Ching li - Trailer & new releases
Tien Feng - Color stills & behind the scene photo's
Fang Mien - Original poster
Ho Ming Chung - Biography & selected filmoghrapy
Regisseur Hsu Cheng Hung - Production notes
Speelduur 84 mins -

Dat je de zoon bent van een legendarische meester betekent niet altijd dat je zijn vaardigheden zal overnemen. En ondanks dat Yu Hua (Ho Ming Chung) aardig zijn best doet lukt het hem maar niet. Regelmatig laat hij aan de andere leden van zijn vaders bedrijf zien wat hij kan. Natuurlijk zijn deze onder de indruk. Maar in realiteit is hij net de helft van wat zijn vader is. Chiao Mao (Lo Lieh) daarentegen leert veel sneller. Hij is dus ook aardig op weg om zijn meesters vaardigheid te evenaren. Maar als er iets is wat hem in de weg zit dat is het wel respect. Respect voor zijn meester. Zonder ooit een cent betaald te hebben kreeg hij les. Zelf komt Chiao Mao uit een heel arm gezin en hij heeft dus ook het gevoel dat hij zijn meester veel verschuldigd is. Met alle goede bedoelingen helpt hij Yu Hua dus ook regelmatig om beter te lijken dan hij is. Maar als deze van zijn vader de leiding krijgt over de beveiliging van een enorme som geld wil Chiao Mao graag mee. Hij heeft het gevoel dat Yu Hua er nog niet klaar voor is. Alleen hoe hij het ook probeert, de meester blijft bij zijn beslissing. Toch kan Chiao Mao het maar niet los laten. Hij besluit de transport te volgen en zo een oogje in het zeil te houden. En wat hij verwachtee gebeurt. Het konvooi wordt in de val gelokt en overvallen. Chiao Mao probeert nog te helpen maar de tegenstand is gewoon te groot. Hierdoor richt hij zich op de leider om op respectvolle wijze te vragen om de aanval te staken. Alleen deze wil er maar weinig van horen. De strijd eindigt met maar vier overlevenden. Een daarvan is Chiao Mao en bij de andere drie hoort Yu Hua. Deze drie hebben met zijn allen gezien hoe Chiao Mao heel rustig hun tegenstander benaderde. Ze zagen zelf hoe hij in respect voor hem boog. Hierdoor vertellen ze hun meester dat hij hun verraden heeft. Ze wijzen hem aan als de aanstichter van dit alles. En dit terwijl hij voor zijn meester door het vuur zal gaan. En dit is ook precies wat hij doet. Want terwijl hij zelf beschuldigd wordt van verraad waagt hij zijn leven om de gestolen spullen terug te halen.

Wraak is en blijft een belangrijk onderwerp in de Aziatische cinema. En ook in deze vroege wu xia film uit 1969 speelt dit een grote rol. Opvallend is wel dat er in deze film nog een tweede, erg sterke verhaal lijn om heen gebouwd is. En in dit opzicht weet 'The twelve deadly coins' behoorlijk te verrassen. De film heeft als geheel een erg sterke opbouw. De personages handelen bijzonder natuurlijk. Ze hebben dus ook bijna geen karaktertrekken die elkaar tegen spreken. Natuurlijk zijn niet alle gebeurtenissen even realistisch. Maar ik denk dat er niemand zal zijn die dit verwacht. Ook de variatie en het tempo in het verhaal is erg goed. Hierdoor is het verhaal erg boeiend en is het voorbij voordat je er erg in hebt. Misschien is de film ook wel een klein beetje aan de korte kant. Want vierentachtig minuten is niet echt veel. Maar dit is eigenlijk het enige minpuntje wat er te vinden is. Lo lieh speelt zijn rol vol overtuiging. Waar hij later in zijn carrière meer aan de kant van de schurken belanden speelt hij hier een melodramatische held. Dit is dus compleet iets anders dan wat je eigenlijk van hem zou verwachten. Maar als er iets de overhand heeft in het laatste deel van de film dan is het wel drama. En dit past hem voortreffelijk. in dit stuk volgt ook de ene bizarre wending de andere op. Lo Lieh is hoofdzakelijk de drager hiervan. Maar Cheng Lee deelt aardig mee in zijn leed. Samen hebben ze dus ook een scène die makkelijk een Oscar waard zou zijn. De verdrinkingsdood nabij bekennen ze elkaar de liefde. En om het drama nog eens te versterken willen ze niet liever dan de ander blij en glimlachend zien. En dat is nog niet alles. Zelf opoffering, trots, onbegrip, haat en liefde wisselen elkaar in hoog tempo af. Maar ook de prachtige omgeving waar gefilmd is brengt veel variatie. Natuurlijk zijn dit de bekende steden, bossen en duingebieden. Maar er is een verlaten burcht die nieuw lijkt te zijn. Althans er is niet echt een punt van herkenning uit andere films. Er waren bij de Shaws natuurlijk genoeg setontwerpers die zo een plek met gemak onderhanden namen. Maar op zich zullen ze voor 'The twelve deadly coins' niet zo heel erg veel werk gehad hebben. De studio scènes zijn dus ook op een hand te tellen. Maar alles ziet er zoals altijd tot in de puntjes verzorgd uit. Wat actie betreft valt de film alleen een beetje tegen. Helemaal als je bedenkt dat Liu Chia Liang en Tong Gai verantwoordelijk waren voor de choreografie. De echte herkenbare stijl is nog niet aanwezig en het gaat hoofdzakelijk om massale gevechten. Natuurlijk zijn deze bijna allemaal met wapens. Zwaarden hebben de overhand maar er zijn ook nog wat andere wapens te zien. De meest opvallende zijn natuurlijk de twelve deadly coins. Alleen echt veel worden deze niet gebruikt. Het is dus een beetje een gimmick die niet volledig uitgebuit is. Zoals een wu xia film betaamd is er af en toe wat touwtjes werk terug te vinden. Dit is hoofdzakelijk gebruikt om de acteurs verder en hoger te laten springen. Het is dus niet zo dat ze al ronddraaiend over het beeld schieten. Het gebruik er van is dus ook incidenteel. Voor liefhebbers van het wu xia genre en Shaw films uit de eerdere periode is 'The twelve deadly coins' zeker een aanrader. Het verhaal is bijzonder sterk en de acteurs spelen hun rol voortreffelijk. Helaas schiet de film wat actie betreft iets te kort. Maar het dramatische einde maakt dit meer dan goed.

Ondertiteling Chinees, Engels