Lam Ka Teung - Making of
Lam Wing Cheong - Interview
Cheung Moon Yuen - Gala premiere
Regisseur Johhny To - Press conference
Speelduur 86:37 mins - Photo gallery
Prod. maatschappij Milkyway image -

In de drukke straten van Hongkong kan je als zakkenroller goed geld verdienen. Kei (Simon Yam) heeft het beroven dus ook tot een kunst verheven. Hij heeft maar liefs drie leerlingen in zijn team en samen weten ze iedereen te misleiden. De sleutel zit hem in hun netheid van kleding en de ervaring van Kei. Ze weten precies wie ze moeten hebben en hun technieken zijn feilloos. Werken doen ze dus ook alleen in de ochtend en de rest van de dag kunnen ze doen waar ze zin in hebben. Kei besteedt deze middagen samen met zijn fiets en camera. Hij maakt foto's van Hongkong en de mensen die er wonen. Het leven kan haast niet beter. Plots wordt dit leventje verstoord als hij Chun Lei (Kelly Lin) voor zijn camera krijgt. Hij raakt bevangen door haar schoonheid en het kost hem moeite om haar uit zijn gedachten te krijgen. Vreemd genoeg is hij niet de enige die haar ontmoet heeft. Alle drie zijn partners hebben haar ook ontmoet en zijn bevangen door de mystiek van deze dame. Ze is niet te doorgronden en lijkt in alle vier geïnteresseerd te zijn. De reden hiervoor is onduidelijk. Ze lijkt ze stuk voor stuk te bespelen om iets voor elkaar te krijgen. Bij de heren ontstaan er steeds meer vragen. Wat wil ze, waarom zoekt ze hun steeds op en waarom is er telkens een zwarte auto in de buurt als Chun Lei verschijnt. Het lijkt er op dat de eenheid die de groep ooit had verstoord is en dat allemaal door een vrouw. Al snel blijkt alleen dat het spel wat er gespeeld wordt een stuk gevaarlijker is dan ze verwachten. Alle vier worden ze in de val gelokt met ziekenhuis bezoek als gevolg. Langzaam maar zeker wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit. Alleen vanaf dat moment is het te laat om alles zomaar de rug toe te keren.

Johnny To behoort tot de beste regisseurs uit Hongkong van dit moment. Al jaren presteert hij het om netjes twee films per jaar uit te brengen. Allemaal zijn ze van hetzelfde hoge niveau. De stijl is redelijk stabiel maar toch weet hij zich telkens weer te vernieuwen. Met 'Sparrow' koos hij voor een iets ander pad dan gebruikelijk. Hij liet zich inspireren door de films uit de jaren zestig en speelde zelfs met de gedachte een musical te maken. Het laatste ging om financiële redenen niet door maar toch is het musical gevoel wel aanwezig. Iets wat de meeste Johnny To liefhebbers niet meteen zal aanspreken maar toch een kans moeten geven.

Vanaf het begin is er heel nadrukkelijk een jaren zestig sfeer aanwezig. De kleding, de manier van filmen, de kleuren en vooral de muziek doet erg aan deze periode denken. Wat vooral ook erg opvalt is de gemoedelijkheid van alles. De film brengt rust en ontspanning. Iets wat vooral bijzonder is als je bedenkt dat het zich afspeelt in een metropool als Hongkong. Zeven miljoen mensen in een stad is namelijk niet echt ontspannend te noemen. Toch weet Johnny To het voor elkaar te krijgen om hier rust in te brengen. Dit doet hij vooral door te laten zien hoe het hoofdpersonage er doorheen laveert. Eerst op slinkse wijze een beetje mensen beroven en daarna op je fiets door de stad om foto's te maken. Net voordat dit zijn kracht begint te verliezen komt er een behoorlijke stoot mysterie het verhaal in. Hiermee worden de gemoederen een aardig tijdje bezig gehouden. Langzaam maar zeker wordt alles duidelijk en kan de film zijn volgende fase in gaan. De conclusie is absoluut bijzonder te noemen. Want ondanks dat Johnny To hier van zijn stijl afgeweken is bleef hij absoluut het gangster genre trouw. Hier misschien niet op de gebruikelijk manier met pistolen maar meer in het kruimeldief segment. Iets onschuldiger maar toch met dezelfde codes en risico's. De climax die aan het einde zit is dus ook geheel passend bij de film maar wel apart.

Geen keiharde actie met pistolen of auto achtervolgingen dus in 'The sparrow'. Het gaat hier om de kunst van het zakkenrollen. Johnny To brengt dit in beeld van de voorbereiding af aan. Super getrainde en geslepen criminelen die binnen enkele minuten meerdere mensen van hun waardevolle spullen ontdoen. De manier waarop dit in beeld gebracht wordt is trouw aan de geschiedenis van de Hongkong film. Het hele verhaal zou zelf prima in een kung fu film passen. Vier helden met allen andere karaktertrekken helpen een onschuldige vrouw tegen een geharde crimineel. In plaats van de kung fu gevechten wordt hier alleen gevochten met zakkenrollen. Misschien niet zo spectaculair maar intens is het wel. Voor de eind confrontatie worden regen, duister, drukte en zwarte paraplus gebruikt om een heel apart geheel te creëren. Iets wat je echt zelf moet zien om te kunnen begrijpen.

Passend bij de jaren zestig ging Johnny To opzoek naar de oude gebouwen van Hongkong. Iets waar ze nooit erg veel waarde aan gehecht hebben en hierdoor zijn er dus ook niet zo veel meer. Alle mooie plekjes werden bij elkaar gezocht en hierdoor komt Hongkong op een hele bijzondere manier in beeld. Het is haast sentimenteel te noemen hoe de regisseur hier zijn stad in beeld brengt. Liefhebbers van de stad zullen hier dus ook absoluut genieten.

Zonder Simon Yam en Lam Suet zou een Johnny To film niet compleet zijn. Beiden zijn ze vaste ingrediënten en zien we ze altijd weer in vergelijkbare positie. Zoals altijd ook weer op hetzelfde hoge niveau. Ze worden hier op prima wijze ondersteund door Kelly Lin die, met drie films achter elkaar ook al aardig tot de vast stal van Johnny To begint te horen. Haar spel is integer en overtuigend als Chinese emigrante. Lam Ka-Tung, Law Wing-Cheong en Cheung Moon Yuen zetten hier een wat lichtere en komische noot tegenover.

Een komedie is 'The sparrow' niet te noemen. Toch speelt humor een hele belangrijke rol. De grappen gaan direct op de persoon en zijn een beetje zwartgallig en spottend. Hoofdzakelijk gaat het ook om de situaties die grappig zijn. De scene waarin bijvoorbeeld een agent van zijn handboeien gerold moet worden is werkelijk briljant en komisch. Ook het moment dat iedereen samenkomt voor het ontbijt om te ontdekken dat ze allemaal in elkaar geslagen zijn zorgt voor optrekkende mondhoeken. Iedereen is ergens anders gewond en is hierdoor beschaamd. Toch maakt de aanblik van de ander ruimte voor enige hilariteit. Het zijn dus subtiele situaties die hier voor de humor zorgen.

'The sparrow' zal in eerste instantie niet iedereen aanspreken. De film heeft in meerdere opzichten een sentimenteel karakter en weinig actie. Toch is het er een die blijft hangen. Hongkong wordt op schitterende wijze in beeld gebracht en het verhaal zou zo uit een kung fu film gehaald kunnen zijn. Bijna alle gebruikelijk Johnny To elementen zijn aanwezig maar toch is het allemaal anders. 'The sparrow' is namelijk een ode aan de jaren zestig en dit zie je op meerdere plaatsen terug. De finale doet namelijk erg denken aan Gene Kelly in 'Singin in the rain'. Iets wat bewust is aangezien het eigenlijk de bedoeling was een musical van deze film te maken. We mogen best dankbaar zijn dat dit uiteindelijk niet doorgegaan is want 'The sparrow' is prima gelukt zoals hij nu is!

Ondanks dat het er op het eerste gezicht op lijkt dat er geen ondertiteling bij de extra's zijn worden we getrakteerd op ingebrande ondertiteling. Een leuke verrassing die alles een stuk interessanter maakt. De making of duurt maar twee minuten. Niet echt lang maar het is wel informatief en geeft een leuk beeld van de opnames. Aan interviews geen gebrek. Zowel Johnny To, Simon Yam, Kelly Lin als Lam Ka Tung mogen hun zegje doen. Alle interviews duren rond de zeven minuten en zijn dus bijzonder uitgebreid. De Gala première duurt iets meer dan vier minuten en bestaat hoofdzakelijk uit gesprekken met de hoofdrolspelers. Natuurlijk is dit alles opgenomen bij aanvang van de eerste vertoning van de film in Hongkong. Ook zijn er beelden van de persconferentie. Deze duren meer dan negen minuten en bestaan wederom uit interviews. De Photogallery Bestaat uit de gebruikelijk foto's uit de film.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Widesreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Uitgever Universe