Shosuku Tanihari -
Yuka Itaya -
Masato Sakai -
Regisseur Ryuhei Kitamura -
Speelduur 122 min -
Prod. maatschappij Toei -

Er wordt wederom een vermoordde vrouw gevonden waarbij het hart verwijderd is. Detective Kanzaki (Shosuku Tanhari) bijt zich meteen volledig vast in de zaak. Hij is er zelfs zo erg mee bezig dat hij de avond voor zijn trouwdag gewoon op het bureau doorbrengt. In de morgen wordt hij door zijn partner gewekt die hem volledig voor gek verklaart. Kanzaki geeft als antwoord dat zijn toekomstige vrouw Mina (Yumiko Shaku) hier helemaal geen probleem van zal maken. Bij dit soort zaken is het belangrijk dat ze snel opgelost worden en zij begrijpt dat. Kanzaki kleedt zich om en samen met zijn partner haast hij zich naar de kerk om te trouwen. Vluchtig zeg hij Mina, zijn toekomstige vrouw nog even gedag en begeeft zich naar het altaar. Vijf minuten later verschijnt Mina ook in de kerk. Maar Kanzaki en alle genodigden krijgen de schrik van hun leven. Mina's prachtige bruidsjurk is rond haar hart helemaal rood van het bloed. Langzaam strompelt ze richting het altaar om vervolgens voor de voeten van Kanzaki in te storten en te sterven. Iedereen die sterft door moord of rampspoed krijgt drie keuze bij de hemelpoort. En zo dus ook de stomverbaasde Mina. Ze heeft totaal niet door dat ze dood is en weigert hier eigenlijk aan toe te geven. Van de poortwachter krijgt ze een aantal keuzes. Ze mag als geest oneindig op aarde blijven ronddolen of naar de hemel om zich voor te breiden op haar wedergeboorte. De derde keuze is dat ze haar moordenaar mag zoeken om hem te vervloeken tot een leven in de hel. Omdat ze de keuze nogal moeilijk vindt krijgt ze een periode bedenktijd. Als geest keert ze terug naar de aarde en aanschouwt daar alles wat er gaande is. Zo ziet ze Kanzaki rouwen bij haar levenloos lichaam. Hij zweert wraak te nemen en er voor te zorgen dat haar moordenaar niet verder zal leven. Hier schrikt Mina nogal van. Ze wil namelijk niet dat Kanzaki voor haar de kans loopt om na zijn dood voor eeuwig in de hel te moeten blijven. Maar hoe ze het ook probeert ze krijgt het maar niet voor elkaar hem te bereiken. Ondertussen komt hij steeds dichterbij degene die verantwoordelijk was voor haar dood. En langzaam maar zeker wordt duidelijk dat het niet alleen maar om hun gaat. Want het zou wel eens zo kunnen zijn dat de moordenaar bezig is met een ritueel dat de poorten van de hel open zal zetten. Dit zal de gehele wereld veranderen in een duistere en sombere plek.

Wat lijkt te beginnen als een film over een seriemoordenaar eindigt in een avontuur dat al het aardse te boven gaat. Regisseur Ryuhei Kitamura die ook verantwoordelijk was voor 'Versus' en 'Azumi' zorgt voor een duistere en grimmige sfeer. Het camerawerk is prachtig en de opbouw in een groot aantal scènes is geweldig. Vooral de gehele opening van de film laat je met open mond toekijken. Eerst de ontdekking van het tweede slachtoffer. Een groots opgezette scène waarbij de vrouw, dood aan haar armen in een grote silo hangt. Daarna volgt de introductie van de hoofdrolspeler. De dag die de mooiste van zijn leven had moeten zijn wordt zijn ergste nachtmerrie. De manier waarop zijn vrouw dodelijk gewond richting het altaar loopt is werkelijk huivering wekkend. Hiermee neemt Ryuhei Kitamura de film behoorlijk mee richting het horror genre. Alles kan en alles mag moet ongeveer zijn motto geweest zijn. 'Skyhigh' is eigenlijk meer een combinatie van een groot aantal genres. Hoofdzakelijk is het een thriller. Maar zoals al genoemd worden horror invloeden niet geschuwd. Martial arts speelt ook een belangrijke rol en er zitten dus ook een groot aantal gevechten in de film. Niets neemt eigenlijk de overhand en we blijven dan ook continue heen en weer schommelen. Op zich is het verhaal een goed basis voor een enorm spectaculaire film. Het begin is veel belovend maar na verloop van tijd zakt het in. Het verhaal concentreert zich te lang op één punt. Tevens is er enorm spanning verlies doordat er al heel snel duidelijk is wie de dader is. Zijn motieven blijven gelukkig wat langer geheim. Wat volgt is een voorspelbaar kat en muis spel. Als je bedenkt dat de film bijna twee uur duurt had deze traagheid dus voorkomen kunnen worden. Want met twintig minuten minder was dit een absolute topper geweest. Want het heeft eigenlijk alles in zich wat een goed film nodig heeft. Het verhaal en de acteurs zijn goed maar wat actie betreft is er nog wel wat aan te merken. Er is op een vrij snelle manier gemonteerd. Wat we te zien krijgen zijn de veel korte shots van het gevecht. Maar zelfs dit kan niet verhullen dat Yumiko Shaku geen echte martial artis is. Haar poses zijn knullig, slecht afgewerkt en de kracht ontbreekt. Nu heeft het verhaal hier op zich wel een excuus voor. Het geen ze kan heeft ze op bovennatuurlijke wijze verkregen en weet nog niet hoe ze hier mee om moet gaan. Of dit nu een excuus kan zijn om matige gevechten te maken lijkt mij niet. Want Takao Osawa presteert wel goed op dit vlak. Helaas laat hij weer wat steekjes vallen bij de variatie in zijn gezichtsuitdrukkingen. Het lijkt continue dezelfde duivelse glimlach te zijn die hij op zijn gezicht heeft. Tevens strookt het motief voor zijn daden niet met zijn uiteindelijke doel. En zo zitten er nog wel meer imperfecties in de film. Een aantal van de sets zijn bijvoorbeeld redelijk eendimensionaal. Bij sommige stukken lijkt het erop alsof je naar een toneelstuk zit te kijken. Alles speelt zich dan af voor een achtergrond. Ik kan niet anders zeggen dan dat 'Skyhigh' behoorlijk dubbele gevoelens op roept. Delen zijn werkelijk geniaal en heerlijk om naar te kijken. Andere stukken voelen afgeraffeld aan of gaan veelste traag. De meest voor de hand liggende reden hiervoor lijkt me dat Ryuhei Kitamura in 2003 iets te veel hooi op zijn vork had genomen. Niet alleen maakte hij in dat jaar ook de geweldige film 'Azumi' (waar heel veel werk in zat) maar ook nog een andere volledige film en een korte film van nog geen kwartier. Wat mij betreft had 'Skyhigh' nog wel even op de plank kunnen blijven liggen. Op deze manier had er wat meer aandacht aan het eind product besteed kunnen worden en was het cijfer zeker twee punten hoger geweest.

Beeld kwaliteit Goed (
Uitgever A-film / Asiamania
Waardering          6/10 Met dank aan A-film / Asiamania