Shen Le Lung
Hsu Feng - n.v.t.
Yu Ling Lung -
Chan Wai Lau -
Regisseur Lo Wei -
Speelduur 102 min -

Hsiao Lei (Jackie Chan) is de zoon van de leider van een rijke clan. De dag voordat zijn vader zestig wordt, wordt hij aangevallen door een onbekende man. Hij weet hem te verslaan en krijgt te horen dat de 'Honey Bee Clan' morgen toe zal slaan en de hele clan van zijn vader zal uit roeien. Om iedereen die hier verder niets mee te maken heeft te beschermen bedenkt hij een plan. Als eerste vertelt hij zijn zwangere vriendin (Yu Ling Lung) dat hij vreemd gegaan is en haar nooit meer wil zien. Dit nieuws komt hard aan en huilend neemt ze de benen. Hierna verstoort Hsiao Lei op onbeschofte wijze de verjaardag van zijn vader. Hij maakt alle gasten uit voor profiteurs en stuurt ze naar huis. Eerst is zijn vader erg boos, maar als hij de ware reden van zijn actie uitlegt, toont hij begrip. Niet veel later valt de vijandige 'Honey Bee Clan' aan en weet Hsiao Lei's ouders te doden. Uiteindelijk blijft Hsiao Lei alleen over met de vrouwelijk leider van de clan Ting Chan Yen (Hsu Feng). Hij krijgt de kans om Ting Chan Yen te doden maar twijfelt. Om deze reden neemt Ting Chan Yen hem gevangen en doodt ze hem niet, want het ging haar alleen om zijn ouders. Ting Chan Yen vertelt Hsiao Lei dat hij vanaf nu goed op moet letten, want waar hij ook is zij zal er ook zijn. Blij dat hij nog in leven is gaat Hsiao Lei op zoek naar zijn vriendin. Hij ontdekt dat ze niet op de afgesproken plaats is. Zijn beste vriend (Shen Le Lung) zou haar namelijk opvangen en verzorgen tot hij terug zou komen. Hevig ongerust belandt hij ook nog eens in een web van verraad en bedrog waarbij diverse clans betrokken zijn.

Jackie Chan in een film die gebaseerd is op een verhaal van de beroemde schrijver Ku Lung. Een hele aparte combinatie en niet echt in de stijl van zijn latere werk. Geen humor en de film draait meer om het verhaal dan om de gevechten. Het eerste uur van de film wordt laag voor laag een gecompliceerd verhaal verteld over verraad en bedrog. Diverse karakters komen voorbij compleet met opvallende outfits en bijpassende streken. Dit alles zit nog best goed in elkaar, maar wordt door de matige Engelse dubbing redelijk naar beneden gehaald. Overdreven gelach en dialogen die niet echt relevant voor het verhaal zijn, lijden de aandacht behoorlijk af. Een aantal malen wordt er ook nog gebruik gemaakt van maskers die het niet echt makkelijk maken om de film serieus te nemen. Maar, wanneer je hier doorheen weet te kijken, is het absoluut geen slechte film. Natuurlijk is het leuk om een jonge Jackie Chan, die zijn kenmerkende stijl nog niet gevonden heeft, aan het werk te zien. Maar als ik heel eerlijk moet zijn steelt de redelijk onbekende Shen Le Lung de show in de gevechten. Hij heeft veel meer uitstraling en zijn gevechten zijn veel krachtiger en leuker om naar te kijken. Het laatste half uur slaat deze "clan film" opeens om en wordt het een gewone kung fu film. Met een training en een lang gevecht, dit is iets wat niet gebruikelijk is in dit genre films. Op zich is er op de gevechten niet veel aan te merken. Ze zijn alleen van wat dicht bij gefilmd en hierdoor is het moeilijk te zien wat er nou precies gebeurt. De acteurs maken grote sprongen door de bekende camera trucjes. En hierdoor krijgt alles een bovennatuurlijk karakter. Er komen wel veel wapens aanbod met als topper een enorme knots (van papier-maché) met een gezicht er op geverfd. Je begrijpt dat dit natuurlijk niet de beste film van Jackie Chan is, maar ook weer niet de slechtste. Hierdoor is er ook niet echt te adviseren of 'To kill with intrigue' een film is die je moet gaan kijken, want dat ligt geheel aan je eigen interesse in Jackie Chan.

Drager Video
Beeld kwaliteit Redelijk
Geluid kwaliteit Redelijk