Danny Lee - Five deleted scenes
Sally Yeh - Booklet With: Introduction by John Woo, Biograhies & filmographies, Full linar notes, Selection of stills from the director's personal files
Paul Chu Kong
Tsang Kong
Regisseur John Woo
Speelduur 113 min

Niet vermoedend dat dit zijn hele leven zal veranderen, neemt huurmoordenaar Ah Chung (Chow Yun Fat) een nieuwe klus aan. Het lijkt heel simpel, een gangster elimineren in een kleine club in Hongkong. Uit ervaring weet Ah Chung de opdracht dan ook goed te klaren. Maar door een van zijn laatste schoten raakt Jenny (Sally Ye) gewond. Ook al is Ah Chung een huurmoordenaar, hij heeft nog steeds het hart op de juiste plaats. Hij vindt het vreselijk als er onschuldige omstanders betrokken raken bij de uitvoering van zijn opdrachten. Het trekt zich dit incident dus ook erg aan. Zodra Jenny weer terug is uit het ziekenhuis werpt Ah Chung zich op als een soort beschermer van de half blinde Jenny. Iedere avond wacht hij als ze van de club, waar ze zangeres is, naar huis gaat om er voor te zorgen dat ze veilig thuis komt. Tot ze op een avond lastig gevallen wordt en Ah Chung haar moet redden. Na dit eerste contact gaat alles erg snel en er ontstaat een liefdesrelatie tussen de twee. Om de operatie van Jenny te kunnen betalen neemt Ah Chung nog een laatste klus aan om zich daarna terug te trekken uit het huurmoordenaar circuit. De klus loopt alleen niet zo af als gepland en zowel de politie als zijn opdrachtgever zitten hem op de hielen. Er ontstaat een kat en muis spel tussen Ah Chung en agent Li Ying (Danny Lee) waarin beide voor een vreemde beslissing komen te staan.

Op het eerste gezicht klinkt de omschrijving als een romantische actie film, alleen John Woo licht hele andere elementen dan de romantiek toe uit het verhaal. Beide hoofdrolspelers worden neergezet als een soort moderne ridders die zich aan een code van eer en trots moeten houden. Als deze code dan ook geschonden wordt ontstaat er een situatie waar uit geen weg terug meer is. De chemie tussen Chow Yun Fat en Danny Lee is werkelijk geweldig en zorgt voor diverse prachtige situaties. Door het bijna ondenkbare wederzijds respect tussen crimineel en politie als hoofdthema te gebruiken ontstaat er een bijzonder verhaal vol emotie en geweld. Om dit te versterken weet John Woo een hele sobere, maar realistische wereld te creëren. Een wereld waarin iedereen gewoon voor zijn geld moet knokken. Hierdoor kan de kijker zich makkelijk identificeren met de karakters. Geen luxe auto’s of dure appartementen, maar gewoon de keiharde werkelijkheid. Dit alles wordt natuurlijk op de manier neergezet waar John Woo zo bekend mee werd. Het camerawerk is absoluut geweldig en wordt aangevuld door slowmotion en fantastische montage. Iedere actiescène is een kunstwerk op zich. De spanning bouwt iedere keer weer goed op en de gecreëerde situaties getuigen van enorme creativiteit. Er zit een goed overzicht in de scènes en omdat alles doordacht opgezet is zal je regelmatig verbaasd achter je tv zitten. Voornamelijk omdat de betrokkenen elkaar op geweldige wijze schaak weten te zetten. Hierdoor komen ze met getrokken wapens lijnrecht tegenover elkaar te staan met iedere keer weer een verrassende uitkomst. ‘The killer’ is dus ook een voorbeeld geweest voor een nieuwe generatie actie films voor zowel Hollywood als Hongkong. Ik heb dus over de ‘The killer’ weinig negatiefs te zeggen. Het enige minpuntje is misschien dat het einde, wat zeker niet slecht is toch iets onderdoet bij de rest van de film. Dit wordt veroorzaakt doordat hier de realiteit iets uit het oog verloren wordt. Het is een redelijk verschil met het realisme in de rest van de film. Maar over het geheel genomen een van de beste films die ooit uit Hongkong gekomen is. Verplicht kijken dus.

Drager video The killer Hongkong legends release Extra's Hongkong legends release
Beeld kwaliteit goed (widescreen) - 16:9 Anamorphic version
Geluid kwaliteit goed (mono) - Dolby Digital 5.1 Audio