|
Vermoeid en versuft keert de jonge
detective moordzaken Murakami (Toshiro Mifune) terug uit zijn
nachtdienst. Het is hoogzomer en bloedheet, dit maakt de tram rit die hij
moet ondergaan om thuis te komen niet tot een prettige ervaring. De tram
is overvol en de mensen staan schouder aan schouder. Als de tram stopt
om mensen uit te laten stappen ontdekt Murakami opeens dat hij zijn
pistool mist. Geschrokken springt hij de tram uit en ziet nog net een
verdacht persoon weg rennen. Snel zet hij de achtervolging in, maar door
zijn vermoeidheid maakt hij geen schijn van kans. Beschaamt keert hij
terug naar het politie bureau om het verlies van zijn wapen te melden.
Echt een reactie krijgt hij niet van zijn chef en dus besluit hij maar
zelf op onderzoek uit te gaan. De beste plek om te beginnen is het
archief van de afdeling zakkenrollers. Hier weet hij al snel een
verdachte te achterhalen en op te sporen. Helaas was die niet de dader
en na lang aandringen weet hij toch wat informatie los te krijgen.
Vervolgens kleedt hij zich als louche verguur aan gaat de uitgaansbuurt
in. Dagen gaan voorbij zonder enig resultaat, maar als hij de wanhoop
nabij is komt er een doorbraak. Hij wordt aangesproken door een
wapenhandelaar en maakt een afspraak. Door zijn onervarenheid is hij
alleen iets te gretig en arresteert meteen de vrouw die met hem de deal
wil maken. Helaas is het niet zijn wapen wat ze hem probeerde te
verkopen. Teleurgesteld gaat hij s’ avonds naar huis om de volgende
ochtend bijzonder slecht nieuws te horen. Zijn wapen werd gebruikt bij
een overval en verwondde een vrouw. Murakami ziet dit allemaal als zijn
schuld want als hij beter opgelet had was dit niet gebeurd. Door zijn
chef wordt hij op de zaak van de overval gezet als assistent van de
ervaren Sato (Takashi Simura). Het enige wat hij wil is de man vinden
die in het bezit is van zijn wapen en er voor zorgen dat zijn misdaden
stoppen. Alleen vindt maar eens iemand zonder signalement in een drukke
stad als Tokyo.
Een bijzonder emotievolle film van regisseur Akira Kurosawa. Bij emotie
in een film denk je meestal eerst aan verdriet en persoonlijk leed. Hetgene wat in ‘Stray dog’ hoofdzakelijk uitgebuit wordt is frustratie.
Frustratie omdat iemand iets wil bereiken waarmee hij mensenlevens kan
reden maar geen idee heeft waar hij moet beginnen. Frustratie omdat hij
dit alles zichzelf aanrekent en bijna niemand die hem zou kunnen helpen
meewerkt. En dat is nog niet enige, steeds meer ontdekt de jonge
detective de gelijkenis tussen zichzelf en de dader. Het idee dat je,
bij een kleine misstap, opeens als crimineel bestempeld
wordt beangstigt hem. Steeds meer raakt hij verstrengeld in zijn eigen
emotie, maar met de hulp van een oude rot in het vak weet hij te
overleven. Zoals altijd bij een film van Akira Kuroswa begint alles met
een gebeurtenis die eigenlijk niet veel voorstelt. Dit zet een ketting
reactie inwerking die grote gevolgen gaat hebben. Deze gevolgen worden
stuk voor stuk belicht en er wordt getoond hoe dit de slachtoffers
beïnvloed. Althans, het wordt niet altijd duidelijk getoond maar er wordt
wel uitgebreide achtergrond informatie gegeven. De sfeer van de film
is drukkend en van tijd tot tijd duister. Wat in ieder geval erg duidelijk
overkomt is dat het erg heet is. Continue zien we mensen zweten, met
waaiers wapperen of op een andere manier verkoeling zoeken. Iedereen
leeft op straat en het is overal een drukte van belang. We krijgen dus
ook een mooi beeld van hoe het in de jaren veertig van de vorige eeuw in
Japan geweest moet zijn. Langzaam maar zeker wint het modernisme het van
de oude traditie en gebruiken. De mooiste voorbeelden hiervan zijn dat
tijdens het verhoren van een zakkenroller Murakami zich zelfs nog
bijzonder onderdanig gedraagt. Iets wat voor ons westerlingen gewoon niet
voor te stellen is. Zoals altijd zet Takashi Simura een fantastische rol
neer. Een wat oudere detective die zichzelf eigenlijk niet zonodig hoeft
te bewijzen. Hij doet het allemaal wat rustig aan en dit werkt
behoorlijk op de zenuwen van Toshiro Mifune. Vooral hun eerste
ontmoeting is er één voor de film geschiedenis. Rustig zit Takashi
Simura met de verdachten een ijsje te eten terwijl Toshiro Mifune binnen
komt lopen. Vervolgens gaan ze rustig een sigaretje roken en dit
alles terwijl de jonge detective op de achtergrond van het ene bil op de
andere zit te wippen. Natuurlijk is de gehele film in het trage tempo
wat we wel gewend zijn van Akira Kurosawa. Bijna iedere camera shot is
een prachtige compositie waarin hij continue met de diepte van het beeld
speelt. Er gebeuren dingen op de voorgrond en achtergrond die allemaal
net zo belangrijk zijn voor het gevoel wat bij het moment past. ‘Stray
dog’ is film die de mensheid probeert duidelijk te maken hoe de wereld
in elkaar zit. Dat het maar een hele dunne lijn is tussen goed en kwaad
en dat een zwakker iemand zo kan overstappen naar een leven vol
criminaliteit. Dit alles kan gebeuren zonder dat de persoon in kwestie
zichzelf bewust is van zijn wandaden. Voornamelijk omdat de mens
steeds materialistischer wordt. Een issue wat in al 1950 speelde en anno
2005 nog steeds aan de orde is. Een indrukwekkende film van meester
regisseur Akiri Kurosawa. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |