Takenaka Naoto - Trailers, teasers & tv-spots
Xu Jing-Lei - Alternate scenes
Kato Masaya -
Regisseur Derek Yee -
Speelduur 119:10 mins -
Prod. maatschappij Emperor motion pictures -

Het leven op het Chinese platteland is arm. Voor velen is dit een reden om het geluk te gaan zoeken in de grote stad. Japan is hierbij door de goede economie erg aantrekkelijk. Om haar geluk te beproeven besluit Xiu Xiu (Xu Jinglei) alles achter te laten. Zelfs haar jeugdliefde Steelhead (Jackie Chan) gaat niet mee. De afspraak is dat, zodra ze succesvol is contact opneemt en dan kijkt hoe ze verder zullen gaan. De tijd verstrijkt maar bericht van Xiu Xiu komt er maar niet. Dit baart Steelhead zorgen en uiteindelijk besluit hij achter haar aan te gaan. Geen makkelijke missie want Japan kom je niet zomaar in. Samen met nog vele andere vluchtelingen komt hij aan. Ternauwernood weet hij aan de douane te ontsnappen. Eenzaam doolt hij rond over de straten van Tokyo tot hij uiteindelijk bij Jie (Daniel Wu), dorpsgenoot, terecht komt. Liefdevol wordt hij door Chinese huisgenoten van Jie opgenomen. Werk vinden is niet makkelijk. De enige manier waarop dit kan is slecht betaald en natuurlijk zwart. Er is ook nog een grote kans dat ze tegen de lamp lopen en in handen vallen van de immigratiedienst. Dit maakt het leven niet makkelijk en Steelhead wil zo snel mogelijk een verblijfsvergunning. Ondertussen is hij nog steeds opzoek naar Xiu Xiu. Een zoektocht die niet erg lang zal duren. Op een dag ziet hij haar namelijk op straat. Ze loopt in Japanse kleding en wordt vergezeld door een rijk uitziende man. Van Jie krijgt hij te horen dat de man belangrijk lid is van de Yakuza. Een situatie die Steelhead niet zomaar weet op te lossen. Hij weet dat het lastig zal worden om haar te bereiken maar is toch vastberaden om het te laten slagen. Ondertussen is het belangrijk dat hij overleeft. Hij werp zich op als leider van de groep Chinezen waar hij zich tussen bevindt en al snel weten ze hun eigen succesvolle zaakjes op te zetten. Helaas zijn dit wel criminele zaken en al snel ontstaat er een confrontatie tussen hun en de andere criminelen.

Al een tijd spreekt Jackie Chan er over meer serieuze rollen te willen spelen en het actie genre achter zich te laten. Met 'Shinjuku incident' zet hij de volgende stap in deze richting. Hij legde het vertrouwen volledig bij regisseur Derek Yee om van hem een echte drama acteur te maken. Ondersteund door vele grote acteurs van dit moment gingen zij het avontuur aan. Er werd gereisd naar Japan om hier het verhaal van een Chinese immigrant op te nemen. Een verhaal dat laat zien hoe moeilijk het is om te overleven als je illegaal in een land verblijft.

Voor iemand die jarenlang dezelfde rollen gespeeld heeft is het niet makkelijk om het over een andere boeg te gooien. Jackie Chan is hier een klassiek voorbeeld van. Hij zit vast aan het beeld van komische vechtersbaas. Dit maakt het extra dapper van hem om deze stap te ondernemen. In het begin is het absoluut wennen. Je verwacht namelijk nog steeds dat hij ieder moment zijn streken kan gaan uithalen. Maar naar mate de film vordert schut hij dit langzaam van zich af. Gaandeweg weet hij een geloofwaardig personage te creëren waardoor je bijna vergeet wie je tegenover je hebt. Hierbij moet alleen wel gezegd worden dat het hier niet om een heel zware rol gaat. De dialogen zijn beperkt en hij mag een boel doen met zijn lichaamshouding. Hier komt bij dat hij ondersteund wordt door vele sterke internationale karakter acteurs. Zowel Daniel Wu, Takenaka Naoto, Xu Jing-Lei, Kato Masaya  en Fan Bing Bing helpen hem enorm omhoog. Verder zijn Chin Kar Lok, Ken Lo, Lam Suet en Yusaka Kurata te zien in de kleinere rollen. Dit zijn niet de minste en ze geven de film een heel volwassen gevoel mee. Tevens laat Jackie Chan zich in meerdere opzichten van een andere kant zien. We krijgen te maken met een heuse seks scene, hij vermoordt iemand moedwillig en vuurt meerdere malen een pistool af. Allemaal dingen die we hem zelden of nooit zien doen. Alleen om deze redenen is 'Shinjuku incindent' al interessant om te bekijken.

Het verhaal biedt eigenlijk niet heel veel nieuws. Het is een gangster film waarvan er al veel uit Azië gekomen zijn. Derek Yee heeft wel goed zijn huiswerk gedaan om alles zo waarheidsgetrouw mogelijk te krijgen. Het is dus ook een realistische film geworden. Niets menselijks is vreemd. De personages onderling hebben goed uitgewerkte relaties. Hierin zitten veel herkenbaarheden uit het dagelijks leven. Vooral het zorgen voor elkaar staat hoog in het vaandel. Ook controle en het niet tevreden zijn met wat je hebt en de eeuwige jacht naar meer wordt hier sterk benadrukt. Het ligt er duidelijk bovenop dat dit de levensles is die Derek Yee met 'Shinjuku incident' over wil brengen.

Vanwege het geweld valt de film in de categorie III classificatie. Er worden geen doekjes gewonden om de gemeenheid van mensen en de ledematen vliegen meerdere malen om je oren. De intensiteit van deze scènes zijn best heftig en daarom is de classificatie ook absoluut terecht. Qua actie zou je alleen meer verwachten van Jackie Chan. De rol die hij hier speelt is iemand zonder martial arts achtergrond. Hierdoor is hij wat overdreven klunzig in zijn gevechten. Het is duidelijk te zien dat het hem heel veel moeite kost om net te doen alsof. Dit had op sommige momenten best wat beter gekund. Verder maakt Chin Kar Lok zich er goed van af in de choreografie. Hij zet interessante grote gevechten neer waarbij de spanning goed te voelen is.

Naast Jackie Chan valt vooral de prestatie van Daniel Wu op. Zijn personage is erg belangrijk voor het verhaal en hij geeft het goed gestalte. De transformatie die hij ondergaat zal voor velen wat overdreven lijken. Maar als je naar de extreemheid van de Japanse jeugdcultuur gaat kijken is het opeens wat minder extreem. Het sterke hierin is dat het originele karakter uiteindelijk weer boven komt en dat geeft het net dat beetje extra.

Voor velen zal het even wennen zijn om Jackie Chan in een film als deze te zien. Het is gewoon niet wat je van hem verwacht. Dit is een idee dat je moet laten gaan. Vervolgens is het verstandig je geheel open te stellen en hem een kans te geven zich te bewijzen. In dit verhaal dat draait om drama en geweld slaagt Jackie Chan hier goed in. Hij weet zijn typische karakter van zich af te schudden en je uiteindelijk mee te nemen in het verhaal. Heel erg origineel is het allemaal niet. Het is absoluut eerder gedaan. Een variant op het gangsterverhaal waarin een emigrant het ver weet te schoppen maar hier uiteindelijk aan ten  onder  gaat. Hier zitten wel kleine zaken in die het net even anders maken en de stiekeme politieke correctheid is hier een van. Maar neem de gok en bekijk Jackie Chan eens van een andere kant. Misschien is er toch nog een toekomst voor hem na de actie film.

De tweede dvd bevat een erg leuke making of. Hier krijgen we interessante informatie te zien over het ontstaan van de film. Niet het gebruikelijk maar boeiende gesprekken met de cast en crew. Jackie is hierbij natuurlijk veel aan het woord en Daniel Wu heeft ook wat te vertellen. Dit duurt allemaal een minuut of ?? en is zeker een aanvulling op de film. Er zijn twee Alternate scènes aanwezig. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er niet zo heel veel verschil is met de originele gebruikte scènes. Ze zijn iets minder gewelddadig maar verder niet echt een aanvulling. Verder moeten we het doen met Trailers, teasers en tv-spots. Gelukkig is alles Engels ondertiteld.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 6.1 of DTS)
Uitgever Joy sales