Yuen Wah -
Jacky Cheung -
Regisseur Tsui Hark -
Speelduur 96 min -
Prod. maatschappij Golden princess -

Deze film maakt deel uit van de Special Trilogy edition

De keizerlijke bibliotheek ligt vol met waardevolle geschriften. Over elk onderwerp is er hier wel wat terug te vinden. Als er op een nacht een document met daarop levensgevaarlijke kung fu geheimen wordt gestolen is iedereen in rep en roer. De persoon die dit document in handen zou krijgen kon namelijk wel eens onverslaanbaar worden. Dit zal de wereld niet echt veel goeds doen. De eerste die reageert is de eunuch (Lau Shun) die verantwoordelijk is voor de bewaking van de bibliotheek. Zonder na te denken zoekt hij een zondebok. Dit vooral om zijn eigen ondergang te voorkomen. Hij kiest voor de laatste regeringsbeambte die ontslag nam, Lam Jan Nam (Gam Saan). Deze zit niets vermoedend in zijn ouderlijk huis als hij plots omsingeld wordt. Alleen de Eunich kan niet direct de aanval inzetten. Hij moet wat voorzichtig zijn om niet te veel aandacht te trekken. Lam Jan Nam zoekt hulp bij een oude vriend. Deze heeft het echter veel te druk en stuurt zijn beste leerling, Ling (Sam Hui) met een boodschap. Maar ook deze kan niet voorkomen dat alles eindigt in een grote chaos. Het huis wordt bijna verwoest door een enorme explosie. Ling weet samen met Kiddo, zijn reisgenootje te ontsnappen. Zelf Lang Jan Nam redt het niet uit de chaos. Met zijn laatste krachten weet hij Ling nog wel een laatste boodschap te geven voor zijn zoon. Laat dit bericht nu precies zijn waar iedereen in de martial arts wereld achter aan zit. Binnen de kortste keren bevind Ling zich midden in een machtstrijd tussen diverse clans. Niemand is wat hij lijkt en hij begint zelfs te twijfelen aan zijn eigen meester.

Wat stijl betreft komt de film een beetje rommelig over. Geheel onlogisch is dat echter niet. En zeker niet als je bedenkt dat er zes regisseurs aan gewerkt hebben. King Hu staat hier genoemd als de hoofdregisseur. Alleen hij werd ziek en moest halverwege vervangen worden. Om de film af te maken verdeelde Tsui Hark het werk tussen Ching Siu-Tung, Raymond Lee, Ann hui en Andrew Kam. Ook hielp Tsui Hark zelf mee om de film af te krijgen. Eigenlijk is het dus nog een wonder dat het zo goed uitgepakt is. 'Swordsman' vertelt een tikkeltje duister, maar geweldig verhaal. We betreden een wereld vol helden en schurken. Tussen hun wordt een hevig strijd gevoerd die gaat om een geheimzinnig kung fu boek. Veel opvallende personages en de één heeft zijn innerlijke kracht nog beter onder controle dan de ander. Allemaal typische ingrediënten voor een Wu xia film dus. Ondanks dat de beelden super spectaculair zijn is er van kung fu eigenlijk niet te spreken. Het gaat meer om de interne kracht en wat hiermee veroorzaakt kan worden. We krijgen de een na de andere palmblast te zien. En mensen vliegen hierdoor meters door de lucht. Maar niet alleen mensen moeten het ontgelden. Muren, trappen, vloeren en alles wat eigenlijk maar in de weg staat wordt ook vernield. Zelfs met zwaarden weten ze energie op te wekken. Dit heeft als gevolg dat ze iemand niet eens hoeven te raken om hem uit te schakelen. Zo kan het dus gebeuren dat er met een slag drie mensen compleet in tweeën geslagen worden. Dit klinkt allemaal behoorlijk over de top maar het past allemaal perfect in de sfeer van het geheel. Dit komt hoofdzakelijk doordat er zo weinig echt kung fu in zit. Buiten de extreem gewelddadige aard zit er ook een flinke dosis humor in verwerkt. Dit zijn bijna allemaal subtiele grappen. Hoofdzakelijk draaien ze om het tarten van het noodlot. Bijvoorbeeld iets wat de hele tijd verkeerd lijkt te gaan maar net aan goed gaat. En dan als de spanning dan uiteindelijk weg valt gaat het toch nog fout. Verbale grappen zijn ook heel belangrijk. Continue wordt er beetje heen en weer gedold met woorden. Maar de komische sfeer wordt het meest neergezet door het personage van Sam Hui. Deze neemt het allemaal niet zo serieus. Hij doet alles met een glimlach en lijkt alleen te leven voor kung fu en muziek. En het laatste is ook iets wat een grote rol speelt in de film. Er wordt zelfs ruimschoots de tijd genomen om een nummer ten gehore te brengen. Dit nummer is iets wat als een rode draad door de hele film verweven zit. Hierin zit de boodschap dat het allemaal niet zovele nut heeft om te moorden voor roem en geld. En dit is dus ook de grote tegenpool van het eigenlijke verhaal. Als je op zoek bent naar interessante personages dan ben je bij 'swordsman' aan het juiste adres. De een is nog opvallender dan de ander. Het bijzondere hiervan is dat ze geen van allen een karikatuur worden. Ze blijven dus redelijk realistisch. Het is hoofdzakelijk de kleding, de sfeer en de clan waar ze bij horen die ze bijzonder maakt. Zo komt er opeens uit het niets een oude man gekleed in oude en grauwe kleding. Deze man blijkt een meesterlijke zwaardvechter te zijn. Alleen hij verdwijnt net zo snel weer als hij te voorschijn kwam. Ondanks zijn korte rol is dit wel een goed uitgediepte persoon en redelijk essentieel voor het verhaal. Anderen verbergen slangen in hun kleding en kunnen deze opdracht geven om aan te vallen. De locaties waar gefilmd is zien er allemaal erg goed uit. Het komt alleen wel wat claustrofobie over. Dit is niet echt de stijl die je van King Hu zou verwachten. Normaal gesproken werd iedere locatie door hem getoond met alle pracht die deze in zich had. Maar er moest een groot verhaal verteld worden en hij was natuurlijk niet de enige die aan deze film werkte. Dit eerste deel van de 'Swordsman' trilogie is zeker een film die je niet mag missen. Het is het begin van iets moois, de terugkeer van de Wu xia film en absoluut een visueel spektakel. En het mooiste is nog dat het hier niet ophoudt. Er volgen nog twee delen en deze worden allemaal spectaculairder.

Beeld kwaliteit Zeer goed (1.85:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby surround 2.0)
Taal Mandarijn of Engels