Jesdaporn Pholdee - Making of
Kwok Choy - Alternative ending
Rayson tan - Trailers
Regisseur Pang brothers - Cast & credits
Speelduur 95 min -
Prod. maatschappij Applause pictures -

In de war door het wederom stuk lopen van een relatie reist Joey Cheung (Hsu Chi) naar Thailand. Verwoede pogingen om telefonisch contact te maken met haar ex lopen op niet uit. Hierdoor staat haar besluit vast ze wil niet verder zo, zelfmoord lijkt haar de enige oplossing. Zorgvuldig treft ze haar voorbereidingen, de pillen, nette kleding en een wake-up call om acht uur van de receptie van het hotel. Dit laatste om de kans gevonden te worden, want haar zelfmoordpoging neigt toch wel naar een schreeuw om aandacht. Maar naar wie; want ze heeft niemand. Geen vrienden, geen familie helemaal niemand. Zoals verwacht wordt ze net op tijd gevonden en half dood naar het ziekenhuis gebracht. Als ze weer bij haar positieve komt is alles niet meer dan een nare herinnering, denkt ze. Langzaam maar zeker begint ze door te krijgen dat ze dingen ziet die andere niet zien. Voorheen was dit nooit het geval. Zodra ze weer terug is in Hongkong wordt dit alleen maar erger. Er gebeuren vreemden dingen en als ze na een val zich bij een arts meldt krijgt ze te horen dat ze zwanger is. Een telefoontje naar haar ex, de vader van het kind loopt wederom op niets uit. Als dan ook nog een abortus geweigerd wordt omdat het kind al in een te vergevorderd stadium is besluit ze het alleen te krijgen. De vreemde gebeurtenissen worden steeds erger en het lijkt wel of ze het op haar ongeboren kind voorzien hebben. Tijdens een gesprek met een monnik (Kwok Choy) krijgt ze te horen dat het wel vaker voorkomt dat mensen met een bijna dood ervaring geesten zien. Als ze verteld dat ze continue de zelfde vrouw ziet en wil weten waarom dit is heeft de monnik geen antwoord. Ze besluit te onderzoeken wie deze vrouw in het leven was om zo te ontdekken waarom ze haar ze volgt.

Door de rol die Kwok Choy in "The eye 2" speelt werd in eerste instantie mijn aandacht naar deze horror film getrokken. En na het zien van de trailer was ik meteen verkocht. Het enige nadeel van de trailer is dat het de film heel erg als een horror doet overkomen en dit eigenlijk niet is. Je kan 'The eye 2' het beste vergelijken met een film als 'the sixth sense'. Alleen dan voor een wat minder groot publiek van wege de iet brutere aard. Natuurlijk zitten er behoorlijk angstaanjagende scènes in en de nodige schrik effecten. Maar verder draait het om drama en een goeie opbouw van de karakters. Heel wat anders dan verwacht dus. Na enige omschakeling blijkt dat de film geweldig in elkaar zit. Prachtige beelden en een goeie opbouw in de spannende momenten. Je wordt dus echt op het puntje van je stoel gehouden. De vraag hoe en waarom houdt de kijker zeker bezig en maakt nieuwsgierig naar de verdere verloop van het verhaal. Hsu Chi speelt grandioos en het mooie is dat je geen idee heb of je nu sympathie voor haar personage moet hebben of niet. Toch weet ze de problematiek van haar karakter voortreffelijk over te brengen. De angst die ze doorstaat tijdens de confrontaties met de geesten is goed te voelen. Je moet hierbij alleen enigszins bekend zijn met de Chinese spooklegendes. Een aantal geesten die Hsu Chi tijdens de film tegenkomt hebben namelijk niet echt iets met het verhaal te maken. Dit zal dan ook voor de westerse kijker wat vraagtekens oproepen. Want er wordt namelijk verder geen uitleg bij gegeven. Gelukkig lijdt dit niet erg af van de hoofdlijn en voegt het enorm toe aan de duistere sfeer van de film. Visueel is dit dus een absoluut spektakel en wat verhaal betreft erg verassend. Ik kan helaas geen vergelijking maken met 'The eye' ,aangezien ik deze niet gezien heb. Maar het verhaal staat geheel op zichzelf. Het enige wat er als commentaar kan zijn is dat de film op het einde redelijk over de top gaat. Ook had de rol van Kwok Choy van mij wat groter gemogen. Maar ach, je kan niet alles hebben. Wat mij betreft wil ik iedereen die van spannende films houd 'the eye 2' aanraden, alleen houdt de zwangere vrouwen uit de buurt.

The story: Het zelfde geschreven stukje tekst als op de hoes. Niet echt bijzonder dus. Making of: Zoals altijd een leuke toevoeging. Vijftien minuten lang interviews en behind the scene beelden. Hsu Chi en de Pang brothers komen uit gebreid aan het woord en geven tekst en uitleg. Alternative ending: De naam zegt het al een ander einde voor de film. Het enige jammeren is dat helaas de ondertiteling ontbreekt en er veel gesproken wordt. Trailers: Een trailer en een teaser van 'The eye 2'. Cast & credits: Een geschreven biografie van Hsu Chi en de Pang brothers. Verder alle info die je wilt over wie er aan de film werkte.

Drager dvd (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (Anamorphic widescreen)
Ondertiteling Traditional Chinese, Simplified Chinese, englisch