|
Dat je
de zoon bent van een legendarische meester betekent niet altijd dat je
zijn vaardigheden zal overnemen. En ondanks dat Yu Hua (Ho Ming Chung)
aardig zijn best doet lukt het hem maar niet. Regelmatig laat hij aan de
andere leden van zijn vaders bedrijf zien wat hij kan. Natuurlijk zijn
deze onder de indruk. Maar in realiteit is hij net de helft van wat zijn
vader is. Chiao Mao (Lo Lieh) daarentegen leert veel sneller. Hij is dus
ook aardig op weg om zijn meesters vaardigheid te evenaren. Maar als er
iets is wat hem in de weg zit dat is het wel respect. Respect voor zijn
meester. Zonder ooit een cent betaald te hebben kreeg hij les. Zelf komt
Chiao Mao uit een heel arm gezin en hij heeft dus ook het gevoel dat hij
zijn meester veel verschuldigd is. Met alle goede bedoelingen helpt hij
Yu Hua dus ook regelmatig om beter te lijken dan hij is. Maar als deze
van zijn vader de leiding krijgt over de beveiliging van een enorme som
geld wil Chiao Mao graag mee. Hij heeft het gevoel dat Yu Hua er nog
niet klaar voor is. Alleen hoe hij het ook probeert, de meester blijft
bij zijn beslissing. Toch kan Chiao Mao het maar niet los laten. Hij
besluit de transport te volgen en zo een oogje in het zeil te houden. En
wat hij verwachtee gebeurt. Het konvooi wordt in de val gelokt en
overvallen. Chiao Mao probeert nog te helpen maar de tegenstand is
gewoon te groot. Hierdoor richt hij zich op de leider om op respectvolle
wijze te vragen om de aanval te staken. Alleen deze wil er maar weinig
van horen. De strijd eindigt met maar vier overlevenden. Een daarvan is
Chiao Mao en bij de andere drie hoort Yu Hua. Deze drie hebben met zijn
allen gezien hoe Chiao Mao heel rustig hun tegenstander benaderde. Ze
zagen zelf hoe hij in respect voor hem boog. Hierdoor vertellen ze hun
meester dat hij hun verraden heeft. Ze wijzen hem aan als de aanstichter
van dit alles. En dit terwijl hij voor zijn meester door het vuur zal
gaan. En dit is ook precies wat hij doet. Want terwijl hij zelf
beschuldigd wordt van verraad waagt hij zijn leven om de gestolen
spullen terug te halen.
Wraak is en blijft een belangrijk onderwerp in de Aziatische cinema. En
ook in deze vroege wu xia film uit 1969 speelt dit een grote rol.
Opvallend is wel dat er in deze film nog een tweede, erg sterke verhaal
lijn om heen gebouwd is. En in dit opzicht weet 'The twelve deadly coins'
behoorlijk te verrassen. De film heeft als geheel een erg sterke opbouw.
De personages handelen bijzonder natuurlijk. Ze hebben dus ook bijna
geen karaktertrekken die elkaar tegen spreken. Natuurlijk zijn niet alle
gebeurtenissen even realistisch. Maar ik denk dat er niemand zal zijn
die dit verwacht. Ook de variatie en het tempo in het verhaal is erg
goed. Hierdoor is het verhaal erg boeiend en is het voorbij voordat je
er erg in hebt. Misschien is de film ook wel een klein beetje aan de
korte kant. Want vierentachtig minuten is niet echt veel. Maar dit is
eigenlijk het enige minpuntje wat er te vinden is. Lo lieh speelt zijn
rol vol overtuiging. Waar hij later in zijn carrière meer aan de kant
van de schurken belanden speelt hij hier een melodramatische held. Dit
is dus compleet iets anders dan wat je eigenlijk van hem zou verwachten.
Maar als er iets de overhand heeft in het laatste deel van de film dan
is het wel drama. En dit past hem voortreffelijk. in dit stuk volgt ook
de ene bizarre wending de andere op. Lo Lieh is hoofdzakelijk de drager
hiervan. Maar Cheng Lee deelt aardig mee in zijn leed. Samen hebben ze
dus ook een scène die makkelijk een Oscar waard zou zijn. De
verdrinkingsdood nabij bekennen ze elkaar de liefde. En om het drama nog
eens te versterken willen ze niet liever dan de ander blij en
glimlachend zien. En dat is nog niet alles. Zelf opoffering, trots,
onbegrip, haat en liefde wisselen elkaar in hoog tempo af. Maar ook de
prachtige omgeving waar gefilmd is brengt veel variatie. Natuurlijk zijn
dit de bekende steden, bossen en duingebieden. Maar er is een verlaten
burcht die nieuw lijkt te zijn. Althans er is niet echt een punt van
herkenning uit andere films. Er waren bij de Shaws natuurlijk genoeg
setontwerpers die zo een plek met gemak onderhanden namen. Maar op zich
zullen ze voor 'The twelve deadly coins' niet zo heel erg veel werk
gehad hebben. De studio scènes zijn dus ook op een hand te tellen. Maar
alles ziet er zoals altijd tot in de puntjes verzorgd uit. Wat actie
betreft valt de film alleen een beetje tegen. Helemaal als je bedenkt
dat Liu Chia Liang en Tong Gai verantwoordelijk waren voor de
choreografie. De echte herkenbare stijl is nog niet aanwezig en het gaat
hoofdzakelijk om massale gevechten. Natuurlijk zijn deze bijna allemaal
met wapens. Zwaarden hebben de overhand maar er zijn ook nog wat andere
wapens te zien. De meest opvallende zijn natuurlijk de twelve deadly
coins. Alleen echt veel worden deze niet gebruikt. Het is dus een beetje
een gimmick die niet volledig uitgebuit is. Zoals een wu xia film
betaamd is er af en toe wat touwtjes werk terug te vinden. Dit is
hoofdzakelijk gebruikt om de acteurs verder en hoger te laten springen.
Het is dus niet zo dat ze al ronddraaiend over het beeld schieten. Het
gebruik er van is dus ook incidenteel. Voor liefhebbers van het wu xia
genre en Shaw films uit de eerdere periode is 'The twelve deadly coins'
zeker een aanrader. Het verhaal is bijzonder sterk en de acteurs spelen
hun rol voortreffelijk. Helaas schiet de film wat actie betreft iets te
kort. Maar het dramatische einde maakt dit meer dan goed.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |