Ekin Cheng - Biography showcase
Anthony Wong - Making of 'The twins effect'
Edison Chen - New releases
Regisseur Dante Lam - Photo gallery
Speelduur 107 min -
Prod. maatschappij Million Channnel  -

Reese (Ekin Cheng) is een van de beste vampier jagers van Hongkong. Hij woont samen met zijn jongere zus, Helen (Charlene Choi). Tijdens een gevecht met Europese oppervampier Duke Dekotes (mickey Hardt) verliest zijn huidige partner Lila (Josie Ho) het leven. Verbitterd door het verlies beloofd hij zichzelf om nooit meer emotioneel betrokken te raken bij zijn partner. Niet veel later haalt hij de onervaren Gypsy (Gillian Chung) zijn nieuwe partner van het vliegveld. Veel tijd om haar goed op te leiden krijgt hij niet want Duke Dekotes is natuurlijk niet zonder reden in Hongkong. Hij is op jacht naar het magische boek 'The day is the night'. Dit boek is als een soort van bijbel voor de vampiers. Tevens bevat het de sleutel voor vampiers om het zonlicht te kunnen verdragen en dus overdag te kunnen leven. Om het boek te kunnen openen moet je de levens essentie van alle leden van de koninklijke vampiers familie in je bezit hebben. En om dit in zijn bezit te krijgen heeft hij bijna de hele familie al vermoordt en is nu op zoek naar het laatst levende lid, Kazaf (Edison Chen). Deze woont in een kerk en is een van de weinige vampiers die menselijke emoties heeft. Kazaf dode nog nooit een mens maar dronk zijn bloed altijd uit een flessen die hij aangeleverd kreeg door zijn vader. Juist deze vampier wordt verliefd op Helen, de zus van Reese. Hierdoor ontstaat er wel een hele ingewikkelde situatie. De labiele Helen ziet het niet echt als een probleem dat haar nieuwe vriendje leeft van menselijk bloed en ook nog eens opgejaagd wordt door een groep Europese vampiers. Ze mengt zich samen met haar broer en Gypsy in een strijd tegen het eeuwen oude kwaad dat de mensheid bedreigt.

De bioscoop hit van de zomer van 2003 in Hongkong. En dat is ook niet geheel vreemd want bijna alle acteurs zijn bijzonder succesvol als pop muzikant en spelen regelmatig in andere top films. Vooral Gillian Chung en Charlene Choi die samen bekend staan als 'The twins' zijn bijzonder hot in Hongkong op dit moment. Voeg hier nog een gastrol van Jackie Chan, geweldige special effects en Donnie Yen als choreograaf aan toe en je trekt natuurlijk met gemak een hoop mensen naar de  bioscoop. Grote namen dus en een verhaal wat het beste uit een heleboel genres combineert. Op deze manier is 'The twin effect' een film geworden waarin iedereen wel iets kan vinden wat hem aanspreekt. De openingsscène is werkelijk geweldig Ekin Cheng neemt het samen met Josie Ho op tegen een leger van vampiers in een verlaten station. Prachtige special effects in de stijl van 'The blade' (USA) en 'Buffy the vampire slayer' worden gecombineerd met choreografie-Hongkong-stijl. Donnie Yen overtreft zichzelf met gevechten die een combinatie zijn tussen kung fu, worstelen en breakdance. Dit is natuurlijk altijd al zijn basis geweest, maar vooral de worstel combinaties zijn nieuw en bijzonder verrassend. Het feit dat bijna alle acteurs praktisch geen martial arts achtergrond hebben, maakt zijn prestatie alleen maar groter. Helaas voor de echte actie fans zitten er maar vijf echte gevechten in de film en kan je 'The twins effect' beter onder brengen in het komedie genre. Op deze manier weet je zeker dat je niet teleurgesteld zal worden. Het grootste deel van de film bestaat dus uit komedie als typische Hongkong te bestempelen is. De grappen worden regelmatig overdreven en gaan een paar keer tot in het gênante door. Met vlagen lekker flauw dus. Alleen heeft Ekin Cheng een beetje moeite om zijn rol goed te vertolken. Het stoere gedeelte gaat hem zoals gewoonlijk goed af, maar als het op het maken van grappen aan komt schiet hij tekort. Niet helemaal vreemd, want als ik heel eerlijk ben, heb ik nog nooit een echte verandering in zijn gezichtuitdrukking gezien. Zoals ik al zei zit de film helemaal vol met special effects die absoluut niet onder doen voor de Amerikaanse varianten. Diverse malen wordt er met de computer een goede duistere sfeer gecreëerd. Alles is dus visueel erg aantrekkelijk. Hoe kostbaar deze productie dan wel mocht zijn, er zitten toch wat kleine minderheden in het verhaal. Ekin Cheng maakt namelijk deel uit van een groep vampier jagers die wel genoemd worden maar waar verder helemaal niks mee gedaan wordt. Ook gebeuren er een paar dingen waarbij je denkt "had je dat niet kunnen voorbereiden ??". Deze momenten zullen wel toegevoegd zijn voor een komische effect, maar slaan voor mij de plank mis. Als een geheel genomen komt 'The twins effect' goed uit de verf en is zeker de moeite van het kijken waard. Met geweldige actie scènes, veel humor, een vleugje horror en een leuke gast rol van Jackie Chan (die zoals altijd weer eens gewoon Jackie heet in de film).

Drager dvd 2 discs (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (Widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital / 5.1 surround)