongeveer twintig minuten durend eind gevecht is erg
bevredigend. Een massale strijd tussen de Shaolin monniken en het leger
van de Ching soldaten. Dit is een combinatie van gewapende en
ongewapende gevechten die elkaar in rap tempo afwisselen. Vooral Chen
San en Mark Long zijn hier geweldig in. Laten de meest verbluffende
technieken zien. Verder heeft ‘Shaolin temple 4’ alles in zich wat een
goede kung fu film nodig heeft. Een slechte kung fu meester, een held,
de Shaolin tempel, trainingen en natuurlijk een dronken monnik. Die
dronken monnik wordt gespeeld door Mark Long en er zitten dus ook
meerdere demonstraties van dronken kung fu in de film. Het stuk met de
speer is hiervan de meest opvallende maar ook Kiem en gewone vuistforms
worden niet vergeten. Ondanks dat het verhaal vrij simpel is probeert
Joseph Kuo er toch nog verschillende subplots in te verwerken. Een van
de monniken is namelijk op zeer jonge leeftijd getrouwd. Na zijn
huwelijk is hij de tempel in gegaan om kung fu te leren en zijn vrouw
wacht al jaren op hem. Ook de dronken monnik heeft iets bijzonders.
Jaren gelden was hij goed bevriend met de slechte van het verhaal en nu
moet hij een duidelijke keuze maken. Helaas wordt dit allemaal
oppervlakkig uit gewerkt. Al met al is er op ‘Shaolin tempel 4’ dus
zeker het een en ander aan te merken, maar op welke kung fu film is dat
nu niet. Het niveau van vermaak is er niet minder om.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |