Lily Chan -
Fang Shide -
Chan Yulan -
Regisseur Mabel Cheung -
Speelduur 94 min -
Prod. maatschappij Fortisnimo films -

In 1999 gaat de lichamelijke gezondheid van Jackie Chan zijn moeder hard achteruit. Daardoor besluit zijn vader hem de familiegeschiedenis te vertellen. De actiester bezoekt hiervoor zijn vader in Australië. Mabel Cheung en haar filmcrew gaan met hem mee. De regisseur ontdekt enkele verrassende feiten. Zo heeft Chan inderdaad broers en zussen in China en is zijn achternaam oorspronkelijk niet Chan. Zijn vader heeft als spion onder Chiang Kai-shek gewerkt en zijn moeder is allesbehalve een simpele huisvrouw. Deze unieke film volgt de geschiedenis van Chans familie, die worstelde met de chaos van de Tweede Wereldoorlog, de Burgeroorlog en later de Culturele Revolutie.

Een indrukwekkende documentaire die begint bij de jeugd van de vader van Jackie Chan. Als jongeman was hij bijna niet in toom te houden en ging hij van soldaat tot smokkelaar tot medewerker van de geheime dienst. Een behoorlijk bedrijvig baasje zonder enige rust in zijn lijf. Echt mazzel heeft hij ook niet gehad (en zo de rest van China met hem) want, na eerst een inval van de japanners overleeft te hebben, breekt er een burgeroorlog uit. Een oorlog die de communisten uiteindelijk zullen winnen. Aangezien Fang Dao Long bekend staat als nationalistische leider is hij genoodzaakt om direct China te ontvluchten. Hierbij laat hij twee zoons helemaal alleen achter. Ook blijven de jongens zonder moeder achter want deze overleed een aantal maanden eerder. Via Taiwan belandt hij in Hongkong en in de tussentijd ontmoette hij de vrouw met wie hij later zou trouwen. In Hongkong krijgen ze een zoon, Jackie Chan. Beide ouders werken voor het Australische consulaat. Als Jackie Chan acht is zijn ze genoodzaakt om met hun werk mee te verhuizen naar Australië. Hun zoon volgt hun echter niet want op dezelfde dag begint hij zijn opleiding aan de school van meester Yu Jim Yuen. De Peking opera school die later zo belangrijk zal zijn voor zijn carrière in de film industrie. Globaal gezien zijn dit een beetje de onderwerpen die de documentaire behandeld. Natuurlijk worden er ontelbare vertakkingen in het verhaal toegelicht. We krijgen veel archief beelden te zien uit de Chinese geschiedenis die niet allemaal even vriendelijk zijn. Publiekelijke executies die zowel met het zwaard als met pistolen uitgevoerd worden. Grote hoeveelheden oorlogslachtoffers en nog meer van dit soort zaken. Hierdoor grijpt de documentaire erg aan en wordt het meer dan het verhaal van Jackie Chan. Natuurlijk is hij het middelpunt maar in iets meer dan anderhalf uur lopen we de gehele geschiedenis van China in de 19e eeuw door. Dit maakt het geheel niet alleen interessant voor de Jackie Chan fan maar ook voor mensen met interesse in de Chinese geschiedenis. Een slimme opzet want op deze manier wordt een heel ander publiek bereikt dan wat een documentaire met het zelfde onderwerp zonder Jackie Chan zou doen. Voor de echte Jackie Chan fans wordt het tegen het einde erg interessant. We worden meegenomen naar Australië waar we een kijkje nemen in het huis waar hij woonde nadat hij de school verliet. We zien kamer waar hij sliep en de plek waar hij trainde. De band tussen vader en zoon is hecht maar toch wat eigenaardig te noemen. Het lijkt mij toch wat vreemd dat een vader vijftig jaar lang aan zijn zoon verzwijgt dat deze nog twee half broers heeft. Zijn moeder die in een rolstoel zit en eigenlijk niet meer reageert wordt ook bezocht. Hier komen tevens zijn halfzussen aan het woord. De geschiedenis van deze dames is ook niet echt rooskleurig te noemen. Kinderarbeid en armoe en ook zij groeide op zonder hun moeder. Echt veel beelden uit de films van Jackie Chan krijgen we niet te zien. Dit hoeft ook niet en het is eigenlijk niet eens toepasselijk. Maar een ding verklaart deze documentaire zeker. Het wordt namelijk overduidelijk dat hij zijn roekeloos gedrag niet van een vreemde heeft. Zowel zijn vader als moeder hebben namelijk het nodige op hun geweten en je kan dus ook goed merken dat hij een combinatie van beide is. Wat erg leuk is voor de Shaw brothers fans is dat de stem die het verhaal verteld van niemand minder is dan Ti Lung is. Hij komt niet in beeld maar ligt alleen met zijn stem wat dingen toe. Al met al is het een prachtige en aangrijpende documentaire die meer verteld dan een levensverhaal. Namelijk de geschiedenis en de problemen die een heel volk de afgelopen 80 jaar heeft meegemaakt in een notendop.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (dolby 5.1 & 2.0)
Ondertiteling Nederlands/Frans