Chen Shan - nvt
Wong Chi Sang -
Sun Jung Chi -
William Yen -
Regisseur Lee Tso Nam -
Prod. maatschappij Tin Ping film comp. -

Al jaren is Sun Yi Ting (Alexander Lo Rei) op zoek naar een goede meester. Door zijn grote kracht en basis vaardigheid is dit geen makkelijke opgave. Hij test iedere leraar eerst en wint dit gevecht altijd. Op een dag loopt hij Hsu Erh (william Yen) tegen het lijf. Hsu Erh lijkt een gewone jongen die steelt om zich zelf in leven te houden en Sun Yi Ting wil hem helpen. De waarheid blijkt echter anders, want in werkelijkheid is Hsu Erh een monnik uit de nabij gelegen Shaolin tempel. De twee liggen elkaar wel en worden vrienden. Ze praten over kung fu tot plots de tijd voor de jonge monnik aanbreekt om terug naar de tempel te gaan. Hij bied Sun Yi Ting aan om mee te gaan om aan zijn leraar te vragen of hij ook hem les wil geven. Maar al snel ontdekt Sun Yi Ting dat de oude monnik nogal vreemd is en al helemaal geen zin heeft in leerlingen. Het liefste drinkt hij de hele dag wijn en als de mogelijkheid zich aandient eet hij vlees. Met de regels van de tempel neemt hij het dus niet zo nauw en begaat dus regelmatig een van de hoofdzondes. Slecht is de oude monnik niet, want hij heeft het hart op de juiste plaats hij is alleen wat verbitterd. Om toch les te krijgen bedenkt Sun Yi Ting samen met Hsu Erh een list. Ze lokken de monnik met wijn en vlees en in het gevecht wat dan ontstaat kopieert  Sun Yi Ting de bewegingen. Dit gaat een tijdje goed tot ze ontdekt worden en Sun Yi Ting de tempel uitgezet wordt. Buiten redt hij een meisje uit de handen van een groep Tibetaanse lama's. Hij verzorgt haar wonden, maar ze worden al snel weer ontdekt. Gelukkig komt de oude gekke monnik te hulp en samen weten ze de vijand te verslaan. Sun Yi Ting ziet dit toch als een teken van interesse van de monnik in hem, maar de norse man is al snel weer verdwenen. Hsu Erh legt Sun Yi Ting uit dat de oude monnik jaren geleden vreselijk verraden is door zijn leerling en dat hij sindsdien zo is. De lama's geven alleen niet op en hebben het op het meisje gemunt. Om dat Sun Yi Ting het gevecht niet kan winnen vlucht hij naar de Shaolin temple. Hij wordt binnen gelaten, maar zodra het gevaar geweken is wordt hij weer verzocht te gaan. Maar opeens komt de oude gekke monnik te voorschijn die aanbiedt om Sun Yi Ting aan te nemen als zijn leerling en hem te trainen en de lama's een halt toe te roepen. Maar er wacht de oude monnik nog een onaangename verassing.

Bij een film van regisseur Lee Tso Nam kan je er bijna altijd van uit gaan dat het goed is. De man heeft namelijk nogal wat klassiekers op zijn naam staan. 'Shaolin vs Lama' is hier zeker een van al wijkt hij qua uitstraling wel wat af van de klassieke old skool films. Het jaartal waarin de film gemaakt is speelt hier zeker een grote rol in. Verder zal het budget niet al te groot geweest zijn, iets wat ze nog aardig hebben weten te verbloemen. Het ene moment krijg je namelijk prachtige en groots opgezeten beelden te zien van een Boedistische tempel. En vervolgens wordt er gefilmd op locaties in het bos met weinig figuranten of extra toevoegingen. Hierdoor komt de film soms wat leeg over. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de kleding. Het ene moment ziet het er perfect uit en het andere oogt allemaal wat goedkoop. Als echt minpunt valt dit zeker te ver waardelozen, want de karakters en de gevechten maken alles meer dan goed. Vooral de vele monniken die aanwezig zijn met lange witte baarden en dito wenkbrauwen zien er geweldig uit. Het mag alleen wel gezegd worden dat het de een wat beter staat als de andere. Alexender Lo Rei is werkelijk in topvorm. Wat gevechten betreft is 'Shoalin vs Lama' absoluut zijn beste film. Zijn uitstraling is geweldig, maar vaak schiet hij in zijn techniek wat te kort. Choreograaf Pang Gang levert dus ook goed werk af en weet hem tot het volste te benutten. De trainingsscènes die Alexander Lo Rei met de monnik heeft zijn zeker de moeite waard, maar niet nadrukkelijk aanwezig. Wat gevechten betreft draait het hoofdzakelijk om vuist tegen vuist. Wapens komen af en toe aan bod en dit gaat hoofdzakelijk om stok, kiem en vlindermessen. Afwisseling is er dus voldoende en de film wordt dus ook geen moment saai. Acrobatiek is een klein beetje aanwezig, maar de bewegingen worden perfect uitgevoerd. Het mag gezegd worden dat het verhaal niet echt veel voorstelt maar dat er toch een leuke draai aangegeven wordt. Humor, die door geweldige one-liners veroorzaakt worden, zorgen regelmatig voor een glimlach. Een aantal van deze dialogen zijn terug te vinden in de nummers van de wu tang clan. 'Shaolin vs Lama' is dus absolute een klassieker die bij iedere kung fu film liefhebber in de kast moet staan. De film is gewoon precies zoals een kung fu film moet zijn en behandeld alle clichés, verplicht kijken dus!

Beeld kwaliteit Goed (Fullscreen)
Uitgever KF kung fu