Shih Szu - 12 page booklet
Frankie Wai wang -
Yeung Chi-hing -
Wong Kwong Yue -
Regisseur Pao Hsueh-li -

Speelduur 82 min -

Een grote groep wegwerkers worden continue door hun werkgever afgebeuld. Niet alleen krijgen ze regelmatig te weinig betaald, maar ook worden ze gedwongen om zonder loon over te werken. Als er op de uitbetalingdag een confrontatie komt tussen de werkers en de leiding is Wu de eerste die zijn mond open doet. Al snel moet hij het bekopen met een behoorlijk pak slaag van de voorman. Ku Ding (Chen Wo-fu) ziet dit alles gebeuren en wordt razend. Ook al traint hij al tien jaar de kung fu stijl Tai-Chi toch weet hij zich in te houden. Kung fu is voor de verdediging en niet om mensen mee te verwonden, iets wat hem door Master Yuen (Yeung Chi-hing) regelmatig op het hart gedrukt is. Vrijwillig laat hij zich door zijn werkgevers afranselen iets wat hij door zijn training goed weet te doorstaan. Helaas blijft het niet alleen bij deze pesterijen. Jin Dai-sing (Frankie Wai Wang) de zoon van de grote baas is nogal een arrogante blaaskaak die met niets of niemand rekening wenst te houden. Hij beschouwt de arme werknemers als minder volk waar hij mee kan doen wat hij leuk vindt. Jin Dai-sing verkracht eerst de vriendin van Ku Ding en geeft daarna de opdracht om Master Yeung te vermoorden. Master Yeung weigerde namelijk om met Jin Dai-sing te vechten omdat hij er geen reden toe zag. Dit maakte Ah Jen zo kwaad dat hij zijn mannen de opdracht van de aanslag gaf. Het duurt even voordat Ku Ding de puzzelstukjes op de juiste plaats heeft. Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat Jin Dai-sing de dader moet zijn van de gruwelijke moorden op zijn vrienden. Ku Ding vind het vreselijk dat hij in deze situatie beland en realiseert zich uiteindelijk dat er niks anders op zit dan te vechten.

Een film die wat verhaal betreft het beste te vergelijken is met 'The big boss' van Bruce Lee. Ten allen tijde probeert de hoofdrolspeler te voorkomen dat hij moet vechten tot hij echt niet anders kan. Maar 'The shadow boxer' is absoluut een film die op zichzelf staat en dus ook genoeg te bieden heeft. Wat erg bijzonder is voor een film uit deze tijd is de gekozen kung fu stijl, Tai-Chi. In het begin van de film is er een korte uitleg over deze interne stijl van kung fu en hoe de kracht van de tegenstander gebruikt wordt om te winnen. Chen Wo-Fu heeft een vastberaden uitstraling en weet zijn emoties goed over te brengen. Voor hem was dit zijn enige hoofdrol, want nog voordat de film in première ging is hij overleden. Over zijn dood is helaas niet veel info te vinden, maar het zou hier om een zelfmoord gaan. Als ik zijn biografie moet geloven zou hij geschoold zijn in Tai-chi en veel ervaring als vechter hebben. Helaas vind ik wel dat zijn gevechten er niet helemaal perfect uit zien. Zijn bewegingen zijn niet af en komen hierdoor een beetje rommelig over. Verder zijn de gevechten niet echt flitsend gechoreografeerd en wat aan de trage kant. Hierdoor wordt het allemaal wel wat realistischer. Geen acrobatiek dus, maar gewoon pure kung fu. Door de vele figuranten en het feit dat de hoofdrolspeler zich compleet laat afranselen zit er geen saai moment in de film. In het laatste gevecht wordt Cheng Wo-Fu bijgestaan door Shih Szu. Het is altijd leuk om een vrouw te zien vechten. Haar bewegingen zijn gracieus en ze krijgt het bijna voor elkaar om compleet de show te stelen. Het grootste deel van de film speelt zich af op buitenlocaties en er wordt eigenlijk maar een of twee keer met binnen studio's gewerkt. Dit maakt de film natuurlijk extra bijzonder, maar zorgt er ook voor dat het een beetje een buitenbeentje voor de Shaw studio's is geworden. Op zich is dit niet een van hun beste films, maar er is genoeg te zien en het verhaal wordt zo verteld dat je er helemaal in mee gaat. Zeker voor mensen die met Tai-Chi bezig zijn is leuk om eens een film te zien die bijna volledig om deze stijl draait. Veder denk ik dat het verhaal je moet aanspreken en je de behoefde moet hebben om eens een minder bekende acteur in de hoofdrol te zien.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen 2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital 2.0 & dolby surround 5.1)
Taal Mandarijn