Tatsuo Endo - Picture Gallery
Etsuko Shihomi - Diverse Sonny Chiba trailers
Reiko Ike -
Regisseur Teruo Ishii -
Speelduur 79 min -
Prod. maatschappij Toei LTD -

Takuma Tsurugi (Sonny Chiba), de man die het onmogelijke mogelijk maakt, is terug. Zijn roem is alleen maar groter geworden en via zijn eigen telefonisten krijgt hij nu zijn missies door. Zijn nieuwste klus is het reden van een man die in een door de politie belegerd gebouw zit. Hij moet de man levend naar buiten brengen en ervoor zorgen dat een zwarte koffertje met hem mee komt. Natuurlijk is dit geen moeilijke missie voor Takuma Tsurugi en met gemak klaart hij de klus. Zijn opdrachtgever neemt dankbaar het koffertje in ontvangst maar belazert hem bij de betaling. Niet echt handig om te doen want als Takuma Tsurugi ergens een hekel aan heeft is het wel verraad. Hij gaat compleet door het lint en slaat zich een weg door de mannen van zijn opdrachtgever. Deze had hier echter op gerekend en huurde Kaho (Etsuko Shihomi), de phoenix uit Taiwan in. Deze dame maakt het Takuma Tsurugi wel even moeilijk maar uit eindelijk weet hij haar te verslaan. Maar hiermee is de kous natuurlijk nog niet af. Na wat onderzoek blijkt dat er in het koffertje een cassettebandje zat. Op deze tape stond een gesprek tussen een oliemagnaat en zijn opdrachtgever. Ze praten over hoe ze het voor elkaar kregen dat een plan dat de volksgezondheid in gevaar brengt toch goed gekeurd werd. Met dit bandje wil de man de olie baron chanteren en zo ene boel geld verdienen. Takuma Tsurugi zoekt ze op en weet het bandje in handen te krijgen. Als hij het weer terug wil verkopen aan de maffia gooit een onbekende man echter roet in het eten. Deze ontvoert een van zijn telefonisten en zegt dat hij haar vrijlaat in ruil voor het bandje. Omdat Takuma Tsurugi het niet nodig vindt onschuldige mensen het slachtoffer worden van dit soort zaken besluit hij akkoord te gaan. Hij raakt de tape kwijt aan een man die later een aanklager blijkt te zijn. Deze wilde proberen de zaak aan het licht te krijgen en zo het recht te laten zegen vieren. Aangezien Takuma Tsurugi nog steeds zijn geld niet heeft gaat hij terug halen wat van hem ontnomen is. De aanklager is echter geen makkelijke tegenstander want hij beoefend een bijzonder oude vorm van karate. Hiermee belandt hij tussen iedereen in een bloederige strijd waar er maar een als winnaar uit de bus zal komen.

Het derde deel en de laatste uit de 'Streetfighter' serie. Het lijkt er op dat de films in overtreffende trap gaan als het op het verhaal aankomt. Bij dit deel zit het verhaal nog gecompliceerder in elkaar dan eerder en belandt het extreme en agressieve geweld nog verder naar de achtergrond. Over de top blijft het nog steeds gaan en de hoofdpersoon begint zelfs een beetje superheldachtige trekjes te vertonen. Zo heeft hij een soort van 'Batphone' waar hij zijn opdrachten mee ontvangt. Deze hangt aan de muur en als hij hem een kwartslag draait opent er een stalen deur. De kamer die hier achter verscholen gaat hangt vol met kostuums en spullen waar hij zich mee kan vermommen. Hij is dus ook opeens een meester hierin geworden en loopt regelmatig met maskers op zodat hij niet herkend wordt. Zodra hij dan zijn ware identiteit weer bekend gaat maken houdt de acteur die hem vervangt zijn hoofd scheef en wordt met een ruk het masker verwijderd. De nadruk ligt hier niet heel erg op maar het komt wel meerdere malen in de film terug. Een ander vergelijkbaar iets is een van zijn tegenstanders. Een blanke Amerikaan (die Frank Black heet!!) met een Mexicaanse hoed en pak. Zijn innerlijke kracht is zo groot dat hij laserstralen kan afvuren met zijn handen, tenminste dat idee geeft hij. Takuma Tsurugi werkt in 'Streetfighters last revenge' voor de verandering alleen. In de eerdere delen had hij altijd wel iemand naast hem staan. Hier houdt hij duidelijk iedereen af die ook maar probeert bij hem te komen. Zo ook Etsuko Shihomi, die eigenlijk in alle drie de films een andere rol speelt. Dit keer is ze een vechter uit Taiwan die zich de phoenix noemt. Natuurlijk valt ze als een blok voor de vreemde held maar deze wil niks van haar weten. Gekscherend noemt hij haar de gegrilde kip wat ik een bijzonder leuk metafoor voor een vuurvogel vind. Eigenlijk vallen bijna alle vrouwen voor de charmes van Takuma Tsurugi. Hierin is enigszins een vergelijking met James bond terug te vinden. Echt beleefd pakt hij de dames niet aan en toch willen ze niets liever dan met hem het bed in. De gevechten berusten nog steeds op het traditionele en interne van karate. Even brengt hij nog een bezoek aan Kendo Masaoka. De enige man voor wie hij respect heeft en bij wie hij altijd aan kan kloppen met zijn vragen. De wandelende karate encyclopedie geeft vervolgens ook een demonstratie om duidelijk te maken wat hij moet weten. Buiten pistolen om worden er helemaal geen wapens gebruikt. Echt realistisch is het allemaal niet te noemen want regelmatig wordt de held omsingeld door meerdere mannen met getrokken wapens. En iedere keer weet hij zich hier gewoon uit te redden. In een tunnel worden zelfs meerdere machinegeweren op hem leeg geschoten. Een scène later blijkt hij gewoon nog te leven zonder ook maar een schrammetje te hebben. Echt uitleg voor deze Houdini truc krijgen we niet echt en er wordt ook verder niet op terug gegrepen. Buiten wat bot breuken om is de film niet zo bloederig en gewelddadig als de eerdere delen. De gevechten zijn lekker rauw en keihard met natuurlijk als hoogte punt het eindgevecht. Hier neemt Sonny Chiba het op tegen Seizo Fukumoto in een gevecht op leven en dood. Wat mij betreft het beste gevecht uit de serie en een waardige afsluiter. Ondanks dat het verhaal verschillende lagen heeft en iedere kleine rol ook belangrijk is voor de ontwikkeling hiervan zijn de personages wederom niet echt goed uitgewerkt. De echte karakter trekken ontbreken een beetje. Maar om hier een probleem van te maken zou een beetje onzinnig zijn. De film is keihard, over de top en Sonny Chiba barst wederom van het charisma. Een betere afsluiter van deze geweldige serie was bijna niet mogelijk geweest.

Erg veel extra's zijn er niet aanwezig maar de originele trailer staat wel op de DVD. Verder is er een foto galerij waarin alledrie de originele posters te zien zijn en afbeeldingen uit de drie 'Streetfighter' films. In totaal zijn er nog zeven andere trailers te vinden. Dit zijn allemaal films waarin Sonny Chiba de hoofdrol speelt.

Drager DVD
Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (stereo)