Alan Chui -
Chin Fei -
Chang Chi Ping -
Wang Hsieh -
Regisseur Cheung Gin Gat -
Speelduur 86 mins -

Als de zoon van de keizer van China heeft Lo (Alexander Lo) een goed leven. Hij is gek op kung fu en hierom mag hij drie jaar gaan trainen bij de Lama's in Tibet. Blij maakt hij hier gebruik van. De jaren die volgen zijn zwaar maar voor hem erg de moeite waard. Zijn kung fu is dus ook flink verbeterd als de periode verstreken is. Vol positieve energie keert hij huiswaarts. Hier komt hij tot de ontdekking dat niets meer is zoals hij het achter liet. Zijn vader is verdwenen en er is niemand die hem kan vertellen waar naar toe. Een minister genaamd Chiou Siu (Alan Chui) legt uit dat alle sporen naar Shoalin wijzen. Dit klinkt Lo erg vreemd in de oren. Shaolin bestaat immers uit vredelievende monniken. De keizer ontvoeren lijkt hem niet iets waar zij zich mee bezig zouden houden. Maar, je weet het nooit zeker en dus gaat Lo polshoogte nemen. Het duurt niet lang voordat hij in gevecht raakt met hen. De eerste uitslag blijft gelijk. Maar als hij het later opneemt tegen hun beste vechter verliest hij. En voor dit verlies moet hij wel een prijs betalen. Een jaar lang mag hij de Shaolin tempel niet meer verlaten. Ondertussen is hij er nog steeds niet van overtuigd dat Shaolin niet achter de ontvoering van zijn vader zit. Maar de twijfel wordt wel steeds groter. Chou Siu baalt ondertussen dat zijn eerste plan niet werkte. Hij had gehoopt dat Lo gedood zou worden in Shaolin. Op deze manier zou hij zonder moeite de troon kunnen bestijgen. Hij had er immers al eerder voor gezorgd dat alle andere grote clans in zijn macht waren. De enige die hij niet wist te overtuigen waren de Shaolin monniken en de Tibetaanse lama's. Langzaam maar zeker wordt het Lo duidelijk hoe de vork in de steel zit. Er zit dus ook niets anders op dan Chiou Siu op te zoeken en de confrontatie aan te gaan. Makkelijk gaat dit alleen niet worden. Chiou Siu is namelijk een Chi kong meester die bijna geen zwakke plek blijkt te hebben.

Bij het horen van de titel 'Shaolin against Lama' is de kans groot dat je in de war raakt met 'Shaolin vs Lama'. En doordat de hoofdrolspeler ook nog eens gelijk is wordt het er niet makkelijker op. Het zijn echter wel twee op zich zelf staande films. 'Shaolin vs Lama' is alleen een stuk bekender. Je zou dus ook denken dat 'Shaolin against Lama' gemaakt is om geld te verdienen aan dit succes. Dit is echter niet het geval want de laatste film werd drie jaar eerder gemaakt. Het was Alexander Lo zijn tweede film maar dit neemt niet weg dat hij een absoluut verpletterende indruk achter laat. En dit is natuurlijk hoofdzakelijk in de actie scènes. Op acteer gebied hoeft hij eigenlijk niet zo heel veel te doen. De film bestaat namelijk voor ongeveer tachtig procent uit actie. De film is dus op gebouwd uit knokpartijen, een korte dialoog en weer knokken.  En het knappe is dat hier tussendoor nog best een leuk verhaaltje verweven wordt. Het gebruik van de meest geweldige locaties draagt hier natuurlijk ook zijn steentje aan bij. Op deze manier vergeet je makkelijk dat er eigenlijk niet zo heel veel gebeurt. Je wordt dus eigenlijk een soort van betoverd door enorme tempels, prachtige paleizen en indrukwekende bossen en meren. Dit alles is bijzonder groots opgezet en wekt erg het idee dat het om een grote en dure productie moet gaan. Alleen een serieuze film is het niet te noemen. Het is niet zo dat er veel slapstick humor in verwerkt zit. In tegendeel, de humor is vrij ingetogen en zit meer in de uitstraling van de personages. Want die zijn allemaal redelijk bizar. Dit is terug te vinden in kleding, kapsels en allerlei accessoires. Hierbij doel ik op een Chinese man met een afro en een hoofdband met een stenen doodshoofd erop. Kale mannen met krulsnorren, de bekende dronken monniken en overdreven puntige kleding. Om het af te maken zijn de gevechten ook nog eens een tikkeltje versneld. En hierom zullen er meteen een boel mensen zijn die afhaken. Alleen het is verstandiger om dit niet te doen. Want als er een film is met geweldige gevechten en acrobatiek dan is het deze wel. Het is ook niet zo dat alles versneld is. Het ene moment is dit namelijk niet het geval en dan opeens wel weer. Dit geeft een behoorlijke adrenaline kick en overdondert enorm. Het is dus ook wat lastig om goed de vinger te leggen op hetgeen je net gezien hebt. Dit maakt de gevechten juist weer extra interessant om nog een keer te bekijken. Wat Choreografie betreft zit het allemaal erg sterk in elkaar. Mooi gevarieerde bewegingen met een goede balans tussen arm en beentechnieken. Dit alles werd in elkaar gezet door Alan Chui die tevens ook de schurk van het verhaal speelde. Dit doet hij vol overgave en de manier waarop hij speren en zwaarden op zijn lichaam buigt is prachtig. Alexander Lo laat ook een strek staaltje kung fu zien. Vooral zijn beentechnieken zijn erg sterk. Hij laat zelfs trappen zien die we eigenlijk alleen maar van Hwang Jan Lee gewend zijn. Acrobatiek speelt ook een belangrijke rol. Dit wordt vooral gedaan door redelijk onbekende acteurs. Maar ze laten de meest extreme flips en salto's zien. De meest opvallende is iemand die een salto maakt en plat op zijn buik landt. Dit moet haast een pijnlijke ervaring geweest. Maar de acteur staat op en vecht gewoon verder. En dit is niet het enige moment dat er keiharde valpartijen plaats vinden. Regelmatig zijn er op een wat onopvallende manier allerlei stunts te zien. Al met al maakt dit alles 'Shaolin against Lama' een van de films die je gezien moet hebben. Meesterlijke actie die heerlijk over de top gaat. Dit alles wordt perfect vermengd met bizarre personages en geweldige settings. En wat kan je nog meer wensen in een kung fu film.

Beeld kwaliteit Matig (Widescreen)
Geluid kwaliteit Matig (Mono)
Uitgever Red sun