|
Als Hua (Tin Fung), een
meesterzwaardvechter zijn nieuwe zwaard op komt halen bij de smid laat
hij hem ook zijn nieuwe aanwinst zien. Een zwaard wat bekend staat onder
de naam Chi Wu. Bij het zien van het wapen slaat de schrik bij de smid om het
hart. Hij weet de geschiedenis van dit zwaard en dit voorspeld niet veel
goeds. Ooit werd het gemaakt door een kwaadaardige man en dit heeft zijn
weerslag gehad op het wapen. De eigenaar zal niets dan tegenspoed kennen
en uiteindelijk overlijden door toedoen van het wapen. Hua is wel onder
de indruk van deze voorspelling, maar als de smid adviseert het zwaard te
vernietigen kost dit hem toch moeite. In plaats hiervan geeft hij het
weg aan een vriendin. Jaren later is Hua nog steeds een van de bekendste
zwaardvechters van de regio. Iedereen die ook maar een naam voor zich
zelf wil maken als vechter wil daarom ook een duel met hem. Omdat dit
hem allemaal te veel werd heeft hij zich terug getrokken. Hij is samen
met zijn dochter op een geheime plek gaan wonen waar hij in alle rust
van het leven geniet. Naarmate zijn dochter wat ouder wordt neemt ze het
ook steeds minder nou met de regels van haar vader. Steeds vaker vlucht
ze weg van het huis om de wereld te ontdekken. Dit gaat goed tot op een
dag iemand haar ware identiteit ontdekt en al snel heeft ze diverse
zwaardvechters achter zich aan. Tijdens een van deze achtervolgingen
kruist haar pad zich met dat van Li Mak Yin (Adam Cheng). Een jonge
eenzame zwaardvechter die als enige doel, bekend worden, heeft. Zijn
grote doel is natuurlijk het verslaan van Hua in een duel. Om dit te
bereiken heeft hij al meerdere dingen moeten laten maar echt spijt heeft
hij hier niet van. Ondanks dat de twee ego’s flink botsen raken ze later
toch bevriend. Als de dochter van Hua later ontvoerd wordt haalt Li Mak
Yin haar zonder een moment te twijfelen terug. Alleen geen van beide is
echt eerlijk over hun identiteit geweest. Li Mak Yin benut zijn kans
zodra hij weet dat hij net de dochter van Hua gered heeft. Natuurlijk
kan de meesterzwaardvechter dit niet weigeren aangezien de man die dit
vraagt net zijn dochter gered heeft. Drie dagen later staan ze tegenover
elkaar en tot de grote schrik van Hua ziet hij in de hand van Li Mak Yin
het zwaard waar hij jaren geleden voor gewaarschuwd was.
Toen bijna iedereen in Hongkong nog films maakte op de voor hen zo
typerende manier kwam Patrick Tam Kar-ming met een frisse wind.
Natuurlijk blijft de stijl vergelijkbaar met andere Hongkong films maar
de invloeden van buiten af zijn duidelijk zichtbaar. Het gaat hier om
een iets verfijndere manier van regisseren. Er is dus ook duidelijk te
zien dat er veel aandacht besteed is aan de compositie van bepaalde
scènes. Diepte, kleur en de manier waarop je de kijker voor de gek kan
houden doordat het beeld altijd een dimensionaal is spelen hierin
allemaal een grote rol. Het verhaal is goed uitgewerkt en biedt meer voor
de mensen die niet alleen maar kung fu willen zien. Verloren liefde,
gemiste kansen, verraad, hebzucht en alles wat maar menselijk is zit in
het verhaal verweven. Dit alles komt op een prachtige manier samen. De
film hoort thuis in het rijtje Wu Xia, maar heeft niet zoveel plot
wendingen als we normaal zien in dit genre. De gevechten zijn wel
allemaal met wapens dus dit is wel het zelfde gebleven. Maar doordat Ching Siu Tung verantwoordelijk was voor de choreografie behoren ze tot
de beste in het Wu xia genre. Niet geheel gebaseerd op pure kung fu, maar
een kleine beetje geholpen door touwtjes en door het versnellen van
beelden. Echt storend is dit niet want het is allemaal functioneel en
met smaak gedaan. De bewegingen zijn even verbluffend als origineel en
stralen stuk voor stuk strakheid en kracht uit. Je herkent hier
duidelijk de huisstijl van de productie maatschappij Golden Harvest
hierin terug. Iets wat ook heel erg opvalt, is de muziek. De gehele film
door wordt er voort geborduurd op het zelfde deuntje. Dit zijn bijna
allemaal geluiden die de kijker een bijzonder ontspannen gevoel geven en
perfect bij de beelden passen. Mede hierdoor en de manier van filmen is
in ‘The sword’ de basis voor de film ‘A Chinese ghost story’, Deze zou Ching
Siu Tung jaren later maken. Het mag dus vanzelf spreken dat Patrick
Tam Kar-ming, die deze film regisseerde, een groot voorbeeld was voor Ching Siu Tung. Bijna de gehele film speelt zich in de avonduren af en
de momenten overdag zijn op een hand te tellen. Dit versterkt het gevoel
van het mysterieuze nog meer. De enige min puntje wat te
benoemen is, zijn de wat houterige acteerprestaties. Dit
combineert niet altijd even goed met de verdere uitstraling van de film.
Ook hadden wat mij betreft de personages iets meer diepgang mogen
hebben. Maar vallen deze twee punten in de categorie storend, niet echt. Als
daar wat meer aandacht aan besteed was had ‘The sword’ nog beter geweest
dan hij nu al is. Copyright
kungfufilms.nl (2004) |