Wong Yi Lung -
Eddie Ko -
Ma Chin Ku -
Regisseur Yip Wing Choy -
Speelduur 86 min -
Prod. maatschappij Dung A -

Tijdens een gevecht met Wai To (Eddie Ko) raakt politie agent Chin Ta Kan (Leung Kar Yan) ernstig gewond. Hij heeft zowel interne als externe bloedingen, maar weet op het nippertje weg te komen. Om wat te bekomen van zijn verwondingen verstopt hij zich in een nabij gelegen hotel. Het duurt alleen niet lang voordat de gangsters hem op gespoord hebben. Even weet Chin Ta Kan de mannen op een afstand te houden, maar al snel blijkt dat zijn verwondingen gewoon te ernstig zijn. Als er even een stilte in het gevecht valt krijgt hij hulp uit onverwachte hoek. Een klein bijdehand kereltje (Wong Yi Lung) vindt dat het allemaal niet eerlijk is om met zoveel tegen een verwondde man te vechten. Vreemd genoeg weet het ventje er voor te zorgen dat ze samen kunnen ontsnappen en hij neemt Chin Ta Kan mee naar zijn huis. Als ze binnen zijn verteld het mannetje dat hij al jaren wees is en dat als Chin Ta Kan het wil hij wel in zijn huis kan blijven. Chin Ta Kan stemt hier mee in, want op deze manier is hij moeilijker te vinden en kan hij rustig de tijd nemen om zijn wond te laten genezen. Dit duurt alleen niet zo lang als ze gehoopt hadden. Tijdens een bezoekje aan de stad komt het ventje de gangsters tegen. Door zijn slimme trucjes weet hij ze af te schudden, tenminste, dat denkt hij. Stiekem volgen de gangsters hem naar zijn huis en wederom volgt er een confrontatie. Weer weten ze te ontsnappen, maar hebben nu niet echt meer een plek om te slapen. Ze nemen hun intrek in een oude tempel waar ze een oude man tegen het lijf lopen. De man stelt zich voor als Old fox (Simon Yuen) en het klikt meteen. Old fox neemt ze mee naar huis en biedt aan ze kung fu lessen te geven. Chin Ta Kan stemt hier meteen mee in maar de kleine wees voelt hier maar weinig voor. Hij heeft geen zin om ondergeschikt te zijn aan een oude man, maar blijft wel lekker rond hangen. Maar als hij wederom in de problemen raakt smeekt hij de oude man om hem toch maar les te geven. Samen met Chin Ta Kan krijgt hij les in de mantis fist en de zeldzame technieken van de sleeping fist. En dat is maar goed ook want Wai To is nog steeds druk op zoek naar het tweetal.

Een van de vele films waar de invloeden van 'Drunken master' duidelijk in terug te vinden is. Het feit dat Simon Yuen een belangrijke rol speelt versterkt dit alleen nog maar meer en maakt het gebrek aan originaliteit enigszins goed. Zoals regelmatig voorkomt bij individueel geproduceerde films is het verhaal niet echt bijzonder. Het is duidelijk bedacht tijdens het filmen en zijn dus een heleboel melige scènes met als rode draad een strijd tussen een politie man en een bende. Gelukkig blijven de grappen binnen het toelaatbare en vervallen we niet in extreme slapstick situaties. De grappen zijn subtiel en werken goed. Natuurlijk wordt er ook veel gevochten en zoals verwacht is Leung Kar Yan werkelijk voortreffelijk. Zoals altijd is hij niet te stoppen en perfect in de uitvoering van zijn bewegingen. Vooral in het eindgevecht gaat hij op zijn bekende gecontroleerde wijze compleet door het lint. Het enige jammeren is dat de sleeping fist niet echt bijzonder is en zich eigenlijk een beetje beperkt tot wat gapen. Op sommige punten doet het een beetje denken aan de drunken fist en helemaal als we bij de vrouwelijk variant aankomen. Verder gebruikt hij in de film een combinatie tussen Wing chung en mantis fist iets wat perfect bij hem past. Wat de film zeker een extra dimensie geeft is de aanwezigheid van Wong Yi Lung. De engelse stem die ze dit mannetje gegeven hebben ligt aardig tegen de irritatie grens aan. Zijn acteerwerk is ook niet echt om enthousiast over te worden. Maar de acrobatische toeren die hij uithaalt zijn bij het bizarre af. Voor een ventje van zijn leeftijd is hij bijzonder krachtig en zijn flexibiliteit is zoals je die alleen maar in het Chinese Staat Circus tegen komt. Als een stuiterbal vliegt hij over het scherm en weet op overtuigende wijze (voor zover mogelijk in een kung fu film) zijn volwassen tegenstanders te dollen. In het begin laat hij nog even zien dat hij ook erg goed met een hoge een-wieler overweg kan. Dit gebeurt in een achtervolgingsscène zoals bijna iedere kung fu film er wel een heeft. Maar ondanks de vele clichés is het toch een film om lekker van te genieten. De aanwezigheid van Simon Yuen draagt hier natuurlijk behoorlijk zijn steentje aan bij. Het is altijd weer leuk om hem in een film te zien en uit te zoeken hoe ze met een stuntdubbel de meest gekken dingen laten doen. Soms is dit wel erg doorzichtig, maar dit heeft ook wel weer zijn charmes. Als hoofdschurk heeft Eddie Ko niet echt veel te doen gehad. Hij heeft maar twee gevechten waarvan een een vijftien minuten durend eindgevecht. Ondanks dat hij er voortreffelijk uit ziet valt hij een beetje in het niet bij Leung Kar Yan die gewoon wat meer uitstraling heeft. De titel alleen al is natuurlijk voldoende om de nieuwsgierigheid te wekken en ondanks dat het de zoveelste uit dezelfde doos is weet ik zeker dat de liefhebber hier niet fout mee kan gaan, top vermaak dus.

Geluid kwaliteit Redelijk