Mi Yeon Lee -
David McInnis -
David No -
Regisseur Kyung Taek Kwak -
Speelduur 119:36 mins -
Prod. maatschappij CJ entertainment -

Jaren geleden probeert de nog jonge Sin (Deong Kun Jang) samen met zijn familie Noord Korea te ontvluchten. Het doel van de reis is het rijke zuiden van Korea waar alles beter is. Maar de reis verloopt iets anders dan gepland. Onderweg worden ze onderschept. Door het idee dat gevangenen genomen gaan worden reageren ze niet helemaal verstandig. Ze raken in gevecht met de soldaten en bijna iedereen komt om het leven. Sin is samen met zijn zus  de enige die weet te ontkomen. Helaas zullen ze niet lang samen blijven na dit vreselijke voorval. Na een vechtpartij met wat jongeren raken ze namelijk ook elkaar kwijt. Sin is door de hele gebeurtenis enorm verbitterd. Hij voelt zich nergens meer welkom en projecteert al zijn haat op Korea. Hij zweert ooit wraak te zullen nemen en geheel Korea te laten betalen voor wat hem gebeurde. Om dit te verwezenlijken werkt hij jaren lang aan een plan. Samen met zijn piratenbende kaapt hij een Amerikaansschip. Aan boord van deze boot is een grote hoeveelheid nucleair afval aanwezig.  Dit wil hij met behulp van een perfecte storm (twee elkaar naderende tyfoons) over geheel Korea verspreiden. Via de kaping van het schip komt de Koreaanse regering Sin op het spoor. Natuurlijk kiezen ze meteen hun beste man uit om achter Sin aan te gaan. Gang Se Jong (Jung Jea Lee) krijgt de informatie die hij nodig heeft en gaat meteen undercover om Sin op te sporen. Een lastige klus want Sin blijkt een behoorlijk gladde crimineel geworden te zijn.

Met een plan waar iedere James Bond schurk van zal gaan watertanden mikt deze Koreaanse triller op het grote publiek. Het gaat om een strijd tussen twee titanen. Een kat en muis spel met een enorme inzet. Maar dit is niet het enige waar het om draait. De verdeeldheid tussen noord en zuid Korea wordt ook flink aan de kaak gesteld.

‘Typhoon’ heeft alle ingrediënten voor een spetterende actie film. De perfecte schurk, het perfecte plan en de perfecte man die alles moet tegenhouden. Alles dus om te zorgen voor anderhalf uur vermaak. Maar de regisseur wilde meer. De film moest naast actie ook inhoud en diepte hebben. Een lastige combinatie, maar niet onmogelijk. Het lukt aardig om dit voor elkaar te krijgen. Toch weet hij niet te voorkomen dat er verschillend aanvoelende stukken ontstaan. Er heerst namelijk een duidelijk verschil tussen het begin, midden en eind. Niet qua stijl van filmen maar meer wat het onderwerp betreft. De keuze om het verleden pas in het midden bij het dramatische deel te vertellen is dus ook niet de slimste geweest. Gewoon aan het begin was misschien een betere plek geweest voor dit leed. Wat we nu hebben is een indrukwekkend begin met keiharde en meedogenloze actie. Daarna een wat saai en slaapverwekkend middenstuk gevolgd door een knallend einde. Eigenlijk is dit een euvel waar een heleboel Koreaanse films aan lijden. Ze zijn simpel weg te lang en te traag. Hierdoor gebeurt het makkelijk dat de kijker zijn interesse verliest in het geen er allemaal gebeurt. En dit had eigenlijk niet hoeven gebeuren. Het is simpel weg de manier van monteren wat dit probleem veroorzaakt. Verder is namelijk alles prima in orde.

Hoofdzakelijk draait het om de strijd tussen Deong Kun Jang en Jung Jea Lee. ‘Typhoon’ is dan ook een beetje hun show te noemen. Dit neemt niet weg dat er genoeg andere acteurs te zien zijn. Maar beiden hebben zo een innemend charisma dat je er niet om heen kan. Vooral Deong Kun Jang heeft een geweldige uitstraling. Hij speelt een moderne piraat. Zijn lichaam zit vol met tatoeages en zijn ogen lijken bijna dierlijk duister. Jung Jea Lee is precies zijn tegenpool. Netjes, goed verzorgd en bereid om te sterven voor zijn vaderland. De rest van de cast bestaat natuurlijk uit Koreanen, maar er doen ook een aantal Russen, Thai en Amerikanen  mee. Een behoorlijk gemêleerde groep maar allemaal zijn het prima acteurs en niemand valt uit de toon.

Erg prettig is het om eens een film te zien waarin een grote terreur actie eens niet op Amerika gericht is. Korea is hier het mikpunt en de plek waar ook het meest gefilmd werd. Hoofdzakelijk worden hier de haven steden voor gebruikt. Niet vreemd als de schurk opereert vanaf een boot en een moderne piraat is. Maar zijn thuisbasis bevindt zich op een prachtig eiland in Thailand. Witte stranden, wuivende palmen en prachtige natuur is wat we hier te zien krijgen. Maar een grote Thaise stad komt ook even aanbod. Daarnaast reizen we ook nog even af naar Rusland. Hierin is de film dus gevarieerd genoeg. Zoals al gezegd speelt de zee een belangrijke rol. Dit is natuurlijk geen probleem want hier valt gewoon te filmen. Een oud vrachtschip is hierbij ook nog eens een prachtig decor. Als de boot later in een storm vaart verandert de situatie een beetje. In het hart van een typhoon kan je namelijk niet zomaar filmen. Hier moesten natuurlijk digitale effecten aan te pas komen. Deze zijn van een goed niveau en totaal niet storend. Je ziet het wel maar hier is gewoon niet aan te ontkomen.

Een martial arts film is ‘Typhoon’ niet te noemen. Actie film is dus ook beter op zijn plaats. Dit omdat de gevechten zonder enige overdreven mooie technieken in beeld gebracht worden. Het gaat hart tegen hart en zonder er doekjes om te winden. Wat er wel bij gezegd mag worden is dat de strijd lekker over de top gaat. Een normaal persoon haakt af na de eerste vijf rake klappen maar de heren hier raken dan net opgewarmd. Zelfs een aantal messteken zal ze nog niet stoppen. Naast de vuistgevechten wordt er ook veel geschoten. Hierbij gaan complete legerunits de piraten te lijf en dit levert boeiend schietpartijen op. De gevechten zijn dus prima in orde.

Was ‘Typhoon’ een stukje korter geweest dan was het een absolute klapper. Helaas stort hij nu wat in het midden in. Dit kan de kijker prima invullen door even een pauze in te lassen. De film hoeft niet op stop en je kan dan mooi even wat drinken of iets anders halen. Het is hierbij wel zaak dat je weer terug komt. Na regen komt zonneschijn is hier namelijk zeker van toepassing. ‘Typhoon’ is dus een lekkere actiefilm met een dramatische sausje die zeker het bekijken waard is.

Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Taal Koreaans
Uitgever 20th century fox