Go Su Hee - Teaser
Kang Hye Jeong - Making of
Kim Bu Seon - Trailers voor andere releases
Regisseur Park Chan Wook -
Speelduur 110:24 mins -
Prod. maatschappij CJ entertainment -

Ze werd bejubeld als een engel, het schoolvoorbeeld van religieuze rehabilitatie door een priester en een koor van kerstmannen als ze de gevangenis uitloopt. Dertien jaar zat ze voor het ontvoeren en vermoorden van een jongetje van zes jaar. Maar als de mooie Lee Geum Ja de traditionele to-fu cake aangeboden krijgt, bedoeld om haar nieuwe en bekeerde leven te vieren, gooit ze deze op de grond. Daarna loopt ze koud en kil weg. De vrouw die in de gevangenis haar reputatie verkreeg door haar goede daden is klaar voor haar reis van genoegdoening. Ze gaat op zoek naar de man die door zijn gemene en criminele daden haar achter de tralies deed belanden. Direct uit de gevangenis en op een missie van wraak neemt Lee Geum Ja een baantje in een bakkerij. Van hieruit begint ze met haar weldoordacht plan uit te voeren. De vrouwen waar ze mee in de gevangenis zat zijn nu ook vrij en elk van hen heeft een belangrijke rol te vervullen. Alles verloopt perfect en het plan nadert het einde als Lee Geum Ja ontdekt waar haar dochter zich bevindt. Zal het doel waar ze al jaren naar uitkijkt haar naar bevrediging brengen of vernietiging? Is ze een engel van vergiffenis of wreed roofdier?. Zal ze het voor elkaar krijgen om iedereen om haar heen te redden of sleept ze hen mee in haar ondergang?. Maar de meest belangrijke vraag van alle is wel of haar dochter haar vrede zal brengen of juist zal doen verdwijnen in een duistere afgrond.

Wraak (de ~) genoegdoening door het ondervonden onrecht bij de dader te herhalen => het zwaard der gerechtigheid, revanche, vergelding, vindicatie, wraakneming.

Het boven genoemde is wat de dikke van Dalen zegt over het woord wraak. Een woord wat eigenlijk niet weg te denken is uit de menselijke geschiedenis en zeker niet uit de films. Vooral in het martial arts genre is het een geliefd thema. Maar ook voor dramatische films kan het een goed onderwerp zijn. Wraak staat namelijk gelijk aan emoties en film is niet anders dan het overbrengen van emotie.

De Koreaanse regisseur Chan Wook Park sluit met 'Sympathie for lady vengeance' zijn drieluik over wraak af. De films die voorgingen waren 'Sympathy for mister vengeance' en 'Old boy'. Stuk voor stuk meesterwerken die de meest duistere kant van de mens verkent. Ook hier weer is het script van bijzonder hoog niveau. Alles is tot in de puntjes uitgedacht en valt als een puzzel op zijn plaats. Ondanks dat het verhaal een vrij brute basis heeft wordt er toch een vrij droge humor doorheen verwerkt. Grapjes die de druk een beetje van het grote drama afhalen. Toch verliest de film zijn realisme hier niet door. Het schildert juist een beter beeld van hoe de hoofdpersoon in elkaar zit. Wraak is haar enige doel maar van binnen worstelt ze met hele andere zaken. En hierdoor belandt het zwaartepunt van de film op een hele andere plek dan je hem zou verwachten. De vraag over wat wraak van binnen met een mens doet is misschien nog wel belangrijker dan de wraak zelf. Hoe leef je daarna verder en hoe blijf je bij je plan als je plots iets hebt om voor te leven. Maar ook de reactie van de ouders van de slachtoffertjes zijn belangrijk. Wat doen zij als ze de kans krijgen de moordenaar met gelijke munt terug te betalen. De uitkomst is misschien niet helemaal politiek correct maar wel heel natuurlijk.

Ondanks dat het verhaal bijzonder goed in elkaar zit zijn er toch wat zaken die knellen. Gebeurtenissen die niet uitgelegd worden. Zo wordt de diepere reden van het gebruik en vervaardiging van het bijzondere wapen niet geheel duidelijk. Krijgen we geen uitleg over de relatie tussen Lee Geum Ja en de dertien jaar jongere bakkersknecht en zo zijn er nog wel wat dingen op te noemen. Misschien zijn dit zaken die bij een tweede keer kijken beter aan het licht komen. Maar op het eerste gezicht mag er naar de motivering gegist worden.

Zoals je wel mag verwachten van Chan Wook Park levert hij een visueel bijzonder aantrekkelijke film af. Hij werkt met bijzondere kleuren, diepte en mooie camerahoeken. Om deze beelden weer te geven neemt hij rustig de tijd. Natuurlijk zijn wit en rood heel belangrijk. De kleur wit van zuiver en puurheid en rood van bloed/wraak. Een principe wat ook in de 'Lady snowblood' succesvol werd toegepast. Of dit toeval is of dat de regisseur zich hierdoor liet inspireren is niet bekend.

Een ander belangrijke onderdeel dat erg bijdraagt aan de sfeer van de film is de muziekkeuze. Het gaat om lichte klassieke muziek. Deze is betoverend en bijzonder melodramatisch. Een vreemde keuze maar wel een die enorm goed werkt. Je wordt hierdoor werkelijk nog dieper het verhaal ingetrokken.

Het uiterlijk van een engel maar van binnen in en in slecht. Dat is wat er in de film gezegd wordt over het hoofdpersonage. Voor Lee Yeong-ae was het de schone taak dit voor ons te visualiseren. Dit lukt haar prima. Zonder geforceerd over te komen acteert ze door de gehele film heen. Ze laat meerdere kanten van haar persoonlijkheid zien. En deze zijn bijzonder uit eenlopend. Het gaat werkelijk van duivels tot onschuldig en door naar gefrustreerd. Petje af dus voor deze dame. Choi Min Sik speelt ook een belangrijke rol in deze film. Hij was het hoofdpersonage in 'Old boy'. Maar als je de twee personages naast elkaar zet is het bijna niet te zien dat het dezelfde acteur is. Zijn rol is hier niet zo heel groot maar wel weer van bijzondere waarde. Verder doen er een groot aantal acteurs mee in deze productie. Allemaal hebben ze vrij kleine rollen en Lee Yeong-ae is de enige die echt continue te zien is. Maar het mag absoluut gezegd worden dat ze allemaal een perfecte prestatie leveren.

'Sympathy for lady vengeance' is een film die bijzonder aangrijpt. De beelden zijn af en toe verontrustend en wikkelen er geen doekjes om. Het verhaal is erg sterk en de personages erg kleurrijk. Hier komt ook nog eens bij kijken dat Chan Wook Park alles prachtig in beeld brengt. Kortom een erg sterke film. Hou er alleen wel rekening mee dat een aantal zaken niet geheel politiek correct zijn en dus ook als schokkend ervaren kunnen worden.

Als extra's is er op deze Asiamania disc niet echt veel aanwezig. Het blijft bij de Teaser, Trailer en Behind the scene's beelden. Het laatste bestaat uit wat scènes die op de set gevolgd zijn. Leuk om een keer te zien maar verder biet echt boeiend. Het is namelijk ongemonteerd en er zijn dus momenten dat er niet veel gebeurt. De tijdsduur hiervan is ongeveer een minuut of elf.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic 2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of Dolby 5.1)
Taal Koreaans