Rosamund Kwan -
Yen Shi Kwan -
Chin Kar Lok -
Regisseur Ching Siu-Tung -
Speelduur 104 mins -
Prod. maatschappij Golden princess -

Samen met Kiddo (Michelle Reis) is Ling Wu Chung (Jet Li) onderweg naar naar de Sun/moon clan. Ze hebben hier een vriendschappelijke afspraak om eens gezellig oude herinneringen op te halen. De reis verloopt alleen niet helemaal soepel. Onderweg verliest Kiddo haar paard. Dit door toedoen van drie zonderlinge figuren. Het gevolg hiervan is dat ze te laat komen en het huis waar ze afgesproken hebben leeg aan treffen. Er zijn duidelijk sporen van een gevecht. Overal liggen lijken en de lievelingszweep van Ren Ying Ying (Rosamund Kwan), de leider van de sun/moon clan hangt ergens in een boom. Binnen treffen ze leden van hun eigen clan aan. Ook zij waren net te laat om dit tafereel te kunnen voorkomen. Ze besluiten eerst eens wat te eten en daarna uit te zoeken wat er hier allemaal gebeurde. Alleen hier komt maar weinig van terecht. Een groep regeringsbeambten doet het huis aan. Het lijkt er op dat er niets anders op zit dan vechten. Gelukkig heeft Ling Wu Chung een idee. Hij offert zich op en leidt de troepen af. Dit lukt hem prima maar als hij even op adem komt ontmoet hij een nogal vreemde dame. Ten minste hij denkt dat het een dame is. In werkelijkheid staat hij recht tegen over Invincible Asia (Brigitte Lin). Een afgevallene van de Sun/moon clan die met behulp van een groep Japanners de macht over China wil grijpen. Tevens was hij ook verantwoordelijk voor de verdwijning van de oorspronkelijke leider van de Sun/moon clan. En nu is hij ook het brein achter de ontvoering van Ren Ying Ying. Lin Wu Chung heeft hier totaal geen benul van en flirt wat met hem. Het duurt niet lang voordat ze weer uit elkaar gaan. De ontmoeting laat alleen bij beiden een behoorlijke indruk achter. Vlak daarna hergroepeert Lin Wu Chung zich weer bij zijn clanleden. Ze besluiten op zoek te gaan naar Ren Ying Ying. Dit is alleen niet de meest verstandige keuze want voor dat ze het weten zitten ze midden in een oorlog om de macht van China.

Na het succes van het eerste deel kon een vervolg niet uitblijven. Het boek 'Proud Smiling Wanderer' van Louis Cha, waar de film op gebaseerd is, had gelukkig nog genoeg te vertellen. De keuze was dus ook snel gemaakt. Opvallend genoeg werd de cast van de film wel bijna totaal vervangen. Alleen hier zal je waarschijnlijk nooit iemand over horen klagen. De acteurs die we er voor terug krijgen behoren namelijk allemaal tot de top. Jet Li, die op dat moment een nieuwe sensatie was, neemt de hoofdrol op zich. Een nogal afwijkende rol dan wat we later (en toen) van hem gewend zullen zijn. Natuurlijk speelt hij een martial arts meester, maar niet eentje die de wereld heel serieus neemt. Hij is gek op wijn en vrouwen. Verder heeft hij maar al te goed door dat er een keerzijde is aan het hebben van goede martial art skills. Hierdoor heeft hij sterk de behoefte om alles achter zich te laten. Michelle Reis en Rosamund Kwan zorgen voor het vrouwelijk schoon en aan de kant van de mannen zijn het Chin Kar Lok en Waise Lee die hun steentje bijdragen. Maar de meest opvallende rollen worden toch wel neergezet door Yen Shi Kwan en Brigitte Lin. De verkniptheid waar hun personages mee te maken hebben is werkelijk bizar. Beiden hebben een enorme drang naar macht. Om dit te bereiken zijn ze werkelijk tot alles in staat. Niets en niemand wordt ontzien en de manier waarop ze doden is enorm bruut. In grote lijnen zijn deze twee personages redelijk hetzelfde. Toch verschillen ze flink van elkaar. De een was namelijk ooit een man en offerde dit op om de machtigste ter wereld te kunnen worden. Alleen deze transformatie brengt meer te weeg dan alleen een uiterlijk wijziging. De manier waarop dit in beeld gebracht wordt is werkelijk briljant. Brigitte Lin is hier werkelijk perfect voor gecast. Haar uitstraling is en blijft iets aparts en vooral haar ogen spreken boekdelen. Bij Yen Shi Kwan is het zo dat hij compleet doorslaat na vreselijk verraden te zijn. Niet geheel vreemd want lange eenzame opsluiting gaat je niet in de koude kleren zitten. Als extra toevoeging kreeg hij alleen water en was hij aan enorme haken opgehangen door het vlees van zijn rug. Het resultaat hiervan is iemand met het uiterlijk van een meedogenloze kung fu meester (inclusief lach) die bij de goeden hoort. Yen Shi Kwan ziet er werkelijk geweldig uit. Lang verwilderd haar, een baard en vuurspuwende ogen. Dit personage mag toch wel een van de meest bizarre uit de kung fu film geschiedenis genoemd worden. Er is genoeg voer voor psychiaters in deze film te vinden zullen we maar zeggen. De personages zijn dus prima uitgediept en hetzelfde geldt voor het verhaal. Het is hierbij alleen wel een vereiste dat je het eerste deel gezien heb. Personages die daar al mee deden krijgen namelijk totaal geen introductie. Maar dit neemt niet weg dat alles op rolletjes loopt. Er is een goede balans tussen actie, mysterie, drama, duistere maar wat flauwe humor en een vorm van romantiek. Het laatste lijkt een beetje een buitenbeentje maar past perfect in het geheel. Hier komt nog eens bij dat de beelden werkelijk prachtig zijn. Niet geheel vreemd want Chin Chiu Tung was de regisseur. Hij wist ook de 'Chinese ghost story' trilogie zo enorm succesvol te maken. Als we alleen heel eerlijk zijn zien die films er redelijk gedateerd uit. Bij 'Swordsman 2' is dit een stuk minder het geval. Het enige wat er goedkoop uit ziet zijn een paar miniatuur modellen. Het kost natuurlijk een stuk minder om een kleine boot te slopen dan een grote. Maar ach, de boodschap komt in ieder geval over. Verder wordt er op geweldige manier geëxperimenteerd met special effects en een vernieuwende manier om een gevecht in beeld te brengen. Over kung fu valt hier alleen niet meer te spreken. Natuurlijk ligt de basis hier wel in, maar de gevechten bestaan meer uit korte flitsende bewegingen. Maar doordat Jet Li er in mee doet valt dit niet eens op. Iedere pose die hij aanneemt ziet er toch altijd weer goed uit. Je bent dit dus ook al heel snel vergeten. Maar wat de gevechten bijzonder maakt is de absurdheid ervan. Zo zien we Yen Shi Kwan een enorm stuk grond los trekken. Het voor zich uit duwen en in stukken slaan. Later gebruikt hij deze brokken om mee aan te vallen. Als wapens gebruikt hij de enorme haken waarmee hij eerder vast zat. Brigitte Lin krijgt ook alles wat ze wil zonder het aan te raken met gemak in beweging. Maar haar favoriete wapen is toch wel gewoon naald en draad. Wederom een geweldige knipoog naar het vrouwelijk worden van zijn personage. En misschien klinkt het niet echt gevaarlijk maar dat blijkt het zeker te zijn. Kortom als er een film een applaus verdient dan is het 'swordsman 2'. Een voortreffelijke visuele trip door een bizarre martial arts wereld. Dit alles wordt ondersteund door een erg sterke soundtrack. Er zit dus niets anders op dan deze film maar snel aan te schaffen en te bekijken want beter als dit wordt het echt niet!!

Beeld kwaliteit Zeer goed (1.85:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby surround 2.0)
Taal Mandarijn of Engels