Wang Hsia - Trailer
Terry Liu - Other releases
Lau Wai Yue - Color stills
Regisseur Huan Shan - Original poster
Speelduur 84 min - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - Biography & selected filmographie

Een mysterieuze kracht uit het heelal veroorzaakt diverse grote aardbevingen op aarde. Er heerst op de getroffen plaatsen een grote chaos en mensen rennen in paniek langs de half ingestorte en brandende gebouwen. Iedereen probeert zich zelf te redden of zoekt in paniek naar overlevenden. Als de rust enigszins weder gekeerd is maakt een buitenaards wezen, Prinses Elzibub (Lau Wai Yue) bekend dat zij degene is die de aardbevingen veroorzaakt heeft. Ze laat weten dat dit nog maar een klein deel van haar kracht is en dat zij van af nu de dienst op aarde uit maakt. De angst onder de mensen slaat toe en de grote leiders beleggen een spoed beraad. Er word besloten dat de enige hoop om deze buiten aardeswezens een halt toe te roepen bij professor Liu (Wong Hap) en zijn team ligt. Jaren lang werkte deze professor aan een machine die samen met de juiste hormonen een super mens kan creëren. Rayma (Danny Lee) is de meest aangewezen persoon om deze behandeling te ondergaan aangezien hij zowel geestelijk als fysiek het sterkste van het team van de professor is. Zonder enige tijd te verspillen beginnen ze in totale afzondering aan de behandeling om Rayma te veranderen in de Inframan. Operatief wordt er diverse apparatuur in zijn lichaam aangebracht en na een dag is hij klaar voor actie. Prinses Elzibub heeft ondertussen de hulp in geroepen van een grote groep wezens die al sinds de ijstijd opgesloten zaten in het midden van de aarde. Inframan is de enige die de wereld kan redden van deze vreselijke monsters.

Een van de weinige keren dat de Shaw studio's een sience fiction film maakte. Het resultaat ziet er voor deze tijd gedateerd uit maar is niet minder vermakelijk. De film kwam tot stand met de hulp van het Japanse Ekisu Productions, die op hun beurt weer verantwoordelijk waren voor superhelden als Jet Jaguar en the Ultraman. Een superhelden film die bij het zien meteen de vergelijking met de 'Power rangers' op roept. En deze vergelijking is niet geheel onterecht alleen in de 'super inframan' zijn de gevechten een stuk beter. Ook dwingt de film meer respect af door de tijd waarin hij gemaakt is want 1975 is toch al weer bijna dertig jaar terug. De rubbere kostuums van de monsters zijn bijzonder lachwekkend maar getuigen toch van enige inventiviteit. Robotachtige wezens die hun ledenmaten op veren hebben en ze weg schieten en weer terug halen. Een plantmonster dat zich ingraaft om vervolgens met zijn wortels boven de grond een gebouw aan te vallen. Dit zijn maar twee voorbeelden uit een grote reeks van de buiten aardse wezens die het de Inframan moeilijk gaan maken. Tijdens de gevechten wordt de hele trukendoos met special effects op getrokken. Alles wat mogelijk was in die tijd vliegt over je scherm met het nodige vuurwerk als gevolg. 'Super inframan' speelt zich voor een groot deel af in het laboratorium van de professor of de grot waar prinses Elzibub haar hoofdkwartier heeft. Beide zien er uit als een soort ruimteschip en zijn tot in de detail uitgewerkt. Verder worden buiten locaties gecombineerd met Ti ta tovenaarachtige studio locaties. Er wordt voldoende gevarieerd in omgeving. Het verhaal stelt niet zo heel veel voor maar de acteer prestaties zijn gelijk aan iedere andere film uit die tijd van de Shaw studio's. Wat de super inframan extra leuk maakt is het feit dat Danny Lee, die de bekend werd door zijn rol tegenover Chow Yun Fat in 'The Killer', de hoofdrol speelt. Voor hem de meest aparte rol uit zijn carrière. Als je goed oplet zal je tijdens de gevechten Lui Siu Lung door het beeld zien schieten. Een acteur die later bekend werd onder de naam Bruce Le en in diverse Bruce Lee exploitatie films speelde. Over het algemeen zullen de meningen over 'Super inframan' verdeeld blijven. De ene zal de film bekijken en zich een breuk te lachen om de voor deze tijd knullige sets en kostuums en de ander zal de film uitermate waarderen voor zijn plaats in de Hongkong film geschiedenis.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (2:35.1)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital)