Sonny Chiba - Special effects
Christy Yeung -
Shu Qi -
Regisseur Andrew Lau -
Speelduur 127:27 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

In zijn zoektocht naar macht gaan Conquer (Sonny Chiba) niets en niemand uit de weg. Zonder pardon laat hij complete dorpen uitmoorden en maakt hij hun jonge en onwetende kinderen tot zijn volgelingen. Zijn ultieme doel is heerser worden van de wereld. Om meer duidelijkheid te krijgen over de toekomst nodigt hij de alwetende Mud Buddha (Yiu-Cheung Lai) uit. Deze eigenaardige monnik doet hem de voorspelling dat Storm (Aaron Kwok) en Cloud (Ekin Cheng) hem zullen maken en breken. Tevens laat hij hem een ronde puzzel achter. Deze puzzel is bijzonder moeilijk op te lossen maar bevat het geheim van de toekomst. Met behulp van de geboorte data van de Storm en Cloud begint hij zijn zoektocht naar de jongens. Ondanks dat ze nog geen vijf jaar oud zijn gaan ze natuurlijk niet vrijwillig mee. Om deze reden vermoordt hij zonder enig berouw hun ouders en iedereen die ook maar in de buurt is. Storm is de enige die een beetje mee gekregen heeft hoe de situatie in elkaar steekt. Op de een of andere manier lijkt dit hem niets te doen en hij accepteert Conquer als zijn nieuwe vader. Cloud is iets naïever en heeft maar weinig mee gekregen van de waarheid. In de jaren die volgen groeien de jongens op tot mannen. Conquer houdt ze samen met zijn dochter Charity (Christy Yeung) en zoon Frost (Michael Tse) dicht bij zich. Beiden leren ze hun eigen kung fu stijl en ontwikkelen zich hierin tot ware meesters. Conquer is ondertussen de machtigste man ter wereld geworden. Bijna al zijn gestelde doelen heeft hij bereikt, allen behalve één. Om zijn onverslaanbaarheid te bewijzen moet hij alleen Sword Saint (Anthony Wong) nog verslaan. Deze ultieme vechter liet hem alleen de afgelopen tien jaar wachten op het duel. Conquer is hier alleen zo druk mee dat hij niet door heeft dat er problemen ontstaan tussen Storm, Cloud en Charity. Problemen die zo uit de hand lopen dat het wel eens zijn ondergang zou kunnen worden.

'The stormriders' was een van de eerste films uit Hongkong waar digitale effecten in te zien waren. Natuurlijk was er in voorgaande jaren al uitgebreid geëxperimenteerd. Op allerlei andere manieren werden er aan de films vormen visueel verrijking toegevoegd. Het gebruik van een computer was hier alleen nieuw en 'The stormriders was een perfecte keuze om er mee te beginnen. Wu Xia leent zich er namelijk perfect voor.

Op het moment dat Andrew Lau aan deze film begon als regisseur had hij al een aardige naam voor zich zelf weten te maken. Dit deed hij vooral met zijn succesvolle 'Young and dangerous' serie. De rest van zijn films werden ook goed ontvangen maar veroorzaakte niet zo een enorme hype. Ekin Cheng verwierf hiermee in een klap enorme roem en het was dus ook niet vreemd dat hij in 'The stormriders' een belangrijke rol kreeg. Aaron Kwok kreeg een andere belangrijke rol en Sonny Chiba werd gecast als de schurk van het verhaal. In de bijrollen zijn acteurs als Anthony Wong, Shu Qi, Roy Cheung en Yu Rongguang te zien. Een geweldige cast die eigenlijk wel tot goed resultaat moest leiden. De film behaalde een goed resultaat maar toch viel hij niet bij iedereen goed. Dit vooral omdat de computer effecten ten koste gingen van de kung fu. Voor die tijd niet iets wat we gewend waren vanuit Hongkong. Tegenwoordig is dit meer de regel dan de uitzondering en we kunnen dus zeggen dat 'The stormriders' zijn tijd een aantal jaren vooruit was. Of dit een positief iets is mag je zelf bepalen. Opvallend is dat de film er voor nu niet eens gedateerd uit ziet. Hij zou dus makkelijk recent gemaakt kunnen zijn. Het is alleen zeker dat ze anno 2009 veel spectaculairdere dingen uit een computer kunnen krijgen. Het mag alleen ook gezegd worden dat er nu nog steeds slechtere effecten in films geplaatst worden. Andrew Lau mag dus ook best trots zijn op zijn 'Stormriders'.

Zoals vele films vindt het verhaal zijn basis in een stripboek met gelijknamige titel. Het moet een lastige klus geweest zijn om deze om te zetten naar film gezien de vele personages. Andrew Lau heeft dit redelijk weten te klaren. Vooral in het begin laat het overzicht namelijk wat te wensen over. De twee jongens lopen continue door elkaar en het is lastig te bepalen wie nu wie is. Dit verandert zodra ze volwassen zijn en vanaf daar is alles goed te volgen. Iets meer ontwikkeling in de personages was niet verkeerd geweest. Vooral Ekin Cheng zijn rol blijft namelijk wat leeg. De focus ligt duidelijk meer bij Aaron Kwok. Zijn personage wekt veel meer medeleven op. Een gemiste kans maar ook niet iets wat te voorkomen was. Om het gehele verhaal in een film te krijgen moesten er namelijk offers gebracht worden. De gebruikelijk combinatie van bruutheid, romantiek, drama, humor en actie is goed gevonden. De afwisseling hier is snel en heeft een prettige balans. Het enige wat misschien iets minder had gekund is het romantische deel. Dit vertraagt de film soms maar is niet heel erg storend.
Een bijzonder sterk punt zijn de personages. Grappig is dat het vooral de bijrollen zijn die de film zijn karakter geven. De extremiteit hierin is echt heerlijk. Vooral karakters als de voorspellende Mud Buddha, Summit Yu met zijn ´Fire beast arm´, Sword Saint die uit zijn lichaam treedt, de geweldige monnik Sik Mo-Gin en de sexy Muse gespeeld door Shu Qi. Stuk voor stuk kleurrijke personen die heerlijk extreem en over de top zijn.

Naast de effecten is ´The stormriders´ ook visueel bijzonder aantrekkelijk gefilmd. Andrew Lau was zelf verantwoordelijk voor het camerawerk. Van tijd tot tijd doet dit erg denken aan de stijl van Christopher Doyle, de man met wie Wong Kar Wai jaren samenwerkte.

Als je op zoek bent maar spectaculaire kung fu dan mag je ´Stormriders´ overslaan. Op dit punt scoort de film namelijk bijzonder laag. Er zijn praktisch geen technieken te zien en alles flitst in een schim aan je voorbij. Het is overduidelijk dat ook hier Wong Kar Wai een belangrijke inspiratie bron was. Het gevecht in het bamboe bos komt namelijk erg overeen met de stijl van ´Ashes of time´. Verbazingwekkend genoeg heeft de actie toch iets wat het spectaculair maakt. De speciale effecten maken het bijzonder flitsend. Vooral de vuurdraak/hond ziet er erg indrukwekkend uit. Het gaat hier dus niet om de choreografie maar meer om de combinatie van spektakel en effecten.

'The stormriders' heeft de jaren bijzonder goed doorstaan. Eigenlijk valt er te zeggen dat hij beter geworden is in de afgelopen tien jaar. De beelden zijn prachtig en de effecten lijken niet eens gedateerd. Het verhaal zit goed in elkaar en bevat alle belangrijke elementen die een film moet hebben. Het is zelfs zo dat hij bijzonder sterk uitnodigt om nog een keer gekeken te worden. Mocht je zelf van plan zijn om te film te gaan kijken is het wel aan te raden de Hongkong versie te kijken. Dit omdat de Westerse versie behoorlijk ingekort is en er elementen ontbreken die de film juist zijn flair geven. Want een dokter die zijn eigen arm opoffert om zijn patiënt te helpen is iets wat je natuurlijk niet wilt missen.

Deze re issue van 'Stromriders' komt met een tweede dvd met extra's, altijd leuk natuurlijk. Hier staat een making of van meer dan een half uur op en een item van meer dan drie minuten over de special effects. Helaas blijft het bij plaatjes kijken want ieder spoor van ondertiteling ontbreekt. Jammer want de docu's zien er beide uit alsof ze bomvol met informatie zitten.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1 of DTS)
Uitgever Universe