Lee Wai Sing - n.v.t.
Liu Chia Yung -
Pang Wei Kwan -
Ken Tong Yan Yip -
Regisseur Leung Siu Heung -
Speelduur 90 min -

Echt een leraar heeft hij nooit gehad, maar toch weet Jack (Wong Ka Ming) zich aardig te redden in een gevecht. Hoofdzakelijk komt dit omdat hij nergens echt bang voor is. Als hij Jo Jo (Pang Wei Kwan) ontmoet in haar winkel is hij meteen onder de indruk van haar. Hij laat de kans, die hij krijgt om haar te beschermen, dus ook niet onbenut. Met gemak verslaat hij de twee agressieve klanten en vraagt haar vervolgens mee uit. Ondanks dat het afspraakje erg gezellig is loopt het toch anders af dan verwacht. De twee jongens die hij eerder die dag een lesje leerde zijn terug en niet alleen. In het gevecht wat volgt wordt Jack met gemak verslagen. Jo Jo ziet zijn tekortkomingen en vertelt dat haar vader, lung (Liu Chia Yung) een echte grootmeester is. Arrogant als Jack is wijst hij het aanbod af, maar Jo Jo zet toch door. Met enige moeite weet ze haar vader er van te overtuigen de jongen als leerling te nemen. Wel moet hij dan eerst een aantal tests af leggen. Jack wordt meegenomen naar een illegaal gevecht. Hier heeft hij al snel door dat het er niet eerlijk aan toe gaat. Door zijn grote mond krijgt hij het aan de stok met Luther (Lee Wai Sing). Hij is de beste vechter die daar aanwezig is en gelukkig weet Lung de boel te sussen. Op de weg terug verteld de oude man aan Jack dat Luther een leerling van hem was. Jaren geleden keerde hij zich tegen hem en sindsdien werkt hij voor de maffia. Binnenkort zal er weer een Ultimate fight wedstrijd gehouden worden. In deze wedstrijd is alles geoorloofd en komen vechters van verschillende stijlen tegenover elkaar te staan. Vorige keer deed Lung hier ook aan mee. Eigenlijk had hij moeten winnen maar op de avond voor de finale werd hij met opzet aangereden. Daarna is hij nooit meer de oude geworden en wil nog altijd zijn verlies goed maken. Hij ziet in Jack iemand die hij zou kunnen trainen om dit voor hem te bereiken. Alleen de maffia zorgt aan alle kanten dat het gevecht niet eerlijk zal verlopen. Winnen wordt voor Jack dus ook niet makkelijk.

De trend om popsterren de hoofdrol te geven in martial arts films is er niet één die het genre in de afgelopen jaren veel goeds gebracht heeft. 'Ultimate fight' is hierop helaas dus ook geen uitzondering. Het grote pluspunt van de film is dat old skool veteraan Liu Chia Yung een redelijk grote rol heeft. Helaas komt hij bijna niet in actie en blijft het bij het voeren van dialogen. Toch verwacht je dat met iemand van deze achtergrond in een film het wel goed moet zitten met de gevechten. Leung Siu Heung, ook old skool veteraan, was verantwoordelijk voor de regie en de choreografie. Op zich zitten de gevechten wel goed in elkaar, maar echt bijzondere dingen krijgen we niet te zien. Het zijn de standaard karate trappen en stoten die eigenlijk in iedere niet-Hongkong productie ook te zien zijn. Het camera werk is wel apart. Er wordt redelijk veel gebruikt gemaakt van slow motions en versnellingen zoals in 'The matrix'. Sommige gevechten hebben dus ook opzettelijk een cartoonachtige stijl. Het is een film die gaat over een toernooi waar diverse stijlen het tegen elkaar opnemen. De hoofdrolspeler en zijn tegenstander zijn beide beoefenaars van het Braziliaan Jiujitsu. Naar mijn idee geen slechte keuze maar toch is het een beetje vreemd om hierin van een oude Chinees les in te krijgen. Enigszins zie je de kenmerken van deze stijl nog wel terug in de gevechten. Dit uit zich hoofdzakelijk in de vorm van klemmen en worpen. Verder zijn er Hung gar, aikido, kickboxen, worstelen en nog vele andere stijlen vertegenwoordigd. Bij gebrek aan acteurs die de stijlen echt beheersen wordt dit allemaal een beetje afgeraffeld. 'Ultimate fight' is dus ook meer een film waarin het draait om meer dan vechten alleen. Het verhaal is redelijk te vergelijken met dat van 'The karate kid'. Drama en romantiek worden dus ook niet geschuwd. Sterke nog, het overheerst het verhaal voor een groot deel en alle clichés passeren de revue. Er wordt geprobeerd om er een redelijk serieuze film van te maken. Door er af en toe wat van de bekende flauwe Hongkong film humor door heen te gooien valt deze poging ook totaal in het water. Ondanks dat Wong Ka Ming zich redelijk redt in zijn bewegingen heeft hij niet echt de uitstraling van een vechter, hij is veel te jongensachtig. Zijn tegenstander Lee Wai Shing doet het iets beter. Hij heeft wel iets stoers en dit past dus ook beter bij de rol die hij neerzet. Echt bijzonder is 'Ultimate fight' dus ook niet en dat is jammer. Stiekem had ik wel wat meer verwacht van een film waarin Liu Chia Yung de sifu speelt. Toch waren het geen vervelende anderhalf uur die ik samen met deze film doorbracht. Het is alleen allemaal meer van hetzelfde en volgens mij zit niemand daar op te wachten. Ze hadden naar mijn idee van het geld, waar deze film mee gemaakt is, beter wat leuks kunnen kopen. Dit voegt niets toe aan het genre, jammer.

Beeld kwaliteit Goed (2.00:1)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital)
Ondertiteling Chinees / Engels