Peter Chan Leung - Restoration featurette
Chung Faat - Audio commentaar door Bey Logan
Lam Ching Ying - Animated biography showcase
Regisseur Sammo Hung -
Speelduur 98 min -
Prod. maatschappij Bo Ho films -

Of ‘Courageous’ Cheung (Sammo Hung) nu echt moedig is of gewoon dom vragen vele zich af. Regelmatig wordt hij dus ook door zijn dorpsgenoten uitgedaagd tot allerlei rare dingen. Vaak zijn het spelletjes die met geesten te maken hebben en zich in het holst van de nacht afspelen. Om geld te verdienen werkt hij als chauffeur voor meester Tam (Huang Ha), een gerespecteerd man. Thuis heeft hij altijd ruzie met zijn vrouw over van alles en nog wat. Ze voelt zich te kort gedaan om dat Cheung weinig geld heeft. Als meester Tam een bezoek aan een bordeel brengt krijgt Cheung een tip van een marktkoopman over het vreemdgaan van zijn vrouw. Hij haast zich naar huis en het blijkt inderdaad waar te zijn. Hij stormt naar binnen, maar door het lawaai wat hij maakte is de man al vertrokken. Het enige wat hij vindt is een schoen van hem en met dit als aanwijzing gaat hij op onderzoek uit. Wat Cheung alleen niet weet is dat de man met wie zijn vrouw in bed lag niemand minder dan meester Tam is. Door zijn hoge positie in de samenleving kan hij het zich niet veroorloven dat dit uitlekt. Meester Tam huurt een taoïstische priester (Peter Chan Leung) in om Cheung te laten vermoorden. Hier komt Cheung’s obsessie om zichzelf te bewijzen erg goed van pas. Ze dagen hem uit een nacht door te brengen in een oude tempel en natuurlijk gaat hij hier op in. Op deze manier hebben ze hem precies waar ze hem willen hebben en zal de priester hem met magie proberen te doden. Gelukkig voor Cheung ontmoet hij Tsiu (Chung Faat) die de broer van de slechte priester is. Deze weet wat zijn broer van plan is en geeft Cheung een aantal tips om alles te overleven. Hoe de slechte priester het ook probeert het lukt hem maar niet om Cheung uit de weg te ruimen. Dit valt natuurlijk helemaal niet in goede aarde bij Tam en deze moedigt de priester aan om steeds een stapje verder te gaan. Hij gaat zelfs zo ver dat hij de vrouw van Cheung wil laten vermoorden en Cheung er voor wil laten opdraaien.

Humor, kung fu, horror en een leuk verhaaltje gaan hand in hand in ‘Spooky encounters’. De manier waarop de film gepresenteerd wordt oogt erg volwassen en ziet er dus ook goed verzorgt uit. Het is dus ook een echt Sammo Hung meesterwerkje aangezien hij de hoofdrol speelde, regisseerde en deels de choreografie verzorgde. In het begin lijkt het nergens over te gaan. We volgen de dagelijkse beslommeringen van ‘Courageous’ Cheung. Langzaam maar zeker komt er een verhaal om de hoek kijken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de actie in de film. Echt veel gevechten krijgen we dus ook niet te zien. Pas in de tweede helft van de film komen de gevechten een beetje los. Maar door de goed werkende komische situaties en zwarte taoïstische magie merk je hier maar weinig van. Door middel van diverse spreuken en rituelen worden er zombies, vampiers en andere geest verschijningen opgeroepen. Deze hebben het natuurlijk allemaal op het personage van Sammo Hung gemunt en dit zorgt voor heel veel grappige momenten. Sammo Hung weet zoals altijd van niets iets te maken wat een mensen aan het lachen maakt. De timing hierin is perfect maar het blijft natuurlijk allemaal erg flauw. Doordat de details goed verzorgt zijn voelt de film erg compleet aan. Zo houdt ‘Courageous’ Cheung de schoen die hij iets voor de helft van de film vindt continue bij zich. Hij heeft hem op zijn rug tussen zijn riem gestoken en het is leuk om de schoen continue te blijven volgen. De sets zijn prachtig en de kostuums goed verzorgt. Samen met de exclusieve special effects wordt het erg duidelijk dat ‘Spooky encounters’ een behoorlijk groot budget gehad moet hebben. Niet geheel vreemd want Sammo Hung was op dat moment de grote regisseur van Hongkong. Peter Chan Leung en Chung Faat zetten samen een geweldig stel Taoïstische priesters neer. Natuurlijk is dit allemaal met een knipoog. Door al deze magie zit natuurlijk ook kung fu verwerkt. ‘The monkey god’ neemt onder andere bezit van Sammo Hung lichaam en dit zorgt voor een prachtig stukje monkey kung fu. Verder wordt er gevochten met een ijzeren ring, de speer, zwaard en het bekende bankje. Het eindgevecht maakt het gebrek aan actie in het begin van de film meer dan goed. Niet dat de film ook maar een moment saai wordt want alles heeft een lekker spooky sfeertje en er gebeurt genoeg. ‘Spooky encounters’ was tijdens de release in 1981 een enorm succes. Niet geheel vreemd want vernieuwend was de film absoluut. Het is dus ook een absolute klassieker, niet alleen geschikt voor de kung fu film liefhebber maar ook voor de cult film kijker in het algemeen. Een prachtig voorbeeld van de verscheidenheid van Sammo Hung en dus ook absoluut het kijken waard.

Sammo Hung interview: Een ongeveer twaalf minuten durend interview met super ster Sammo Hung. Niet echt wat nieuws voor diegene die meerdere Hongkong legends dvd's in zijn bezit heeft. Sammo Hung praat over diversen zaken zoals zijn jeugd, vrienden en natuurlijk zijn films. Helaas gaat het interview niet specifiek over het maken van 'Encounters of the spooky kind'. Restoration featurette: Een bijzonder interessante extra. In achttien minuten volgen we het gehele traject dat een film moet doorlopen om gerestaureerd te worden. We krijgen te zien hoe het beeld, geluid en andere zaken opgeknapt worden. Natuurlijk zijn de films die hiervoor gebruikt worden allemaal Hongkong legends titels; dus het is meteen een soort reclame voor het label, maar dat mag best. Audio commentaar: Zoals op geen enkele dvd van Hongkong legends ontbreek ook op deze DVD het audio commentaar niet. Bey Logan geeft veel aanvullende info over allerlei zaken die met de film of de achtergrond van de Chinese cultuut te maken hebben. Zeker de moeite waard als meer over het genre en de cultuur wilt weten. Animated biography showcase: Ondersteund door beelden uit zijn film wordt er een uitgebreide biografie van Sammo Hung voor gelezen. Leuk om naar te kijken en erg informatief om te horen.

Drager DVD
Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 2.0)