Chiang Nan -
Wong Goon Hung -
Ching Ching -
Regisseur Joseph Kuo -
Speelduur 87 min -
Prod. maatschappij Kam production -

Het is net na de val van de Ching dynastie en het Manchu leger regeert met harde hand. Alle leden van de familie van de voormalig keizer zijn opgespoord en gedood. Bijna allemaal want een van zijn dochters is nog steeds voortvluchtig. Samen met een generaal en wat soldaten probeert ze het grote leger voor te blijven tot ze in de val gelokt wordt. Er ontstaat een bloederige strijd waarbij de generaal en alle soldaten op een na omkomen. Samen met deze ene soldaat weet de prinses te ontsnappen. Officieel was er het plan om het land uit de vluchten naar Mongolië, maar de kansen dat ze dit met zijn tweeën halen zijn erg klein. De Manchu generaal Lung Yi (Chen San) zit hen nog steeds op de hielen en dus moeten ze een andere oplossing zoeken. De beste oplossing is tijdelijk onderdak zoeken in de Shaolin tempel aangezien die niet zo ver weg is. Dit doen ze en zorgzaam worden beiden opgenomen in de tempel. De prinses is zo onder de indruk van de kung fu kwaliteiten van de monniken dat ze haar soldaat beveelt ook monnik te worden. Schoorvoetend stemt de soldaat hier mee in en sluit zich compleet aan bij de monniken. Hij ondergaat hun trainingen, mag voortaan geen vlees meer eten en wijn meer drinken. Een lastige opgave en meerdere malen gaat hij hier ook de fout mee in. Maar hoe langer hij met de monniken om gaat hoe meer respect hij voor ze krijgt en hoe meer hij zich er thuis gaat voelen. Toch wordt dit alles abrupt verstoord als generaal Lung Yi een van zijn oude vrienden in de tempel komt bezoeken. Jaren geleden was de Shaolin drunken monk (Mark Long) een gevreesde crimineel die zich tot de tempel bekeerde. En nu komt generaal Lung Yi ,een vriend uit het verleden, hem bezoeken. De Generaal ziet het meisje en realiseert zich dat dit de prinses moet zijn. Om haar in handen te krijgen nodigt hij drie oude vrienden uit en samen bedenken ze een duivels plan.

Een jaar voordat Jet li in de film ‘Shaolin tempel’ speelde maakte Joseph Kuo een film met een vergelijkbare sfeer. De kleding heeft deels dezelfde uitstraling en het thema is natuurlijk het zelfde. Waarschijnlijk heeft Joseph Kuo beelden gezien van hoe de door het vasteland van China geproduceerde ‘Shaolin tempel’ er uit zou komen te zien. Handig heeft hij de productie waar hij op dat moment mee bezig was aan gepast. Voor een groot deel is het gewoon een kung fu film zoals we wel vaker zien. Door meerdere malen wat Wu Shu achtige trainingen toe te voegen veranderd dit opeens enorm. Maar let wel op want echte Wu Shu is het niet. Het zijn eerder wat combinaties met Wu Shu achtige wapens en veel acrobatiek, maar des al niet te min ziet dit er geweldig uit. De beelden zijn alleen regelmatig wel iets versneld iets wat voor grappige taferelen op de achtergrond kan zorgen. Maar het opvallende is dat niet alles versneld is. Sommige gevechten zijn gewoon op ware snelheid opgenomen. Hierdoor is er niet een duidelijk label van een bepaalde stijl op de film te plakken. De niet versnelde gevechten zijn helaas niet de beste van de film. Op de een of andere manier hebben ze niet dat ritme wat het kijken naar een gevecht zo prettig kan maken. Telkens als je denkt er lekker in te zitten wordt dat gevoel opeens abrupt verstoort. Dit laatste geld voor een aantal momenten rond het midden van de film maar verder zijn de gevechten perfect gechoreografeerd. Maar vooral het ongeveer twintig minuten durend eind gevecht is erg bevredigend. Een massale strijd tussen de Shaolin monniken en het leger van de Ching soldaten. Dit is een combinatie van gewapende en ongewapende gevechten die elkaar in rap tempo afwisselen. Vooral Chen San en Mark Long zijn hier geweldig in. Laten de meest verbluffende technieken zien. Verder heeft ‘Shaolin temple 4’ alles in zich wat een goede kung fu film nodig heeft. Een slechte kung fu meester, een held, de Shaolin tempel, trainingen en natuurlijk een dronken monnik. Die dronken monnik wordt gespeeld door Mark Long en er zitten dus ook meerdere demonstraties van dronken kung fu in de film. Het stuk met de speer is hiervan de meest opvallende maar ook Kiem en gewone vuistforms worden niet vergeten. Ondanks dat het verhaal vrij simpel is probeert Joseph Kuo er toch nog verschillende subplots in te verwerken. Een van de monniken is namelijk op zeer jonge leeftijd getrouwd. Na zijn huwelijk is hij de tempel in gegaan om kung fu te leren en zijn vrouw wacht al jaren op hem. Ook de dronken monnik heeft iets bijzonders. Jaren gelden was hij goed bevriend met de slechte van het verhaal en nu moet hij een duidelijke keuze maken. Helaas wordt dit allemaal oppervlakkig uit gewerkt. Al met al is er op ‘Shaolin tempel 4’ dus zeker het een en ander aan te merken, maar op welke kung fu film is dat nu niet. Het niveau van vermaak is er niet minder om.

Het is al weer een tijdje geleden dat er een extra op een vengeance DVD te vinden was. Maar op deze DVD is er gelukkig wel weer een te vinden. Helaas heeft het niets met de film te maken, maar toch is het wel leuk om te zien. Ergens in een park geeft een Shaolin monnik een demonstratie van zijn kunnen. De beelden zijn duidelijk gewoon met een hand camera opgenomen en verder niet gemonteerd. Een typische geval van een home video dus. Toch is het filmpje er niet minder interessant om en weet het de wat korte vijf minuten volledig te boeien.

Drager DVD (reg 0) VPD video release (import UK)