Carina Lau - Hongkong heroines gallery
Yuen Wah - Original trailer
Sammo Hung - Uk trailer
Regisseur Corey Yuen - Sammo Hung Sounbite
Speelduur 89 mins - Batteling babes featurette
Prod. maatschappij Golden harvest -

Na de dood van hun vader betreden de kinderen van het gezin Huang allemaal het politiecorps. Dit ter ere van hun vader en om hun moeder extra trots te maken. Allemaal zijn ze succesvolle agenten. Alleen dit wordt compleet overschaduwd door Mina Kao (Joyce Godenzi) de vriendin van Huang Tsung Pao (Tony Leung Ka Fei) de enige zoon van het gezin. Vanaf het moment dat dit tweetal getrouwd is komen de vier zussen helemaal in opstand. Het succes van Mina Kao zit ze in de weg. Nu zijn ze ook nog eens hun broer aan haar kwijt. Moeder Huang (Tang Pik Wan) ziet er het probleem niet zo van. Ze wil het liefste dat ze een kleinkind krijgt. De hoop is dus compleet op Mina Kao gevestigd. Alleen deze wil toch liever eerst haar carrière goed op de rit hebben alvorens ze moeder wordt. Helaas duurt het niet lang voordat de dames elkaar in de haren vliegen. En dit alles kwam tot stand nadat Mina Kao gedwongen was een van haar schoonzusters te schorsen. Dit was compleet tegen haar wil in maar een andere uitweg was er niet. Huang Chia Ling (Carina Lau Ka Ling), de gedupeerde schoonzus, begaat daarna echter een hele stomme actie. Om zichzelf te bewijzen reageert ze op een telefoontje wat eigenlijk voor Mina Kao bedoeld was. Een anonieme tipgever zegt meer info te hebben over een Vietnamese bende waarnaar ze op zoek zijn. Een bende die onderleiding staat van de nietsontziende Yuen Hua (Yuen Wah). Alleen het bericht blijkt al snel een val te zijn. Mina Kao en Huang Tsung Pao ontvangen het bericht net even later ook. Snel haasten ze zich naar de genoemde plek. Hier lopen ze in een val die de Vietnamese bende speciaal voor hun plaatsten. De uitkomst is vreselijk en zorgt er voor dat het hele gezin Huang in actie komt tegen de bende. Zelfs een schorsing van het politiekorps weet ze niet te stoppen.

Naast kung fu films produceerde Hongkong ook een behoorlijk aantal actie films. Dit was nadat de kung fu film zijn grip op de markt verloor. Vooral eind jaren tachtig en in het begin van de jaren negentig vierde dit genre hoogtij. Op zich is het een genre waar over de hele wereld films in gemaakt werden. Alleen nergens werden de films zo gemaakt als in de toenmalige Engelse kolonie. Niet zo zeer qua verhaal maar meer door de geweldige en keiharde actie. Een subgenre hiervan was de vrouwelijke variant. Vrouwen die net zo hard en geslepen meevochten als ze mooi waren. 'She shoots straight' is hier een prachtig voorbeeld van. In de hoofdrol zien we Joyce Godenzi. Ooit won ze de mis Hongkong verkiezing en rond het jaar 1995 trouwde ze met niemand minder dan Sammo Hung. Maar ondanks dat deze dame voordat ze aan films begon totaal geen martial arts ervaring heeft, is ze toch in staat alles zelf te doen. Ze deinst niet terug voor keiharde stunts of gecompliceerde technieken of sprongen. Maar voordat deze review de vorm van een biografie aanneemt gauw terug naar de film. Het verhaal zit leuk in elkaar. Het biedt voor bijna iedereen wat wils. Naast actie wordt er namelijk flink wat drama en wat lichte humor door het geheel vermengd. De personages zijn een tikkeltje kinderachtig. Maar toch weten ze een behoorlijke indruk achter te laten. Dit is vooral na het verlies van iemand die bij iedereen erg geliefd was. Misschien is deze scène wat aan de lange kant. Maar de emoties die opgewekt worden zijn een perfecte basis voor de wraak die volgt. Echter is dit niet het enige moment dat de film iets uit balans lijkt. Er gebeuren namelijk dingen rondom het personage van Joyce Godenzi die slecht onderbouwd worden. Zo raakt ze gewond en wordt ze heel stoer geopereerd zonder verdoving. Waar de verwonding precies zat wordt niet genoemd. Ook is ze een dag of wat later gewoon weer in staat om te doen wat ze voorheen ook deed. Deze supervrouw heeft dus geen herstelperiode nodig. Maar dit soort gaten in het verhaal ben je al snel vergeten als je naar de actiescènes kijkt. Snoeiharde valpartijen, gestoorde auto en motorstunts, mooi gechoreografeerde schietpartijen en vreselijk intense vechtpartijen. Vooral het gevecht aan het einde waarin Joyce Godenzi het opneemt tegen de vrouwelijke spierbundel Agnes Aurelio. Dit gevecht is absoluut geschikt om meerdere malen achter elkaar te kijken. De manier waarop beide vrouwen elkaar te lijf gaan is een brok overlevingsdrang. We hebben het hier niet over een simpele uitwisseling van stoten en trappen. De ene bizarre techniek volgt de andere op. En het mooiste is nog dat ze bijna alles zelf doen. Voor sommige trappen is wel een stuntman gebruikt maar hier zie je bijna niets van. Het enige minpunt van dit gevecht is de Mc Hammer broek die Joyce Godenzi draagt. Opvallend is wel dat er verder niemand echt in de gevechten schittert. Hier krijgen ze de kans niet voor omdat de momenten die ze hebben veel te kort zijn. Zelfs Sammo Hung mag redelijk werkeloos toekijken. Hij heeft dan ook een gastrol en het is Yuen Wah die op actie gebied de grootste mannelijke rol heeft. Hij laat zeker een aantal indrukwekkende stunts zien. Verder is hij lekker gemeen zoals we van hem gewend zijn. Ondanks dat de film wat traag op gang komt wat actie betreft weet hij wel aan de wensen van de actieliefhebber tegemoet te komen. Sommige punten zijn dus ook even doorbijten om bij het goede te komen. Typische vrouwen actie die hun wortels hebben in jaloezie en een iets te dramatische midden stuk. Maar de actie maakt dit meer dan goed. Verder ziet de film er ook prima uit en is het eigenlijk precies wat je van Hongkong mag verwachten uit die periode.

Nog niet zo lang geleden was er een wisseling van de wacht binnen de organisatie van Hongkong legends. De directie viel uiteen en Bey Logan ging zijn geluk ergens anders beproeven. 'She shoots straight' is een van de eerste releases na deze verandering. Aan de kwaliteit van de film en het geluid is hier niets van te merken. Alleen ontbreekt de Nederlandse ondertiteling die eerder wel aanwezig was. Als we naar de extra's en menu's gaan kijken is er wel een duidelijke verandering merkbaar. Er wordt opeens gebruik gemaakt van hiphop en de kwaliteit is iets minder. Natuurlijk ontbreekt ook het audio commentaar van Bey Logan. Even wennen want als iets een HKL dvd typeerde was het wel zijn stem die allerlei wetenswaardigheden wist te melden. De  extra's die wel aanwezig zijn blinken helaas niet uit van originaliteit. In de Hongkong heroines gallery kunnen we kiezen uit de beste momenten die de vrouwelijke helden hadden in een HKL release. Niets nieuws dus voor de mensen die de collectie compleet hebben. Wel nieuw is het interview met Sammo Hung over Joyce Godenzi. Er wordt vooral gesproken over hoe het was om met haar te werken op de set. De batteling babes featurette is een mix van interviews en film beelden. Helaas gaat het hier om delen van de 'Top fighter 2' documentaire. Hierin worden onder andere Sohia Crawford en Cynthia Rothrock geïnterviewd. Verder moeten we het doen met een geschreven Joyce Godenzi biografie en een nieuwe en de originele trailer van de film.

Geluid kwaliteit Goed (Mono, Dolby 5.1)
Taal Chinees of Engels