Tong Tin-Hei -
Wilson Tong -
Kong Hoh-Yan -
Regisseur Kong Hung -
Speelduur 92:47 mins -
Prod. maatschappij Goldig films -

Ondanks zijn jonge leeftijd lijdt Chow (Cheung Lik) een behoorlijk teruggetrokken leven. Hij woont samen met zijn zus net buiten het dorp en maakt beeldjes om zijn geld te verdienen. De reden dat hij voor een leven op deze wijze koos is simpel. Jaren geleden is hij er ingeluisd door twee criminelen vrienden. Hij werd gepakt en kreeg de schuld van alles. Dit terwijl zijn 'vrienden' vrij rond bleven lopen. Nu jaren later is hij wederom een vrij man en staan zijn oude 'vrienden' wederom voor zijn deur. Door middel van het gijzelen van de zus van Chow proberen ze hem te dwingen om met hun mee te helpen. Chow is nog altijd een expert in kung fu en een behoorlijk behendige dief. In eerste instantie weigert hij zijn medewerking. Hij weet zijn zus te bevrijden en wil verder gaan met zijn rustige leven. Maar als ze hem vertellen dat het doelwit een crimineel is en dat de helft van de buit naar de vluchtelingen gaat wil hij toch helpen. Er wordt een plan gemaakt dat bijna perfect lijkt. Op de dag des oordeels begeven ze zich met z'n drieën naar het huis van Chin Chiao-Fu (Tong Tin-Hei ). Chow gaat naar binnen terwijl de andere twee voor de afleiding van de bewakers zorgen. Al snel blijkt dat Chin Chiao-Fu niet echt intelligent is. Zonder al te veel moeite weet Chow dus ook zijn hele kluis leeg te halen. Hierbij neemt hij ook een opium contract mee wat Chin Chiao-Fu met de Japanners opgesteld heeft. Dit valt niet echt in goede aarde en onmiddellijk wordt er een klopjacht opgezet. Er ontstaat een wilde achtervolging waar opeens meer mensen bij betrokken blijken te zijn dan verwacht. Voor Chow zit er niet anders op dan het contract naar de politie in de stad te brengen. Hiermee hoopt hij het syndicaat een halt toe te roepen maar de prijs die hij hiervoor moet betalen is hoger dan verwacht.

Over het algemeen heb ik altijd een redelijk hoge pet op gehad van het productie bedrijf Goldig films. Vooral tegen het einde van de jaren zeventig waren ze namelijk verantwoordelijk voor aardig wat klassiekers. De meest bekende waren wel 'Two wonderous tigers', 'Kung fu genius' en 'The thundering mantis'. Maar ook aan het begin van de jaren zeventig waren ze actief. 'A tooth for a tooth' stamt uit het tweede jaar dat het bedrijf draaide. Het gaat hier om een 'Basher' waarin Cheung Lik de hoofdrol speelt en het tegen een criminele organisatie mag opnemen.

Na het kijken van 'A tooth for a tooth' kunnen we concluderen dat Goldig films in zijn begin jaren nog niet helemaal op stoom was. De film stelt verhaaltechnisch bijzonder weinig voor en de regie is ook een behoorlijke puinhoop. Eigenlijk is het enige wat belangrijk is kung fu. Maar om dit alles toch een beetje aan elkaar te praten was een kleine verhaallijn toch onoverkomelijk. Natuurlijk is dit niets waar je voor gestudeerd hoeft te hebben en blijft het allemaal kinderlijk eenvoudig. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal te kloppen. Maar mocht je het ooit in je hoofd halen om te gaan denken tijdens het kijken dan slaat de verwarring toe. Er wordt namelijk heel gewichtig gesproken over de Japanners en een opium deal die de schurken met ze schijnen te hebben. Maar echt bewijs hiervan wordt niet geleverd en het blijft dus bij grootsspraak. Wat hierbij ook nogal een contradictie te noemen mag zijn is het stompzinnige niveau van de leider van de bende. Hij wekt totaal geen angst op en al helemaal niet het idee dat hij ook maar een klein beetje zou kunnen vechten. Dit geldt eigenlijk voor alle slecht personages en hierdoor ontstaat er totaal geen spanning. De regisseur had het volgens mij ook veel te druk met het opbouwen van een quasi erotische spanning in plaats van goed op het verhaal te letten.

Ook bij de montage gaat er het één en ander verkeerd. Vooral het begin is hierdoor erg rommelig. Het lijkt er ernstig op dat de volgorde van de scène door elkaar geraakt is en gewoon maar willekeurig terug geplaatst is. Hierdoor worden er personages geïntroduceerd zonder dat er enige spanning of gevoel bij komt kijken. Tevens gebeurt het ook nog dat we van middernacht naar klaarlichte dag gaan en weer terug in één scène. Dit getuigd allemaal niet echt van professioneel gedrag en dat is erg betreurenswaardig.

Tijdens het kijken van de film heerst er continue een gevoel waar je maar niet aan kan ontkomen. De nadruk van de gevechten ligt namelijk heel erg op de beentechnieken. Geen van de acteurs beheerst deze technieken echt goed. Na een aantal dingen op een rijtje gezet te hebben is er maar één conclusie te trekken. De makers van 'A tooth for a tooth' hebben zich enorm laten inspireren door wijlen Bruce Lee. Persoonlijk lijkt mij dat voor 'The big boss' als voorbeeld gebruikt te zijn. De technieken zijn namelijk erg vergelijkbaar. Voor Hongkong was de manier van vechten van Bruce Lee natuurlijk revolutionair. Maar als je terug gaat kijken in de basis van het kung fu zal je merken dat dit soort trappen eigenlijk niet gebruikt worden. Ondanks dat de acteurs dus ook prima en bijzonder lenige vechters waren schieten ze hier allemaal te kort. Het resultaat is dus ook erg ambitieus te noemen maar is voor de kijker niet echt bevredigend.

Ondanks de tekortkomingen in de gevechten hebben we toch te maken met een prima stel acteurs. De hoofdrol wordt gespeeld door een nog jonge Cheung Lik. Zijn rol is wat vlak en hij moet als acteur heel duidelijk nog flink groeien. Toch heeft hij redelijk wat charisma en licht het scherm wel op als hij in beeld is. Tong Tin-hei heeft natuurlijk een prachtige karakteristieke kop. Zo een uitstraling als hij hebben er maar weinig. Het is alleen erg jammer dat hij hier als een soort karikatuur neergezet wordt. Hij heeft veel te grote wenkbrauwen en zijn daden snijden ook niet echt hout. Om het erger te maken heeft hij continue beroeps idioot Suen Lam aan zijn zijde. Deze mag een tweederangs beroeps wezel neerzetten die continue met seks bezig is. Althans hij probeert hier mee bezig te zijn want helaas voor hem komt hij niet verder dan naar de vrouwen van zijn baas kijken. Een leuke verrassing is de aanwezigheid van Wilson Tong. Hij speelt een van de lijfwachten van de gangsterbaas. Het leuke is dat hij hier nog erg jong is. Hier tegen over staat helaas dat hij niets van de geweldige bewegingen laat zien die hij later in zijn carrière wel zou laten zien.

'A tooth for a tooth' is nogal een teleurstelling. Totaal niet het spektakel wat de latere Goldig films wel zijn. Eigenlijk is het een Bruceploitatie film, zonder dat het echt benoemd wordt. En dit is eigenlijk niet vreemd want regisseur Kong Hung zou zich later bijna obsessief op dit genre storten. Voor mensen die het aankunnen om meer dan anderhalf uur naar middelmatige kung fu gevechten te kijken is dit de film die je zoekt. De rest kan hem maar beter overslaan.

Beeld kwaliteit Redelijk (fullscreen0
Taal Engels of Mandarin
Waardering          5,5/10