Kim Hyo Soo - Trailers
Eric Tsang -
Leon Lai -
Eugenia Yuen Lai Kai -
Regisseur Diverse -
Speelduur 122 min -

Met als algemeen thema ‘na de dood’ maakte drie vooraanstaande regisseurs uit Azië een korte film. Alle drie zijn het totaal verschillende verhalen en ondanks dat ze niet echt eng zijn behoren ze toch in het horror genre thuis. Deze DVD werd in Azië in een drie DVD box uit gegeven en iedere film had dus ook zijn eigen schijfje. De Nederlandse release bundelt alles tot in film die iets langer als twee uur duurt. De films zijn natuurlijk perfect los te kijken maar ook geschikt als een geheel.

Memories (38:17 Min)

Sinds de verdwijning van zijn vrouw ziet Song Min (Jung Bo Seok) de meest angstaanjagende dingen. Hij is zichzelf niet meer en wordt geplaagd door geheugen verlies. Hij kan zich dus ook totaal niets meer herinneren van hoe en waarom zijn vrouw hem verliet. Hij weet zelfs niet meer wat ze aanhad toen hij haar voor het laatst zag. De politie verteld hem dat het niet vreemd is en dat het wat te maken kan hebben met het verwerkingsproces. Maar hier heeft hij niet echt een boodschap aan en de onzekerheid maakt hem radeloos. Ondertussen word er een vrouw (Kim Hyo Soo) ergens midden in de stad op straat wakker. Ook zij heeft totaal geen idee hoe ze daar komt en wie ze is. Door middel van haar persoonlijke bezittingen weet ze langzaam maar zeker de weg naar huis te vinden.

Gemaakt door de Koreaanse regisseur Kim Jee Woon en de meest enge van het geheel. Dit verhaal neigt het meeste naar horror en heeft ook de bekende schrikeffecten. De meeste hiervan komen voort uit geluidsfragmenten. Deze knallen er alleen zo erg in dat het lijkt of de makers zich er gemakkelijk van af wilde brengen. Dit trekt de balans een beetje scheef in vergelijking bij de beelden die je te zien krijgt. We krijgen iets onduidelijks te zien en vanaf het moment dat je probeert te focussen op wat je ziet wordt je plots verrast. Dit wordt perfect toegepast, echter de film als geheel weet niet echt voor kippenvel te zorgen. Een horrorfilm moet iets met je bewustzijn doen. Er moet voor verwarring en gevoel van onbegrip gezorgd worden. Helaas is het al vrij snel duidelijk wat er aan zit te komen. Als je daar ook bijvoegt dat er geen band met de hoofdrolspelers gecreëerd wordt, laat het geheel geen blijvende indruk achter. Memories is dus leuk voor de schrikeffecten en de mooie beelden maar verder helaas niet echt.

The Wheel (34:13 Min)

Al generaties lang weet een select gezelschap de mensen te vermaken met Hun Lakorn Lek. Dit traditioneel Thaise poppenspel verteld de magische verhalen over goden, demonen en helden. Degene die dit beheersen leiden een rijk leven vol respect en aanzien. Niet iedereen kan de poppen tot leven kan wekken. Het is dus ook nogal een groot contrast dat op de drukke straten de Khon spelers hun gezichten verbergen achter hun maskers. Ze vertellen exact dezelfde verhalen. Maar krijgen nog niet eens de helft van het respect van de poppenspelers. Ze leiden dus ook een arm leven vol vernedering en tegenslagen. Na het overlijden van een Hun Lakorn Lek speler komen zijn poppen voor het grijpen te liggen. Een leider van een Khon gezelschap ziet zijn kans schoon en maakt de poppen tot zijn eigendom. Zijn hebzucht is zo groot dat hij compleet de legende negeert. Elke pop is namelijk beschermd met zijn eigen vloek. En deze treedt in werking zodra iemand de pop tot leven probeert te wekken die niet de rechtmatige eigenaar is.

Een film uit Thailand en van de zelfde regisseur als ‘Nang Nak’. Dit beloofd dus prachtige beelden en een vleugje Thaise cultuur. En dit alles is dus ook absoluut het beste wat de film te bieden heeft. Er wordt wat dieper in gegaan op de achtergrond van verschillende poppen spelen en het verschil tussen Hun Lakorn Lek en Khon. Dit alles speelt zich af in een typisch Thaise omgeving met de traditionele kleding. Maar net als de eerdere film op deze DVD wordt er niet echt een band gecreëerd met de hoofdrolspelers. Er zit niet echt iemand in het verhaal om sympathie mee te hebben. Hierdoor blijft er een vrij monotoon verhaaltje over. Het gaat over een vloek die de poppen met zich mee zouden moeten brengen. Echt eng wordt dit niet en het komt zelfs een beetje rommelig over. Het enige wat het verhaal goed overeind houdt zijn de prachtige beelden en de informatie die we krijgen. Niet echt een kijkers ervaring dus om enthousiast over te worden, maar misschien heeft de laatste film wat meer te bieden.

Going Home (48:33 Min)

Door geldgebrek is agent Chan Kwok Wai (Eric Tsang) samen met zijn zoontje gedwongen om zijn intrek te nemen in een oud en verlaten appartementen complex. Het gebouw staat op het punt om gesloopt te worden en bijna iedereen is vertrokken. Een van de weinige die er nog woont is Yu Fai (Leon Lai) met zijn verlamde vrouw (Eugenia Yuen Lai Kai). Het is een zonderling stel wat alle contact probeert te mijden met hun omgeving. Ze lijken niemand kwaad te doen en dus besteed Chan Kwok Wai er ook niet zo hele veel aandacht aan. Dagelijks gaat hij naar zijn werk en zijn zoontje naar school. In de middag is het jongetje alleen thuis, maar de flats geven hem een beangstigend gevoel. Als hij hierover tegen zijn vader klaagt verteld hij deze hem dat hij niet moet zeuren. Maar het ventje is bang en klaagt vooral over het meisje wat telkens zo naar hem staart. Wederom krijgt hij te horen dat er geen reden is om bang te zijn en dat het meisje misschien alleen maar wil spelen. De volgende dag is het jongetje opeens spoorloos verdwenen. Chan Kwok Wai schrikt hiervan en besluit hem te gaan zoeken. De eerste deur waar hij aanklopt is bij zijn zonderlinge buren. Hij vraagt of de buurman zijn zoontje gezien heeft. Het antwoordt is nee en als hij vervolgens naar hun dochtertje vraagt krijgt hij te horen dat ze die niet hebben. Chan Kwok Wai vertrouwd het zaakje niet meer en als hij later een kijkje gaat nemen in het huis van zijn buren ontdekt hij iets heel vreemds.

‘Going home’ is absoluut een film waar iedere film liefhebber enthousiast van zou moeten worden. Het is mysterieus, zit goed in elkaar en prachtig gefilmd. Horror is het niet te noemen maar het valt eerder in de categorie thriller. De opbouw in het verhaal is erg goed. Continue wordt de nieuwsgierigheid geprikkeld. Hier tussen door worden verschillende details uitgelicht die allerlei vraagtekens oproepen. Langzaam maar zeker ontwikkeld er zich een verhaal waar de kijker met gemengde gevoelens op zal reageren. En net als je het denkt te begrijpen weet regisseur Peter Chan alles weer te veranderen. En dit is knap te noemen als je bedenkt dat de film maar achtenveertigminuten duurt. De personages zijn erg sterk. Vooral Eric Tsang speelt erg overtuigend als quasi stoere politie agent. Maar Leon Lai zet zijn rol ook vol overgave neer. De derde belangrijke persoon is Eugenia Yuen Lai Kai. Ondanks dat het haar debuut rol is en ze maar weinig dialoog heeft laat ze een verpletterende indruk achter. Echt een opbeurend verhaal is het niet te noemen maar het thema 'leven na de dood' wordt op bijzondere wijze toegelicht. Er wordt ook nog eens op speelse wijze terug gegrepen naar de traditionele Chinese geneeswijze. Kortom het is een erg aangrijpend verhaal dat je verstomt voor je televisie achter laat. Het geeft stof tot nadenken en volgens mij is het heel bijzonder als een film dit met je kan doen. 'Going home' is dus ook absoluut de reden om deze DVD aan te schaffen. Wat de twee andere filmpjes betreft is het handig om ze als een bonus te beschouwen.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic 1.85)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1 / 2.0)
Ondertiteling Nederlands / Frans