Acteurs David Chiang EXTRA'S
Norman Chu - n.v.t.
Phillip Ko -
Lilly Li -
Kwon Young Moon -
Regisseur Eric Tsang Chi Wa -

Yang Wei (David Chiang) neemt het leven niet zo serieus en rommelt maar wat aan. Om aan zijn geld te komen is hij een premiejager en probeert dus iedere keer weer andere boeven te vangen. Hij is niet echt een hele goede vechter, maar wel erg slim. Op de manier is hij redelijk bekend geworden en weet hij een aardig centje te verdienen. Maar er is nog een premiejager die in het zelfde gebied werkt, Kao Yu Chung (Norman Chiu). Regelmatig zitten ze in elkaar in de weg en hierdoor is er een soort haat liefde verhouding ontstaan. Yang Wei is het zat om telkens maar kleine boeven te moeten vangen en wil nu wel eens wat groots. Want hoe groter de boef hoe hoger het bedrag. Zijn informant bij de politie laat hem een poster zien van een bandiet die twintig jaar geleden gezocht werd. Ondertussen krijgt dezelfde bandiet bezoek uit het verleden. Twee decennia geleden beroofde hij samen met vijf bondgenoten een juwelier. De buit is helaas verloren gegaan aan een mysterieuze man die zichzelf de spider noemt. En spider is juist diegene die nu terug keert. Hij wil voor eens en voor altijd af rekenen met het vijftal. Twee van de vijf zijn al overleden, maar dit weerhoudt de spider er niet van om hun kinderen in het verhaal te betrekken. Om uit te zoeken wie de spider is huren ze de hulp van Yang Wei in. Deze ziet meteen zijn kans als hij door krijgt wie zijn opdrachtgever is. Hij kan namelijk met gemak twee vliegen in een klap slaan. Namelijk, de bende uitleveren aan de politie èn de buit van de juwelen roof mee naar huis nemen. Dit lijkt allemaal een perfect plan maar de situatie wordt ingewikkelder dan verwacht als blijkt dat er nogal wat mensen betrokken zijn in dit verhaal.

Een film die bijzonder veel vergelijkingspunten heeft met ‘The challenger’. Bijna alle acteurs zijn hetzelfde, maar het verhaal is natuurlijk heel anders. De rol die David Chiang neerzet is wel in dezelfde lijn, vrolijk en lekker nonchalant. Het is dus wederom een hele aparte rol voor de normaal serieuze acteur. Alles gaat hem lekker makkelijk af en het karakter wat hij neerzet past toch wel erg goed bij hem. Hij komt over als een kind dat sinds lange tijd weer mag spelen en dit pakt op een positieve manier uit. Je kan dus ook duidelijk zien dat hij er lol in heeft. Natuurlijk kan zijn gedrag bij sommige kijkers wat irritatie op leveren. De chemie tussen David Chiang en Norman Chiu is goed aanwezig en samen zorgen ze dus ook voor diverse lachwekkende situaties. Met de grappen zit het dus wel goed en deze gaan geen moment over de top. Door de mooie opbouw van de spanning in het verhaal is ‘The loot’ een bijzonder goede film. Het blijft extreem lang de vraag wat er nu precies aan de hand is en hierdoor komt het allemaal een beetje als een detective over. Buiten David Chiang en Norman Chiu bestaat de cast uit nog meer toppers. Phillip Kao zorgt zoals altijd voor geweldige gevechten en Lilly Li is even charmant als altijd. Een goed gevarieerde basis van acteurs die allemaal hun sterke punten hebben. Doordat dit bij iedereen op een ander vlak is kijkt de film lekker makkelijk weg. Hierdoor wordt er natuurlijk goed geacteerd en is de balans tussen het aantal gevechten en de gewone scènes goed aanwezig. Alleen tegen het einde barst het kung fu festijn los en wordt er bijna twintig minuten lang gevochten. In deze gevechten is op leuke wijze wat humor verwerkt zodat ze niet saai worden. Het niveau van de gevechten ligt erg hoog en David Chiang levert op dit gebied zijn beste prestatie ooit. Nou vond ik dat al bij het zien van ‘The challenger’, maar hij weet zich in deze film werkelijk te overtreffen. Phillip Kao is natuurlijk voortreffelijk met Norman Chiu en Kwon Young Moon op de tweede plaats. De gevechten zien er dus erg goed uit en zelfs Lilly Li laat tegen het einde wat van haar vaardigheden zien. Ik zeg 'zelfs', omdat ze normaal redelijk korte gevechten heeft en nu iets langer aan bod komt. De locaties waar gefilmd is zijn redelijk standaard voor een kung fu film. Er wordt voldoende van plek gewisseld en dit gaat van strand en bos naar de stad en weer terug. Al met al een absolute topper en zeker een film voor mensen die genoten hebben van ‘The Challenger’. Want dankzij de bijna identieke cast is het gevoel van de film redelijk het zelfde, maar het verhaal en de gevechten zijn stukken beter. Zeker kijken dus als je de kans krijgt.

Geluid kwaliteit Goed (Dolby Digital 5.1)
Ondertiteling Engels / Chinees
Uitgever Universe laser