Yuen Hua -
Leung Kar Yan -
Wang Ping -
Regisseur Chang Peng Yi -
Speelduur 95 mins -
Prod. maatschappij My way films -

Eindelijk is de oorlog tegen de tartaren tot een eind gekomen. Moe, maar met een gevoel van overwinning keren Chan Yu (Champ Wang) en ‘The kid’ (Phillip Ko) terug naar huis. Alleen voor Chan Yu wacht er thuis een verrassing. Het huis van zijn ouders ziet er vervallen en onverzorgd uit. Van zijn ouders ontbreekt elk spoor. Maar hun bediende heeft al die tijd gewacht op de terugkeer van Chan Yu. Eindelijk kan hij het verhaal vertellen van de dood van zijn meesters. Op een avond werd het huis overvallen door een gemaskerde man en een vrouw. Ze waren veel te sterk en Chan Yu’s ouders verloren al snel de strijd. Daarna doorzocht het tweetal het huis. Ze waren op zoek naar het ‘Dragon verse sword’. Een wapen wat ongekende krachten zou bezitten. Maar als ze het vinden laten ze het achter. Het schijnt niet het echte zwaard te zijn maar een replica. De dood van Chan Yu’s ouders was dus voor niets. De enige clou die de bediende voor Chan Yu heeft is dat eentje een masker met een kraanvogel droeg. Niet echt veel om de daders te achterhalen. Toch wil Chan Yu proberen de moordenaars van zijn ouders te vinden. ‘The kid’ biedt hem hierbij zijn hulp aan. Samen gaan ze op onderzoek uit. Hierbij raken ze verwikkeld in een gecompliceerd web van intriges en verraad. Niemand lijkt te vertrouwen en iedereen lijkt maar een ding te willen, het ‘Dragon verse sword’.

Een redelijk sterke wu xia film uit Taiwan. Het verhaal begint erg goed. Langzaam maar zeker worden we het mysterie in getrokken. De beelden die hierbij horen zitten goed in elkaar en stralen veel sfeer uit. Regenachtige straten op een donkere nacht. Er wordt dus ook goed gebruik gemaakt van de sets. De gecreëerde wereld komt levendig over en de kostuums zijn gedetailleerd. Vooral aan dit laatste is veel aandacht besteed. Omdat de hoofdrolspeler nogal wat onderdrukte woede heeft krijgt hij een speciaal kostuum van een vriendin. Deze dame is erg bedreven in kalligrafie. Het witte kledingstuk werd voorzien van diverse spreuken om zijn woede te onderdrukken. Een mooi gebaar en het ziet er nog leuk uit ook. Phillip Ko moet het niet direct van zijn kostuum hebben. Zijn personage was de jongste van vier broers. Samen met zijn vader zijn ze allemaal in de oorlog gestorven. De moeder wilde haar man en zoons toch laten voorleven. Met deze reden tatoeëerde ze vier draken op het lichaam van haar jongste zoon. Dit ziet er bijzonder imposant uit want het zijn geen kleine draken. Phillip Ko zijn bovenlijf staat er helemaal vol mee. Verder heeft iedereen duidelijk zijn eigen karakter door zijn kleding en uitstraling. Dit moet ook wel want op een andere manier wordt er niet echt aan karaktervorming gedaan. Dit zou ook bijna onmogelijk geweest zijn. Zoals wel vaker bij wu xia heeft ‘The souls of the sword’ namelijk nogal wat verschillende personages in zich. Dit gaat de eerste drie kwartier goed. Daarna worden de plotwisselingen een beetje te veel. Er worden bepaalde zaken herhaald en dit gaat behoorlijk ten koste van de spanning. Het mysterie van het geheel komt hierdoor ook aardig in het gedrang. En dat is jammer want de film begint heel sterk. Het was misschien een betere keuze geweest om de gevechten wat langer te maken. Op deze manier hadden er een aantal plotwendingen minder in gekund en was er overzicht geweest. ‘Souls of the sword’ is ook meer een film van dialogen. De actie komt echt op de tweede plaats. Toch zitten er leuke gevechten, het zijn er alleen te weinig. Phillip Ko komt niet echt super veel in actie. Hij is een messenwerper en dan hoef je ook niet zoveel te bewegen. Leung Kar Yan heeft een redelijk korte rol. Deze bestaat zuiver en alleen uit actie. Maar hij steelt hiermee wel de show. Met twee zwaarden en zijn gebruikelijke energie is dit natuurlijk niet vreemd. Voor de rest gaat het hoofdzakelijk om gevechten met het zwaard zoals je ze bijna altijd in wu xia films ziet. Niet super bijzonder dus maar ook niet vervelend om naar te kijken. Een andere acteur met een erg kleine en sterke rol is Yuen Hua. Zoals altijd is zijn uitstraling erg indrukwekkend. Helaas niet erg lang maar dat geld voor meer acteurs in deze film. Als eindconclusie lijkt het me duidelijk dat er niets vreemds aan de hand is met deze film. Hij heeft praktisch alle symptomen die iedere gemiddelde wu xia film heeft. Als je er van houdt is hij dus zeker de moeite waard. Je moet alleen wel goed het koppie er bijhouden en niet op zoek zijn naar veel actie.

Drager DVD (Reg 0)
Beeld kwaliteit Reddelijk (fullscreen)
Waardering          6,5/10