Hsu Chi - n.v.t.
Francois Berleand -
Ric Young -
Matt Schulze -
Regisseur Corey Yuen -
Speelduur 88 min -

In de Franse onderwereld is er maar een man die je kan bellen als je iets óf iemand veilig wil laten 'Transporteren'. Of het nu gaat om het besturen van een vluchtauto of het halen en brengen van een bijzonder pakketje Frank Martin (Jason Statham) is de man voor de klus. Zijn rijvaardigheid is subliem en hij heeft zijn dure BMW dus ook goed onder controle. Verder is hij bijzonder georganiseerd van geest en leeft hij strak zijn eigen regels na. Dit gaat echter fout tijdens een klus die heel simpel leek. Het brengen van een pakket van ongeveer vijftig kilo naar de andere kant van Frankrijk. Een lekke band gooit echter roet in het eten. Op het moment dat hij zijn reservewiel uit de kofferbak wil pakken ziet hij dat de grote leren tas in zijn achterbak beweegt. Even neemt de nieuwsgierigheid de overhand maar bij de gedachten aan zijn eigen regels krijgt hij deze snel weer onder controle. Later na een korte stop om wat te eten besluit hij de persoon in de tas wat te drinken te geven. Hij is bijzonder verbaasd dat hij in de tas een jonge dame (Hsu Chi) aantreft. Hij geeft haar wat te drinken en vervolgt zijn reis. Maar naar mate hij verder rijdt wordt het lawaai uit zijn kofferbak steeds erger. Hij besluit te stoppen om hier een eind aan te maken. De jongedame vraagt op haar aller charmantst of ze mag plassen en Frank krijgt het niet voor elkaar om nee te zeggen. Ondanks dat hij nog zo goed oplet weet ze tijdens deze sanitaire stop stiekem weg te glippen. Gelukkig voor Frank kost het hem niet zoveel moeite haar terug te halen. Alleen als hij terug komt bij zijn auto wachten daar twee agenten. Een iets minder aangename verrassing want hoe verklaar je jezelf wanneer je, met een vastgebonden vrouw op je nek, uit de bosjes komt. Met gemak weet hij de agenten te over meesteren. De beste plek voor de twee heren is samen met de vrouw in de kofferbak om vervolgens later maar met ze af te rekenen. Iets te laat dan gepland komt hij op de plaats van bestemming aan. Degene voor wie het pakket was staat hem al op te wachten. Natuurlijk vraagt hij waarom hij zo laat is en Frank antwoordt dat hij wat problemen had. Dit lijkt geaccepteerd te worden en er wordt gevraagd of hij een pakket mee terug wil nemen. Frank antwoordt met natuurlijk en als hij de koffer in ontvangst heeft genomen vertrekt hij. Niet helemaal handig want de koffer blijkt een bom te zijn. Door een beetje mazzel overleefd Frank de explosie en woedend keert hij terug naar zijn opdrachtgever om verhaal te halen.

Buiten Azië is Frankrijk toch wel het land wat de betere actie film produceert. Meestal zijn deze gemaakt met enige bemoeienis van Luc Besson en 'The transporter' is hierop geen uitzondering. Hij was de producer en samen met Robert Mark Kamen schreef hij de film. Voor de regie trok hij niemand minder dan Corey Yuen aan en Hsu Chi mocht een van de hoofdrollen voor haar rekening nemen. Als de andere belangrijke rol dan ook nog eens gespeeld word door de Engelse Jason Statham begint te film toch veel belovend te klinken. De eerste gedachte zou moeten zijn: over de top actie in combinatie met droge humor. En dit is precies wat de film de kijker ook zal brengen. De actie is bijna non-stop aan varieert van auto achtervolgingen tot vuist gevechten. Alles wordt even stijlvol in beeld gebracht en gaat elke vorm van realisme ver voorbij. Jason Statham zet een soort James Bondachtig personage neer die tien keer beter kan knokken maar dit gewin moet inleveren als vrouwen versierder. De eerste schietpartij wekt een soort nostalgiegevoel op naar de glorie dagen van John Woo en Chow Yun Fat. Een man die ongewapend de deur van een huis vol gangsters in trapt om vervolgens korte metten te maken. Het enige wat ontbreekt is het hoge drama gehalte wat John Woo zijn films wel hadden. Maar bereidt je voor op prachtig gegoochel met pistolen. Een hoogtepunt is het achter de rug opvangen om vervolgens gewoon door te schieten. Natuurlijk is dit gefilmd in slow motion. En het opvallende is dat het Jason Statham niet eens misstaat. En zelfs in de vuist gevechten doet hij het erg goed. Natuurlijk heeft hij bij lange na de flexibiliteit niet. Maar doordat hij er fysiek erg krachtig uit ziet blijft het allemaal acceptabel. Er zijn voldoende momenten dat er voor hem een stand in gebruikt is. Sommige bewegingen zijn gewoon te stijlvol en strak uitgevoerd. Deze zijn duidelijk gedaan door iemand met een Wu Shu achtergrond. Corey Yuen laat als choreograaf goed zien wat hij kan creëren. Meerdere mensen worden tijdens het knokken met elkaar in de knoop gelegd. Dit zit prachtig in elkaar maar het gevecht op de met olie besmeurde grond is het toppunt. Een persoon tegen een man of tien en dit gaat compleet over de top. De actie in deze film is dus ook echt een ware verrassing. Om deze prachtige scènes wat bij elkaar te houden moest er natuurlijk ook een verhaaltje zijn. En dit is eigenlijk het mindere punt van de film. De personages zitten nog best goed in elkaar maar het verhaal zit vol gaten en clichés. Maar echt een probleem is dit natuurlijk niet. Opvallend is dat Hsu Chi een rol speelt in deze film. Haar eerste film buiten Azië en tot nu toe ook meteen haar laatste. Ze komt ook niet zo goed uit in haar rol als dat ze normaal doet. Ondanks dat het personage wat ze neer zet ook gebrekkig Engels spreekt slaat ze plank regelmatig mis in de timing. Hierdoor verliest ze veel van haar charme. Ze is ook niet echt heel erg veel te zien in de film. Althans laat ik het zo zeggen; ze had best wat meer aanwezig mogen zijn. Verder zijn alle rollen wel erg krachtig. Francois Berleand zet prachtig een wat oudere Franse inspecteur neer. Ric Young overtuigd enorm als harteloze mensen smokkelaar, maar het is Matt Schulze die het meest indrukwekkend speelt. Hij zet een nogal gestoorde gangster neer. Tenminste dit straalt hij uit door kleine dingen in zijn gedrag. Op het eerste gezicht lijkt het een normale man maar het zijn de details die anders bewijzen. Dit is werkelijk een prachtig samenspel tussen regisseur en acteur. 'The transporter' behoort dus ook tot het summum van de actie films. Heb je hem nog niet gezien, dan zou ik maar snel actie ondernemen om hier wat aan te doen.

Geluid kwaliteit goed (dolby digital 5.1)
Ondertiteling Engels / Italiaans
Taal Nederlands / Engels / Italiaans