Ching tin chee -
Mau Ging Shun -
  -
Regisseur Tong Sing Tai -
Speelduur 82 mins -
Prod. maatschappij Hwa Cheng -

Als de Ching keizer een natuurlijke dood sterft ontstaat er nogal wat onrust aan het hof. Er is wel een opvolger maar dit is een prins die eigenlijk nog niet oud genoeg is om te regeren. Verder zijn er diverse mensen die het wel zien zitten om de troon te bestijgen. Alleen de prins is ze natuurlijk een doorn in het oog. Met deze reden wordt de jongen in het geheim naar de Shaolin tempel gebracht. Gastvrij nemen de monniken hem in hun midden op en bieden hem bescherming. Alleen de vijanden van de prins hebben al snel door waar hij zich bevindt. Een directe aanval op de tempel is niet mogelijk en dus wordt er voor een andere manier gekozen. Alle monniken worden uitgenodigd om ergens ver in de bergen zeldzame boeken te bestuderen. Dit is iets wat ze niet kunnen weigeren en dus vertrekken alle monniken de volgende dag. Althans bijna alle monniken. Er blijft een volwassenen achter die de leiding heeft over de kinderen. Al snel gebeuren er allerlei eigenaardige zaken. De ene na de andere jonge monnik wordt dood gevonden. De schrik zit er dus ook aardig in bij de kleintjes. Het duurt alleen niet lang voordat dit mysterie opgelost wordt. De aanvallers komen namelijk gewoon door de poort. Ze vragen om de uitlevering van de prins. Alleen de jonge monniken hebben geen idee waar deze zich bevindt. Het gevolg hiervan is een gevecht waarin de jonge monniken vreselijk het onderspit delven. Gelukkig weten er een aantal te ontkomen en te hergroeperen. Ze bedenken een manier om hun aanvallers te kunnen weren mochten ze terug komen. En ze komen terug, maar nu zijn ze er klaar voor.

Eigenlijk verraadt de titel al wat je van deze film mag verwachten. Kung fu, Acrobatiek, Shaolin en natuurlijk kinderen. Het laatste is nu niet direct iets wat een film heel aantrekkelijk maakt. Kinderen tegen volwassenen lijkt ook niet echt een geloofwaardig strijd te gaan worden. Toch weten ze in 'Shaolin youth posse' hier iets interessants en verrassends van te maken.

Het verhaal is eigenlijk alleen in het begin belangrijk. Op overzichtelijke wijze wordt er uitgelegd hoe de vork in de steel zit. Het gaat er een aantal mensen om dat de jonge prins uit de weg geruimd moet worden. Daarna volgen we de monniken een tijdje als ze hun dagelijkse trainingen doormaken. Er wordt even wat geklierd, wijn gestolen en de dronken stijl gedemonstreerd. Allemaal excuses om maar geen verhaal te hoeven vertellen. Want meer als het eerder genoemde gegeven wordt het niet. Maar hier zijn natuurlijk een boel mogelijkheden mee. En dan hebben we het natuurlijk over actie, actie en nog eens actie.

Het is eigenlijk al wel vrij snel duidelijk dat deze kinderen het niet van hun kung fu moeten hebben. De kracht en juist coördinatie is er gewoon nog niet. Maar toch kunnen ze iets wat ontzettend weet te boeien. Het zijn namelijk stuk voor stuk geweldige acrobaten en lenigheids kunstenaars. Zonder enige moeite wisselen ze geweldige flips met de meest maffe salto's af. En dit is nog niet alles. Als ware circus artiesten maken ze in een paar seconden een toren van een man af zes. De grootste onder en de kleinste boven. Maar wat het meest verbazingwekkend genoemd mag worden is als ze gaan touwtjespringen. Twee man draaien het touw en de rest springt er tussen door. Niet echt wat bijzonders zal je zeggen maar dit verandert als je bedenkt dat het touw vervangen is door een kleine monnik. Dit vereist een erg strakke timing en brengt veel risico's met zich mee. Zoals al eerder genoemd is een strijd tussen een volwassene en een kind niet echt eerlijk te noemen. Hier hebben ze in 'Shaolin youth posse' wat op gevonden. Een grote en kleine monnik voeren de strijd samen. De kleine is natuurlijk licht genoeg om alle kanten op gegooid te worden. En dit gebeurt ook. Op deze manier weet de tegenstander niet waar hij het zoeken moet en lijkt de strijd een stuk echter. De film gaat echter compleet over de top als Ching Tin Chee in beeld komt. Hij zet een monnik neer die al jaren in meditatie is. Hij heeft nog tien jaar te gaan en hem storen is niet zo’n goed idee. Natuurlijk gebeurt dit toch en het resultaat is geweldig. Een absurd stukje touwtjes werk waarin de monnik totaal door het lint gaat.

Vreemd genoeg spelen er in deze film niet echt bekende acteurs. Het draait ook hoofdzakelijk om de kinderen en zij stelen ook heel duidelijk de show. Ze zijn een groep die afkomstig zijn uit Taipei en geleerd hebben op de Lee Tung Hwa school. Deze groep was al eerder te zien in 'Shaolin chastiy kung fu' en '36 superkids'. Verder moeten we het met Mao Tao en Ching Tin Chee doen.

De dubbing van deze film is een beetje een apart verhaal. Dit zijn natuurlijk altijd een beetje haast projecten geweest. Het moest allemaal zo goedkoop mogelijk. Tevens waren het bijna altijd dezelfde mensen die dit deden. Het is dus ook niet vreemd dat volwassen kerels de stemmen van de kinderen ingesproken hebben. Alleen een beetje irritant is het wel. Rare krakende piepstemmetjes die niet echt constant te noemen zijn. Dit maakt de dialogen eerder lachwekkend dan boeiend. Gelukkig is dit alleen het eerste half uur het geval aangezien er verder bijna alleen maar actie in de film zit.

'Shaolin youth posse' is niet wat je noemt een standaard kung fu film. Het verhaal is te verwaarlozen maar de actie maakt dit meer dan goed. Er zit voldoende variatie in en kung fu wordt afgewisseld door extreme stunts. Dit maakt dat de film je op het puntje van je stoel houdt. Het einde is alleen een beetje een anticlimax. Maar ironisch genoeg past het wel precies in de geest van deze tijd.

Taal Engels of Mandarin