Chiang Sheng - n.v.t.
Lu Feng -
Sun Chien -
Chin Siu Ho -
Regisseur Chang Cheh -
Speelduur 104 min -

Tung Chen Chin (Lo Mang) de sterkste man van Shaolin krijgt de opdracht om naar Kanton te gaan. Hier moet hij op zoek gaan naar Hu Wei Chin (Chang Sheng). Samen moeten ze de strijd aangaan met de Chins. Zij zijn momenteel aan de macht en hebben het hoofdzakelijk op de Shaolin mannen gemunt. Tegelijkertijd besluit de Wu Tang clan om zich te mengen in de strijd tegen Shaolin. Ze zien namelijk dat de Chins steeds meer terrein winnen en willen op goede voet met ze blijven. De jongste van de clan, Wei Ting Kung (Chin Siu Ho) heeft zijn twijfels en beschouwd dit plan als verraad. De Wu Tang is namelijk ontstaan vanuit Shaolin. Zijn mening hierover wordt afgewimpeld en het plan wordt door gevoerd. Zodra Tung Chen Chin aankomt in Kanton loopt hij onmiddellijk tegen een confrontatie met een van de beste vechters van de Wu Tang clan aan. Tung Chen Chin wint op kracht, maar is niet berekend op het geheime wapen van deze Wu Tang man en raakt gewond door een van zijn werpmessen. Ernstig gewond weet hij te ontsnappen en wordt gevonden door Chin Ta Lei (Sun Chien) die samen met zijn zus woont. Beide zijn uitzonderlijke vechters en ook bekend met de werpmessen van de Wu Tang. Als Tung Chen Chin weer helemaal op krachten is, leren ze hem een speciale techniek om deze messen te vangen. Hij wordt deze techniek snel meester. Een paar dagen later ontmoet hij Hu Wei Chin, de man waar hij naar opzoek is. Helemaal op volle sterkte gaan ze de strijd met de Wu Tang en verslaan de man met de werpmessen. Dit valt natuurlijk niet goed bij de Wu Tang en ze bedenken een plan om dit Shaolin top team te verslaan.

‘Two Champions of death’ werdt gemaakt door de zelfde acteurs en regisseur die ook de klassieker ‘Five venoms’ maakte. Alleen Kwok Choy speelt geen rol, maar nam de choreografie voor zijn rekening. Er doen diverse verhalen de ronde over de reden hiervan. Het schijnt dat Lu Feng en Kwok Choy onderling nogal wat strijd hadden over de choreografie van deze film. Dit liep zelfs zo erg op dat Kwok Choy zijn rol weigerde en zich alleen met de choreografie bezig hield. Regisseur Chang Cheh trok deze confrontatie recht door in zijn volgende film 'Ode to gallantry' Lu Feng geen rol te geven en hier mee was het probleem ook meteen opgelost. Lo Mang speelt duidelijk de hoofdrol en laat zijn vaardigheid op het gebied van kung fu goed zien. ‘Two champions of death’ is absoluut de film waarin hij het beste van zijn kunnen laat zien. Chang Sheng vult hem goed aan en dit komt hoofdzakelijk omdat ze elkaars tegenpolen zijn. Lo Mang krachtig en groot en Chang Sheng snel, behendig en klein. Zoals altijd in een film van regisseur Chang Cheh speelt de mannelijk verbroedering een grote rol. Het grote verschil in deze film is dat er twee actrices in spelen die redelijk hun mannetje staan, er zit zelfs wat romantiek in verwerkt. Heel bijzonder voor een man die altijd hele stoere mannen films maakt. De bekende sets van de Shaw studio’s zijn nadrukkelijk aanwezig en alles is binnen gefilmd. Dit draagt geweldig bij aan de sfeer van de film en geeft het dat lekkere oubollige karakter mee. Alles draait om het verhaal en de gevechten staan op de tweede plaats. Dit betekend niet dat ze kwalitatief minder goed zijn, ze zijn gewoon wat minder aanwezig. Op zich is het verhaal niet zo gecompliceerd. Door de ruime variëteit in karakters, die allemaal goed in het verhaal meedraaien, krijgt het meer diepgang. Ook is er een grote afwisseling in wapens en stijlen. Met als absolute topper Lu Feng. Hij hanteert met gemak een wapen, wat een soort kruising is tussen een speer en een hellebaard, maar dan met drie punten. Alles is dus perfect in balans en wordt gebracht met een vleugje humor en een tikkeltje menselijkheid. Het laatste zorgt er, samen met het feit dat de film goed uitgedacht is, voor dat dit een absolute top film is die ik iedereen kan aanraden.

Opmerking

'Two champions of death' is recentelijk gebruikt voor de videoclip van 'Get yourself high' van 'the chemical brothers'. Door middel van wat knipwerk en trucage rappen en zingen de acteurs bijna de hele teksten. Ook zijn er ook wat gettoblasters en koptelefoons toegevoegd. Een geweldig eerbetoon aan deze film en de Shaw studio's in het algemeen door the 'Chemical brothers'. De clip wordt regelmatig op MTV vertoond.

Drager Video Celestail's remasterd dvd release Extra's celestial release (reg 3)
Beeld kwaliteit Goed (full screen) - Trailer
Geluid kwaliteit Goed (Mono) - Picture gallery