Han Ying - Bonus fight
Shao Ko Shan - Directe scène toegang
Ho Hsing Nam
Jacky Lee -
Regisseur Wu Ka Chun -
Speelduur 86 min -

Shaolin en de Tai Chi Clan houden ieder jaar een wedstrijd om te zien wie de beste is. De winnaar wordt dan de eigenaar van het gouden zegel en dit betekend dat ze de sterkste van de wereld zijn. Dit zegel is een teken van macht en hierdoor trekt het ook diverse criminelen, die deze macht willen misbruiken, aan. Shaolin beschermt het zegel erg goed en er is dus ook geen mogelijkheid voor een buitenstaander om dicht bij het zegel te komen. Als op een dag toch een groep dieven vlakbij weet te komen wordt al snel de conclusie getrokken dat er een monnik bij betrokken moet zijn. Maar de schuldige houdt zich goed op de achtergrond tot de tijd van de jaarlijkse wedstrijd weer aanbreekt. Twee verkozen leerlingen gaan de strijd met elkaar aan. Tijdens dit gevecht wordt het zegel gestolen. De twee verkozen leerlingen moeten samen achter het zegel aan om het terug te halen. Met zijn tweeën gaan ze op stap. De samenwerking verloopt eerst wat stroef maar hoe meer ze er achterkomen wie de schuldige is hoe meer ze achter hun eigen geschiedenis komen.

Een redelijk grote productie die een beetje aan 'Shaolin temple' van Jet Li doet denken. Het verhaal is niet helemaal hetzelfde maar de dingen die de monniken doormaken wel. Het gaat hier ook om de dilemma's die wijn, vlees, vrouwen en kung fu training voor een monnik met zich meebrengen. Verder is het een vrij simpele wraakgeschiedenis die je vanaf het begin aan ziet komen. Toch zit er nog wel een kleine verassing in die zich tegen het einde voordoet. Vrij eenvoudig dus, maar niet minder vermakelijk. De film is groots opgezet met prachtige locaties en kostuums. Het ziet er allemaal tot in de puntjes verzorgt uit.  Alles is buiten gefilmd o.a tempels, bossen en steden passeren de revue. Doordat de film in zijn originele widescreen formaat op de dvd staat komen deze nog mooier over. Het enige minpuntje is dat de montage nog wel eens wat te wensen overlaat. Sommige scènes verspringen op wel heel vreemde momenten. De oorzaak hiervan zal te wijten zijn geweest aan een beschadiging op de originele film en niet aan de vaardigheid van de regisseur. Want op het camerawerk is niks aan te merken en dit ziet er zelfs bijzonder goed uit. De gevechten zijn een beetje een kruising tussen traditioneel en modern kung fu. Dit zorgt voor vele verassingen en momenten waarin je opzoek naar de terugspoel knop zal gaan. Vooral tijdens het eind gevecht waarin Yu Kwo Tung het tegen Han Ying op neemt, Dronken stok tegen de Mantis stijl. Het enige wat jammer in de gevechten is, is het ontbreken van Tai Chi. De getoonde zwaardstijl wordt normaal als Wu Tang aangeduid, de titel is dus iets misleidend. Maar dit ben je al snel vergeten want de film kijkt makkelijk weg en wisselt alles goed met elkaar af. 'Shaolin vs tai chi' hanteert de standaard voor kung fu films wat humor betreft. Gelukkig is dit zo aanwezig dat het grappig blijft en niet over de top gaat. Helaas is er vrij weinig over de achtergrond van 'Shaolin vs tai Chi' bekend. Maar de aanwezigheid van Han Ying doet vermoeden dat het hier om een Koreaanse productie gaat. Ik zelf ben dus enorm verrast door deze film en denk dat gemiddelde kung fu film fan er geen spijt van zal krijgen als hij deze titel aan zal schaffen.

Beeld kwaliteit Redelijk (widescreen)
Ondertiteling Engels / Chinees
Taal Mandarijn