Lau Siu Ming -
Liu Chia Hui -
Shi Wai Fung -
Regisseur Douglas Kung Cheung-Tak -
Speelduur 99:33 mins -
Prod. maatschappij My Way -

Als Dragon Zhao (Fan Siu Wong) en Phoenix White (Marsha Yuen) een dorp proberen te beschermen  raken ze beiden ernstig gewond. Gelukkig weten ze het kwaad wel te verslaan maar blijven ze zitten met een ernstige vergiftiging. Voor Phoenix White een behoorlijke tegenslag want ze is zwanger. Ze gaan te rade bij een Shaolin monnik (Lau Siu Ming). Deze weet het kindje te redden maar helaas sterft Phoenix White. De baby is in principe gezond. Alleen het vergif zal een slechte uitwerking op zijn leven hebben. Ook Dragon Zhao heeft flink last van het vergif. Hij zal niet lang te leven hebben. Gelukkig weet de monnik hem iets te geven dat het vergif onderdrukt. Hierdoor kan hij er zelf voor zorgen dat zijn zoon goed opgroeit. Jaren gaat dit goed en ze brengen hun dagen door als monniken. De zoon (Zhang Jin) wordt steeds beter in kung fu en lijkt onverslaanbaar. Zijn gedrag is erg fel en de effecten van het gif zijn duidelijk merkbaar. Hij luistert slecht en is niet echt sympathiek. Als de tijd komt om een nieuwe leider te kiezen voor de tempel valt de keuze dus ook niet op hem. Een jonge monnik genaamd Roam Chow (Shi Wai Fung) krijgt de positie toebedeeld. Dit maakt de jongen zo kwaad dat hij de tempel verlaat. Hij gaat op zoek naar een wapen wat beheerst wordt door de duisternis. Dit zwaard werd jaren geleden verborgen op een geheime plek. Na enig zoeken slaagt hij er in dit wapen in handen te krijgen. De stoppen slaan nu helemaal door. Iedere kung fu meester die hij kan vinden daagt hij uit. Overal komt hij er als winnaar uit en zijn macht groeit.  Roam Chow realiseert zich maar al te goed dat hij ooit op een dag ook voor hem zal komen. Hij besluit zich terug te trekken om zich een geheime kung fu stijl eigen te maken. Jaren van training gaan voorbij tot uiteindelijk de dag van de grote confrontatie aanbreekt.

In 2004 maakte Douglas Kung Cheung-Tak de film 'Shaolin vs the evil dead'. Een combinatie van Kung fu en Chinese vampiers. Er werd veel gebruik gemaakt van computer effecten en de sfeer deed erg denken aan de Hongkong films uit de jaren negentig. In de hoofdrollen had hij Fan Siu Wong en niemand minder dan Liu Chia Hui. De film werd ontvangen met gemengde gevoelens. Maar Douglas Kung Cheung-Tak had hier geen boodschap aan en begon eigenlijk meteen aan een vervolg.

In 2005 kwam hij dus met 'Shaolin vs evil dead: ultimate power'. De sfeer doet wederom erg denken aan een film uit de jaren negentig. Aan de ene kant heeft dit een positieve uitwerking. Maar met het goede is ook meteen al het slechte van die periode mee gekomen. Het verhaal is één grote onsamenhangende chaos. Het beslaat een veel te grote periode, acteurs spelen dubbel rollen en niet relevante zaken krijgen veel aandacht. Hier staat ook nog eens tegenover dat een gevoel voor timing ver te zoeken is. Er zit totaal geen opbouw in spannende momenten en ga zo maar door. De hoofdlijnen in het verhaal worden slechts aan gestipt en daar mogen we het mee doen. Als ervaren kung fu film kijker heb je hier waarschijnlijk wel genoeg aan. Het zijn immers geen nieuwe onderwerpen die hier behandeld worden. Maar mocht je nieuw zijn voor het genre dan zal je regelmatig met vraagtekens komen te zitten.

Visueel gezien ziet het er prima uit. Echter voldoet het niet aan de standaard van vandaag de dag. Maar voor de mensen die in de jaren negentig al regelmatig een Hongkong film meepakten is dit pure nostalgie. Hierdoor komt de film over als een hommage aan films uit die tijd. Er is alleen één ding toegevoegd wat er in die tijd niet gebruikt werd. Computer effecten waren er toen nog niet. Het lijkt er dus op dat het idee was om eens te laten zien hoe een film uit die tijd er uit had gezien met deze middelen. Natuurlijk zijn er hier niet de meest geavanceerde middelen gebruikt. Het is van tijd tot tijd dus ook allemaal wat knullig. Het ligt er veel te dik bovenop en komt erg geforceerd over.

Met Fan Siu Wong en Liu Chia Hui in de hoofdrollen zou het wat kung fu betreft goed moeten zitten. De gevechten zien er ook absoluut goed uit. Ze zijn leuk gefilmd, de technieken worden goed uit gevoerd en het tempo is lekker snel. Het probleem zit hem alleen in de kwantiteit. Er wordt veel te weinig geknokt. Dit lijkt me niet echt de bedoeling voor een film in dit genre. Een ander probleem is het geluid. Niet altijd zijn er goede effecten te horen. Een stoot zonder geluid heeft maar half het effect van eentje met geluid.  Dit ontkracht een heel stuk van het eind gevecht. Tevens draait dit deel van de film ook meer om de visuele effecten dan om een stevig robbertje kung fu. Hier krijgen we honderden springende vampiers te zien en wordt de strijd gestreden op de meest vreemde plaatsen.

Fans van Liu Chia Hui zullen bedrogen uitkomen als ze voor hem deze film zouden kijken. Pas na het eerste uur doet hij zijn intrede. Van acteren voor hem valt niet te spreken en echt veel kung fu laat hij niet zien. Fan Siu Wong daarentegen is de gehele film te zien. Hij speelt zowel de vader als de zoon. Een dubbelrol die even voor verwarring kan zorgen. Maar dit neemt niet weg dat hij zich prima redt. Vooral op het gebied van kung fu laat hij een sterk staaltje zien.

Ondanks dat het concept achter 'Shaolin vs evil dead: ultimate power'' erg aantrekkelijk klinkt mis je niks als je de film overslaat. Het is allemaal al gedaan en de computer effecten zijn geen toevoeging. Het enige wat de film doet is bewijzen dat de films uit de jaren negentig met toevoeging van effecten niet beter hoeven te zijn. Een goed verhaal of prettige actie is veel belangrijker.

Op de hoes van de DVD worden duidelijk een aantal extra's genoemd. op het schijfje zelf ontbreekt hiervan elk spoor. Het enige wat daarop terug te vinden is zijn een aantal trailers van redelijk onbekende Hongkong films.

Beeld kwaliteit Redelijk
Geluid kwaliteit Redelijk
Taal Cantonese, Mandarin