|
De
keizerlijke bibliotheek ligt vol met waardevolle geschriften. Over elk
onderwerp is er hier wel wat terug te vinden. Als er op een nacht een
document met daarop levensgevaarlijke kung fu geheimen wordt gestolen is
iedereen in rep en roer. De persoon die dit document in handen zou
krijgen kon namelijk wel eens onverslaanbaar worden. Dit zal de wereld
niet echt veel goeds doen. De eerste die reageert is de eunuch (Lau Shun)
die verantwoordelijk is voor de bewaking van de bibliotheek. Zonder na
te denken zoekt hij een zondebok. Dit vooral om zijn eigen ondergang te
voorkomen. Hij kiest voor de laatste regeringsbeambte die ontslag nam,
Lam Jan Nam (Gam Saan). Deze zit niets vermoedend in zijn ouderlijk huis
als hij plots omsingeld wordt. Alleen de Eunich kan niet direct de
aanval inzetten. Hij moet wat voorzichtig zijn om niet te veel aandacht
te trekken. Lam Jan Nam zoekt hulp bij een oude vriend. Deze heeft het
echter veel te druk en stuurt zijn beste leerling, Ling (Sam Hui) met
een boodschap. Maar ook deze kan niet voorkomen dat alles eindigt in een
grote chaos. Het huis wordt bijna verwoest door een enorme explosie.
Ling weet samen met Kiddo, zijn reisgenootje te ontsnappen. Zelf Lang
Jan Nam redt het niet uit de chaos. Met zijn laatste krachten weet hij
Ling nog wel een laatste boodschap te geven voor zijn zoon. Laat dit
bericht nu precies zijn waar iedereen in de martial arts wereld achter
aan zit. Binnen de kortste keren bevind Ling zich midden in een
machtstrijd tussen diverse clans. Niemand is wat hij lijkt en hij begint
zelfs te twijfelen aan zijn eigen meester.
Wat stijl betreft komt de film een beetje rommelig over. Geheel
onlogisch is dat echter niet. En zeker niet als je bedenkt dat er zes
regisseurs aan gewerkt hebben. King Hu staat hier genoemd als de
hoofdregisseur. Alleen hij werd ziek en moest halverwege vervangen
worden. Om de film af te maken verdeelde Tsui Hark het werk tussen Ching
Siu-Tung, Raymond Lee, Ann hui en Andrew Kam. Ook hielp Tsui Hark zelf
mee om de film af te krijgen. Eigenlijk is het dus nog een wonder dat
het zo goed uitgepakt is. 'Swordsman' vertelt een tikkeltje duister,
maar geweldig verhaal. We betreden een wereld vol helden en schurken.
Tussen hun wordt een hevig strijd gevoerd die gaat om een geheimzinnig
kung fu boek. Veel opvallende personages en de één heeft zijn innerlijke
kracht nog beter onder controle dan de ander. Allemaal typische
ingrediënten voor een Wu xia film dus. Ondanks dat de beelden super
spectaculair zijn is er van kung fu eigenlijk niet te spreken. Het gaat
meer om de interne kracht en wat hiermee veroorzaakt kan worden. We
krijgen de een na de andere palmblast te zien. En mensen vliegen
hierdoor meters door de lucht. Maar niet alleen mensen moeten het
ontgelden. Muren, trappen, vloeren en alles wat eigenlijk maar in de weg
staat wordt ook vernield. Zelfs met zwaarden weten ze energie op te
wekken. Dit heeft als gevolg dat ze iemand niet eens hoeven te raken om
hem uit te schakelen. Zo kan het dus gebeuren dat er met een slag drie
mensen compleet in tweeën geslagen worden. Dit klinkt allemaal
behoorlijk over de top maar het past allemaal perfect in de sfeer van
het geheel. Dit komt hoofdzakelijk doordat er zo weinig echt kung fu in
zit. Buiten de extreem gewelddadige aard zit er ook een flinke dosis
humor in verwerkt. Dit zijn bijna allemaal subtiele grappen.
Hoofdzakelijk draaien ze om het tarten van het noodlot. Bijvoorbeeld
iets wat de hele tijd verkeerd lijkt te gaan maar net aan goed gaat. En
dan als de spanning dan uiteindelijk weg valt gaat het toch nog fout.
Verbale grappen zijn ook heel belangrijk. Continue wordt er beetje heen
en weer gedold met woorden. Maar de komische sfeer wordt het meest
neergezet door het personage van Sam Hui. Deze neemt het allemaal niet
zo serieus. Hij doet alles met een glimlach en lijkt alleen te leven
voor kung fu en muziek. En het laatste is ook iets wat een grote rol
speelt in de film. Er wordt zelfs ruimschoots de tijd genomen om een
nummer ten gehore te brengen. Dit nummer is iets wat als een rode draad
door de hele film verweven zit. Hierin zit de boodschap dat het allemaal
niet zovele nut heeft om te moorden voor roem en geld. En dit is dus ook
de grote tegenpool van het eigenlijke verhaal. Als je op zoek bent naar
interessante personages dan ben je bij 'swordsman' aan het juiste adres.
De een is nog opvallender dan de ander. Het bijzondere hiervan is dat ze
geen van allen een karikatuur worden. Ze blijven dus redelijk
realistisch. Het is hoofdzakelijk de kleding, de sfeer en de clan waar
ze bij horen die ze bijzonder maakt. Zo komt er opeens uit het niets een
oude man gekleed in oude en grauwe kleding. Deze man blijkt een
meesterlijke zwaardvechter te zijn. Alleen hij verdwijnt net zo snel
weer als hij te voorschijn kwam. Ondanks zijn korte rol is dit wel een
goed uitgediepte persoon en redelijk essentieel voor het verhaal.
Anderen verbergen slangen in hun kleding en kunnen deze opdracht geven
om aan te vallen. De locaties waar gefilmd is zien er allemaal erg goed
uit. Het komt alleen wel wat claustrofobie over. Dit is niet echt de
stijl die je van King Hu zou verwachten. Normaal gesproken werd iedere
locatie door hem getoond met alle pracht die deze in zich had. Maar er
moest een groot verhaal verteld worden en hij was natuurlijk niet de
enige die aan deze film werkte. Dit eerste deel van de 'Swordsman'
trilogie is zeker een film die je niet mag missen. Het is het begin van
iets moois, de terugkeer van de Wu xia film en absoluut een visueel
spektakel. En het mooiste is nog dat het hier niet ophoudt. Er volgen
nog twee delen en deze worden allemaal spectaculairder.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |