Chui Git -
Tin Fung -
Lee Hoi San -
Regisseur Patrick Tam Kar Ming -
Speelduur 84 min -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Als Hua (Tin Fung), een meesterzwaardvechter zijn nieuwe zwaard op komt halen bij de smid laat hij hem ook zijn nieuwe aanwinst zien. Een zwaard wat bekend staat onder de naam Chi Wu. Bij het zien van het wapen slaat de schrik bij de smid om het hart. Hij weet de geschiedenis van dit zwaard en dit voorspeld niet veel goeds. Ooit werd het gemaakt door een kwaadaardige man en dit heeft zijn weerslag gehad op het wapen. De eigenaar zal niets dan tegenspoed kennen en uiteindelijk overlijden door toedoen van het wapen. Hua is wel onder de indruk van deze voorspelling, maar als de smid adviseert het zwaard te vernietigen kost dit hem toch moeite. In plaats hiervan geeft hij het weg aan een vriendin. Jaren later is Hua nog steeds een van de bekendste zwaardvechters van de regio. Iedereen die ook maar een naam voor zich zelf wil maken als vechter wil daarom ook een duel met hem. Omdat dit hem allemaal te veel werd heeft hij zich terug getrokken. Hij is samen met zijn dochter op een geheime plek gaan wonen waar hij in alle rust van het leven geniet. Naarmate zijn dochter wat ouder wordt neemt ze het ook steeds minder nou met de regels van haar vader. Steeds vaker vlucht ze weg van het huis om de wereld te ontdekken. Dit gaat goed tot op een dag iemand haar ware identiteit ontdekt en al snel heeft ze diverse zwaardvechters achter zich aan. Tijdens een van deze achtervolgingen kruist haar pad zich met dat van Li Mak Yin (Adam Cheng). Een jonge eenzame zwaardvechter die als enige doel, bekend worden, heeft. Zijn grote doel is natuurlijk het verslaan van Hua in een duel. Om dit te bereiken heeft hij al meerdere dingen moeten laten maar echt spijt heeft hij hier niet van. Ondanks dat de twee ego’s flink botsen raken ze later toch bevriend. Als de dochter van Hua later ontvoerd wordt haalt Li Mak Yin haar zonder een moment te twijfelen terug. Alleen geen van beide is echt eerlijk over hun identiteit geweest. Li Mak Yin benut zijn kans zodra hij weet dat hij net de dochter van Hua gered heeft. Natuurlijk kan de meesterzwaardvechter dit niet weigeren aangezien de man die dit vraagt net zijn dochter gered heeft. Drie dagen later staan ze tegenover elkaar en tot de grote schrik van Hua ziet hij in de hand van Li Mak Yin het zwaard waar hij jaren geleden voor gewaarschuwd was.

Toen bijna iedereen in Hongkong nog films maakte op de voor hen zo typerende manier kwam Patrick Tam Kar-ming met een frisse wind. Natuurlijk blijft de stijl vergelijkbaar met andere Hongkong films maar de invloeden van buiten af zijn duidelijk zichtbaar. Het gaat hier om een iets verfijndere manier van regisseren. Er is dus ook duidelijk te zien dat er veel aandacht besteed is aan de compositie van bepaalde scènes. Diepte, kleur en de manier waarop je de kijker voor de gek kan houden doordat het beeld altijd een dimensionaal is spelen hierin allemaal een grote rol. Het verhaal is goed uitgewerkt en biedt meer voor de mensen die niet alleen maar kung fu willen zien. Verloren liefde, gemiste kansen, verraad, hebzucht en alles wat maar menselijk is zit in het verhaal verweven. Dit alles komt op een prachtige manier samen. De film hoort thuis in het rijtje Wu Xia, maar heeft niet zoveel plot wendingen als we normaal zien in dit genre. De gevechten zijn wel allemaal met wapens dus dit is wel het zelfde gebleven. Maar doordat Ching Siu Tung verantwoordelijk was voor de choreografie behoren ze tot de beste in het Wu xia genre. Niet geheel gebaseerd op pure kung fu, maar een kleine beetje geholpen door touwtjes en door het versnellen van beelden. Echt storend is dit niet want het is allemaal functioneel en met smaak gedaan. De bewegingen zijn even verbluffend als origineel en stralen stuk voor stuk strakheid en kracht uit. Je herkent hier duidelijk de huisstijl van de productie maatschappij Golden Harvest hierin terug. Iets wat ook heel erg opvalt, is de muziek. De gehele film door wordt er voort geborduurd op het zelfde deuntje. Dit zijn bijna allemaal geluiden die de kijker een bijzonder ontspannen gevoel geven en perfect bij de beelden passen. Mede hierdoor en de manier van filmen is in ‘The sword’ de basis voor de film ‘A Chinese ghost story’, Deze zou Ching Siu Tung jaren later maken. Het mag dus vanzelf spreken dat Patrick Tam Kar-ming, die deze film regisseerde, een groot voorbeeld was voor Ching Siu Tung. Bijna de gehele film speelt zich in de avonduren af en de momenten overdag zijn op een hand te tellen. Dit versterkt het gevoel van het mysterieuze nog meer. De enige min puntje wat te benoemen  is, zijn de wat houterige acteerprestaties. Dit combineert niet altijd even goed met de verdere uitstraling van de film. Ook hadden wat mij betreft de personages iets meer diepgang mogen hebben. Maar vallen deze twee punten in de categorie storend, niet echt. Als daar wat meer aandacht aan besteed was had ‘The sword’ nog beter geweest dan hij nu al is.

Ondertiteling Engels/Chinees
Uitgever WA