Minoru Chiaki -
Kira Kubo -
Hiroshi Tachikawa -
Regisseur Akira Kurosawa -
Speelduur 110 min -
Prod. maatschappij Toho -

Aan de rand van een bos, met een berg in de rug ligt het spinnenweb kasteel. Rondom is een strook van meer dan honderd meter geheel boom vrij gehouden. De gehele ligging en bouw van het kasteel is zo ontworpen dat het onmogelijk is in te nemen. Jaren lang regeert de Shogun zijn land dus ook in vrede. Tot er op een dag iemand van binnenuit probeert zijn positie over te nemen. Aangezien dit iemand is die het kasteel goed kent schat hij zijn kansen goed in. Langzaam maar zeker vecht hij zich een weg door de linies van het land. Om de zoveel tijd meldt een boodschapper zich bij de Shogun. Stuk voor stuk brengen de berichten geen goed nieuws. Tot plots het tij lijkt te keren. Twee generaals, Taketori Washizu (Toshiro Mifune) en Yoshiaki Miki (Minoru Chiaki) weten de aanval een halt toe te roepen. Direct na de strijd gaan ze samen op weg naar het spinnenweb kasteel. Aangezien beide heren het kasteel niet regelmatig bezoeken verdwalen ze in het omringende bos. Tijdens hun zoektocht naar de uitgang gebeurt er iets vreemds en angst aanjagend. In een vreemd afgelegen hutje zit een oude man te zingen achter een spinnewiel. De teksten van het lied zijn duister en zijn stem is erg somber. Na de man geruime tijd gade geslagen te hebben spreken ze hem aan. Zonder er om te vragen voorspeld de oude man beide heren de toekomst. Taketori Washizu wacht een grote promotie en zal later zelfs heerser worden over het spinnenweb kasteel. Ook Yoshiaki Miki wacht een grote promotie en later zal het zijn zoon zijn die de leiding over het spinnenweb kasteel over zal nemen. Na deze voorspelling is de oude man opeens verdwenen. Samen zet het tweetal de reis voort en als ze bij het kasteel aankomen blijkt de voorspelling uit te komen. Verbaasd over hetgene wat er gebeurd is zetten ze hun leven voort. Alles lijkt vredig tot de vrouw van Taketori Washizu overal een complot in begint te zien. Haar waanideeën zorgen er voor dat ze haar man zelfs zover krijgt dat hij zijn eigen shogun vermoord. Een daad die volgens de Japanse gebruiken onaanvaardbaar is.

Allereerst moet er even gezegd worden dat ‘Throne of blood’ gebaseerd is op het ‘Macbeth’ van Shakespeare. De gene die bekend zijn met het verhaal zullen dit er in terug herkenen. Zoals bekend maakte regisseur Akira Kurosawa graag films met een kritische noot richting de mensheid. Ook hier is dat weer het geval. Alles draait om hebzucht, ondoordacht handelen en onomkeerbare zaken. De sfeer is duister en ligt soms zelfs een beetje tegen horror aan. Niet dat de beelden angst aanjagend zijn, maar ze stralen iets onheilspellends uit. Er wordt een gevoel gecreëerd dat duidelijk aan geeft dat er van alles fout kan gaan. Het ontbreken van de kleur draagt hier natuurlijk ook aan bij. Maar hierdoor is er meer mogelijkheid om met extreme schmink te werken. Toshiro Mifune ziet er dus tegen het einde ook op zijn slechts uit. Dit alles doet een beetje denken aan de traditionele Kabuki. Ook de manier van spelen is hier erg van afgeleidt. Er is veel stil spel waarbij het meer om de houding en gezichtsuitdrukking gaat. Ondanks dat het verhaal zoals altijd niet echt vlot vordert hebben de karakters niet de gebruikelijke diepgang. Ze blijven dus ook allemaal wat oppervlakkig. Niet iets wat je kan verwachten van Akira Kurosawa. Normaal creëert hij altijd een hele sterke band tussen de kijker en de personages. Het is duidelijk ook niet de bedoeling geweest om medeleven te creëren voor de hoofdpersonage. Natuurlijk is de situatie waar hij in beland erg tragisch en lijkt het er op dat zijn toekomst onontkoombaar is. Maar toch is hij het zelf die verantwoordelijk is voor zijn daden. Een duidelijk verklaring voor de voorspellingen van de geest aan het begin van de film wordt er helaas niet gegeven. Maar dit is wel een van de meest spooky momenten van de film. De manier waarop de intens witte man achter zijn spinnewiel zit te zingen roept koude rillingen op. De tekst van zijn nummer is een voorbode voor wat nog gaat komen én alles behalve vrolijk. ‘Throne of blood’ is een bijzonder grote productie. Er zijn veel figuranten op de been en er wordt in prachtige oude Japanse gebouwen gefilmd. Ook hier is alles statig en somber. Natuurlijk levert dit weer prachtige beelden op want als Akira Kurosawa ergens een meester in is dan is het wel maken van stillevens. Als je geïnteresseerd bent in de moderne Japanse horror films is dit zeker een aanrader. In ‘Throne of blood’ vind je namelijk de basis van diverse elementen terug uit de film die vandaag de dag gemaakt worden. Een bijzonder aangrijpend verhaal wat prachtig weergegeven is.

Drager DVD
Beeld kwaliteit Redelijk (fullscreen zwart/wit)
Uitgever Total film