Kim Bo-kyeong -
Lee Jong-su -
Yu Yeon-su -
Regisseur Ui-seok Kim -
Speelduur 98:47 mins -
Prod. maatschappij Shinabro -

Yun Gyu-yeob (Jo Jae-hyeon) is een van de meest meedogenloze en kundige vechters uit het Koreaanse leger. Zijn bijnaam is de slager omdat hij, iedere keer als hij vecht, een ware slachtpartij aanricht. Natuurlijk is zijn keizer erg content met hem want vijanden maken geen schijn van kans. Meerdere malen wist Yun Gyu-yeob moordaanslagen in de kiem te smoren. Maar de laatste tijd is het niet de keizer die het doelwit is. Één voor één worden er ministers op gruwelijke wijze vermoord. Het lijkt er op dat het niet om willekeurige ministers gaat. Allemaal dienden ze namelijk ook al onder de vorige keizer. Deze keizer was, nadat hij verraden was door zijn eigen mensen, op bloedige wijze afgezet. Om de moordenaar te stoppen wordt Yun Gyu-yeob met zijn eenheid ingezet als bewaking. Helaas zijn ze te laat om de aanslag te voorkomen. Ze bemerken simpelweg net iets te laat wat er gaande is. De strijd die volgt is bijzonder agressief. Yun Gyu-yeob krijgt het niet voor elkaar de twee daders te pakken te krijgen of te doden. Dit bevreemdt hem want er was nooit eerder een strijder die hij niet klein kon krijgen. Als hij later met zijn mannen het gevecht bespreekt begint er één over het zwaard van de dader. Hierop stond een inscriptie die verwijst naar het verleden. Een verleden wat de gehele eenheid samen deelt. Dit zet Yun Gyu-yeob aan het denken. Door de combinatie van het wapen en de vaardigheid trekt hij de conclusie dat het niemand anders kan zijn dan Choi Ji-hwan (Choi Min-su). Het enige probleem is dat hij al een aantal jaar dood is. Toch weet Yun Gyu-yeob het zeker dat het zijn oude vriend moet zijn. Hij weet ook zeker dat de komende dagen niet makkelijk zullen zijn. Voor hem breekt namelijk de moeilijkste strijd aan die hij ooit bevochten heeft.

Naast China en Taiwan leeft het Wu Xia genre ook in Korea. Ze gebruiken een vergelijkbare stijl van fantasie maar natuurlijk is de setting iets anders. 'Sword in the moon' is hier een prachtig modern voorbeeld van. Een film in de Wu Xia traditie met een verhaal wat actie mengt met intriges en geschiedenis.

De meeste Aziatische filmliefhebbers zullen bij het zien van de trailer meteen verkocht zijn. Hierin wordt namelijk zo een duistere en heldhaftige sfeer neergezet dat deze meteen tot de verbeelding spreekt. Ook ziet alles er prachtig verzorgd uit. Alleen het komt maar al te vaak voor dat een trailer niet waar maakt wat het suggereert. Gelukkig is dit hier niet het geval. De film komt precies zo over als je verwacht. Het verhaal wordt een beetje achterstevoren verteld. We beginnen ergens in het midden en werken langzaam terug naar de belangrijke details uit het verleden. Dit komt allemaal goed helder over. Het verhaal is duidelijk en wordt goed overzichtelijk verteld. Het enige is misschien dat niet alle personages even goed uit elkaar te houden zijn. De hoofdpersonen vormen geen probleem maar alles wat er bij komt is niet helemaal helder. Dit maakt het niet echt moeilijker om het verhaal goed te kunnen begrijpen. De hoofdlijn is namelijk vrij simpel en draait om het maken van moeilijke keuzes. Hier is een flinke dosis emotie mee gemoeid. Klassieke onderwerpen uit het genre passeren hierbij de revue. Natuurlijk is verraad er hier een van. Maar het gaat hoofdzakelijk om het maken van offers en wanneer deze gemaakt moeten worden. Dit weet de kijker goed in zijn grip te krijgen, alleen had een gemene schurk het allemaal nog heftiger kunnen maken.

Visueel gezien is er op 'Sword in the moon' niets aan te merken. Vooral de kleding verdient een groot compliment. De gepantserde soldaten outfit ziet er schitterend uit, werkelijk een lust voor het oog. Maar verder is alles ook bijzonder goed verzorgd. Mooie en veel variatie in de locaties, vele figuranten en een goed gebruik van de ruimtes. Dit gaat de gehele film door. We bezoeken oude tempels, prachtige bossen, rivierbeddingen en een drijvende brug. Dit alles wordt met een mooie cameravoering getoond.

Schokeffecten werken altijd het beste om een boodschap over te brengen. Aan het begin worden we dus ook even verrast door een aantal gruwelijke moorden. Stuk voor stuk wekken deze allemaal een behoorlijk griezelige sfeer op. Dit is alleen wel iets wat niet de gehele film aanhoudt. Wat dit betreft is het dus ook een typische Wu Xia film. Alles kan en alles mag en dit geldt ook voor het mengen met andere genres. Liefde komt ook nog aanbod. Maar zoals voor iedere strijder geld is het niet de persoon die zelf zijn keuzes maakt. Het hogere doel, in dit geval in de vorm van de leider is de gene die bepaald. Dit gaat gelukkig niet ter ver door en er kan dus gezegd worden dat de balans hierin goed gevonden is.

Wat eigenlijk meteen opvalt is de manier waarop de actie in beeld gebracht wordt. Tegenwoordig worden veel gevechten close up in beeld gebracht. Hierdoor is er totaal niet te volgen wat er allemaal gebeurt. Het zijn allemaal flitsen van armen, benen en zwaarden zonder dat je kan ontdekken van wie ze zijn. Gelukkig is dat hier niet het geval. De cameravoering is van een mooie afstand en hierdoor is er goed te zien wat er gebeurt. Hier komt bij dat de choreografie van een redelijk niveau is. Het enige wat de feestvreugde een beetje dempt is de vaardigheid van de acteurs. Het zijn dus ook meer acteurs dan vechters en dit is redelijk terug te zien. Jammer, maar gelukkig wel overkomelijk. De sfeer van de film en presentatie van de huurmoordenaars maken dit namelijk meer dan goed. De één is namelijk heerlijk nors en duister en de ander een prachtige vrouwelijke ninja.

'Sword in the moon' is een heerlijk duistere moderne Wu Xia film. Alle elementen die gebruikt zijn werden zorgvuldig bij elkaar gekozen en zijn precies de juiste. Het enige minpuntje is misschien het tempo van de film. Sommige stukken zijn namelijk wat aan de trage kant. Maar dit is een euvel waar bijna elke Koreaanse film wel aan lijdt. Dit is dus ook zeker een film die de moeite waard is als je van moderne Wu Xia films houdt.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1, DTS
Ondertiteling Nederlands of Frans