|
Na de dood van beide ouders is Wu ‘The
Elder’ genoodzaakt om voor Wu Song (Ti Lung) zijn nog geen jaar oude
broertje te zorgen. Ondanks dat hij zelf met een handicap leeft voedt
hij het ventje met liefde op. Dit gaat jaren goed tot dat Wu Song een
jaar of negen is. Elke dag gaat hij met zijn oudere broer mee om zelf
gemaakte koeken te verkopen. Op straat pesten de kinderen hun omdat Wu
‘The Elder’ zo klein en lelijk is. Voor Wu Song is op een gegeven moment
de maat vol en in blinde razernij valt hij de kinderen aan. Dit is voor
het eerst dat zijn extreme krachten naar buiten komen. De ouders van de
kinderen zijn woedend en Wu ‘The Elder’ besluit om zijn broer naar een
dichtbijzijnde tempel te brengen. Hier zal hij blijven tot hij volwassen
is en op deze manier kan hij niemand kwaad doen. Deze beslissing doet Wu
‘The Elder’ erg veel pijn en hij mist zijn broertje dan ook vreselijk.
Op de dag dat Wu Song volwassen is haast hij zich direct terug naar zijn
geboorte stad. Het duurt niet lang voordat hij zijn oudere broer weer
gevonden heeft en samen gaan ze lekker uit eten. Hier belandt Wu Song in
een gevecht met drie criminelen uit de stad. Hij verslaat ze met gemak
en laat niemand in leven. Wu ‘The Elder’ besluit de schuld op zich te
nemen en Wu Song vlucht weg. Wederom zijn de broers van elkaar
gescheiden en dit valt ze niet makkelijk. Als het er na maar dan een
half jaar op lijkt dat het gevaar geweken is keert Wu Song terug naar
zijn broer. Om bij de stad te komen moet hij door een gebied waar al
tijden een tijger los loopt die mensen aanvalt. Hij besluit de
confrontatie met de tijger aan te gaan. Na een bruut gevecht met het
dier komt hij als winnaar uit de bus. Als held wordt hij de stad in
gehaald en hij krijgt zelfs een belangrijke baan bij de politie. Het
weerzien met zijn broer is bijzonder intens. Het enige waar Wu Song zich
bijzonder over verbaasd is dat hij getrouwd is met een hele mooie vrouw.
Op zich denkt hij er niet zoveel van wat onder zijn vreemde uiterlijk is
Wu ‘The Elder’ een goud eerlijk mens. Langzaam maar zeker begint hij wel
heel vreemde trekjes bij haar te ontdekken. Hij kan alleen niet exact
ontdekken wat er aan de hand is. Pas als hij twee maanden op reis moet
voor zijn werk krijgt hij door hoe de vork in de steel zit. Maar dan is
het te laat om er nog echt wat aan te doen.
Natuurlijk kan je er bij een Shaw brothers film altijd wel van uit gaan
dat je kwaliteit in handen hebt. Maar er zijn een aantal films die hier
nog eens met kop en schouder boven uitsteken. ‘Tiger killer’ is hier
absoluut een van. Geregisseerd door veteraan Li Han Hsiang en dus ook
tot in de detail verzorgd. Het mag ook duidelijk zijn dat de film,
ondanks dat het over een kung fu held gaat niet in het martial arts
genre thuis hoort. Het is eerder een goed verzorgd drama, met sterke
personages en een lekker mysterieus sfeertje. De gevechten zitten anders
in elkaar dan we normaal gewend zijn. De geluidseffecten zijn minimaal
en hetzelfde geldt voor de uitwisseling van stoten en trappen. Wat ze
zijn is bijzonder agressief en keihard. Vanaf het begin zie je heel
duidelijk dat er aan alles veel aandacht besteed is. Zoals iedere Shaw
film uit de jaren tachtig zijn de sets subliem. Door veel met de camera
opstelling en figuranten te goochelen lijkt het alles veel groter dan de
studio in werkelijkheid was. Vooral het berg dorp roept een heerlijke
sfeer op. Continue worden er hier beelden van de omgeving door de
gesprekken heen gemengd. Hierdoor heb je echt het idee er midden in te
zitten. Li Han Hsiang weet dus op een heerlijk manier een bepaald gevoel
over te brengen. Hij had natuurlijk ook niet de minste acteurs waar hij
hier mee mocht werken. Ku Feng zet werkelijk een bijzonder personage
neer. Totaal iets anders dan we van hem gewend zijn. Want heb je ooit
een kerel met een normale lengte een lilliputter zien spelen. De gehele
film loopt hij gehurkt rond en dit ziet er erg koddig uit. Het kostuum
wat hij draagt is hier zo op aan gepast dat het echt lijkt als of hij
van die lengte is. Om het af te maken heeft hij een gebit in met schots
en scheve tanden. Ku Feng is iemand die keer op keer weer weet te
verbazen met zijn voortreffelijke prestaties. Het si dus ook geheel
terecht dat hij voor deze film een ‘Golden horse’ won. Ti Lung heeft een
wat minder extreem personage. Hij speelt eigenlijk gewoon wat we van hem
gewend zijn en doet dit met de gebruikelijk overgave. De driehoek wordt
compleet gemaakt door Wong Ping. Deze prachtige dame krijgt het
werkelijk voor elkaar om de kijker compleet te betoveren. De manier
waarop ze kijkt, haar houding en bijna alles wat ze doet roept vragen
op. Heel even krijgt de film een licht erotisch tintje. Wong Ping neemt
een bad en dit wordt niets verhullend maar toch genuanceerd in beeld
gebracht. Bloot wordt dus ook niet geschuwd en op meerdere plaatsen in
de film komt dit terug. Helaas niet overal zo netjes als de bad scène
van Wong Ping. Als er een verkrachting plaats vindt krijgen we dit
helaas op een beetje lompe manier te zien. Een ander moment wat iets
beter had gekund is wanneer Ti Lung in gevecht is met de tijger. Deels
is dit iemand anders die met een tijger vecht en deels is het Ti Lung
die met een nep tijger aan het rollenbollen is. Als alleen de beelden
van de echte tijger gebruikt waren was het voor mij voldoende geweest.
Maar dit is eigenlijk het enige waar wat op aan te merken is, want
verder is het een juweel van een film. Het is werkelijk genieten van het
begin tot het einde en misschien zelfs daarna nog een keer. Wordt het
dus eens tijd voor wat anders dan alleen maar kung fu is ‘Tiger killer’
zeker een aanrader. Want deze film past perfect in de lijn van ‘Intimate
confessions of a Chinese courtisan’ en ‘Human lanterns’. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |