Nick Chunlund - Verwijderde scene's
William Fichtner - Making off 'UV protection part 1-4)
Sebastien Andrieu - Trailers
Regisseur Kurt Wimmer -
Speelduur 83 mins -
Prod. maatschappij Screen gems -

Het loopt tegen het einde van de 21 eeuw en de wereld heeft nogal wat doorgemaakt. Ziektes boezemen de mensheid angst in. Een soort extreme vorm van aids is ziekte nummer één. Ook is het bewijs geleverd dat genetische manipulatie niet verstandig is. Door te experimenteren met zieke mensen hoopten ze een supersoldaat te kunnen creëren. Hierdoor ontstaat een virus wat mensen verandert in een soort vampiers. Gemiddeld kunnen ze nog twaalf jaar leven met de ziekte. En eigenlijk is dat het enige negatieve punt. Voor de rest wordt alles wat ze kunnen versterkt. Het gehoor verbetert, de ogen worden scherper, reacties sneller, het denkvermogen groter en het lichaam sterker. De regeringen van de wereld zien de steeds groter wordende groep 'Hemophages' als een bedreiging. Zij doen namelijk enorm onder aan kwaliteiten. Om deze reden zetten ze alles op alles om ze te vernietigen. Violet (Mila Jovovich) is een nogal verbitterde Hemophaag. Hoofdzakelijk opereert ze alleen en ze staat qua vaardigheid op eenzame hoogte. Heel soms helpt ze de  rest van haar ras vechten tegen de regeringen. Ditmaal is haar opdracht een koffer op te halen uit het hoofdkwartier van de vijand. Hierin zou een wapen moeten zitten wat de mensheid een voorsprong zou moeten geven op de Hemophages. Nadrukkelijk werd haar verteld niet in de koffer te kijken. De missie verloopt niet makkelijk maar toch is Violet succesvol. Net voor dat ze koffer aflevert bij Nerva, de leider van het verzet kijkt ze toch nog even. Geschokt door wat er in de koffer zit besluit ze deze niet af te leveren. Dit verbetert haar positie niet echt en dit zet haar midden tussen de regering en de Hemophages in.

Zoals wel bekend zijn verfilmingen van strips enorm populair. En als er dus geen strip voorhanden is dan bedenken ze er gewoon zelf een. 'Ultraviolet' is hier een prachtig voorbeeld van. Voor de intro van de film werden er zelfs diverse stripcovers ontworpen. De film brengt het futuristische stripgevoel geweldig in beeld maar faalt helaas op een groot aantal andere punten.

Regisseur Kurt Wimmer schreef zelf het verhaal voor 'Ultraviolet'. De film is dus compleet uit zijn brein ontsproten. Fantasie heeft hij genoeg en er zitten geweldige ideeën tussen. Een ding heeft hij zich echter niet gerealiseerd. Iets wat hij goed in zijn hoofd heeft zitten hoeft de kijker niet meteen te begrijpen. De kijker blijft dus met een heleboel vragen zitten. Dit loopt uiteen van grotere zaken tot kleine details. De exacte oorzaak van de verandering van de mensen blijft dus ook vrij vaag. Dat er een strijd is tussen de mensen en de Hemophages is duidelijk. Alleen hoe het nu precies ontstaan is niet. Ook zaken zoals hoe Violet aan al die geweldige wapens komt blijft wat wazig. Wel brengt ze een bezoek aan een soort rijdend lab waar een vriend van haar werkt. Deze twee zijn stiekem verliefd op elkaar. De een is alleen te verbitterd en de ander te verlegen. Maar hoe hun samenwerking verder in elkaar zit blijft geheim. Ook is er de grote vraag hoe Violet aan haar vaardigheden gekomen is. Want als het alleen maar door het virus gekomen is komt het wat ongeloofwaardig over. Technieken moeten je aangeleerd worden die komen niet vanzelf. En als je kiest om een zwaard te versieren met mysterieuze tekens lijkt het vanzelfsprekend dat deze ook ergens uit gelegd moeten worden. Helaas gebeurt er niets van dat. Het enige gegeven is dat Violet een koffer moet stelen en deze ergens moet afleveren. En daar houdt het eigenlijk wel bij op.

De grote vraag is hoe heeft dit ooit zo kunnen gebeuren. Het antwoord lijkt me vrij simpel. De makers van de film hebben zich iets te veel op het visuele geconcentreerd. En hier zijn ze op een groot aantal vlakken ook flink geslaagd. De film ziet er namelijk werkelijk verbluffend uit. De locaties waar gefilmd is zijn bizar en enorm futuristisch. Het grappige hiervan is dat het meeste gefilmd is in Sjanghai. Je zou eigenlijk niet verwachten dat deze stad zoveel moderne gebouwen zou hebben. En als het daar niet aanwezig was dan werd het gewoon met de computer gecreëerd. Hierdoor ontstaat er een hele aparte mix van stijlen in de beelden. Symmetrie en kleur spelen ook een belangrijke rol. Hierdoor is het stripgevoel goed aanwezig.

Naast het visuele is er ook enorm veel tijd gaan zitten in het filmen van de actie scènes. De stijl hiervan borduurt vrolijk verder op het geen 'The martix' in eerste instantie aangaf. Over de top actie waarin Violet het continue opneemt tegen een enorme overmacht. Dit heeft een paar mooie patstellingen als gevolg. Alleen de uitvoering zal de doorgewinterde actiefan niet tevreden stellen. De montage is te snel of te ver af en hierdoor is er bijna niet te zien wat er gebeurt. Natuurlijk niet zo heel vreemd want Mila Jovovich is meer een mooie dame dan een actie ster. Ze doet enorm haar best en er zijn weken van training aan vooraf gegaan. Helaas blijven haar bewegingen compact en te kort over komen. De gebruikte technieken zijn best inventief te noemen. Ook het feit dat ze door een technisch snufje bijna over ongelimiteerde wapens kan beschikken maakt het leuk. De schietpartijen doen dus ook een beetje denken aan de hoogtijdagen van John Woo. Lekker doorknallen tegen een grote overmacht. Hierbij worden het liefst twee pistolen gehanteerd. Het enige wat hier helaas in ontbreekt is de rust en het overzicht. Een mooie slowmotion was dus ook zeker niet misplaatst geweest. Een hoogtepuntje in de actie scènes is de achtervolging tussen een motor en twee helikopters. De weg wordt niet gebruikt en door de zwaartekracht te overwinnen belanden we op de zijkant van een gebouw. Een scène die bijna helemaal ontstaan is door CGI en green screens.

Naast het visuele is Mila Jovovich het sterkste punt van de film. Alleen het draait meer om haar uiterlijk dan om de acteerprestatie die ze levert. Het is ook meer een fysieke rol dan een dramatische rol. Als er een stukje drama om de hoek komt kijken maakt dit dus ook helemaal niets los. Niet vreemd want door het matige verhaal is er totaal geen band met de personages. Nick Chinlund is de persoon waar ze de grootste strijd mee moet leveren. Zijn uitstraling is perfect voor zijn rol. Lekker grimmig, duister en met ziekelijke trekjes. Er is dus ook de meeste tijd gaan zitten in de opbouw van zijn karakter. Een acteur die iedereen wel zal herkenen is William Fichtner. Hij speelde onder andere in de succes serie 'Prison break' en films als 'Crash' en 'Equilibrium'. Een sterke karakter acteur met een goede uitstraling. Helaas is zijn rol niet echt groot.

Als conclusie kunnen we stellen dat 'Ultraviolet' niet is wat het zou moeten zijn. Het voelt aan als een aflevering van een serie waarbij je meerdere afleveringen gemist hebt en er nu midden in valt. Je blijft dus met vragen zitten waar de antwoorden nooit op gaan komen. Visueel gezien is de film prima geslaagd. Het ziet er allemaal geweldig uit. En als je dus op zoek bent naar makkelijk vermaak met een intrigerende vrouw in de hoofdrol is 'Ultrviolet' de juiste keuze. Verwacht er alleen niets meer van.

Zoals je mag verwachten op een release van Sony zijn er op deze disk genoeg extra's aanwezig. Over de lengte van de gehele film loopt een audiocommentaar van Milla Jovovich. Op zich best interessant wat ze allemaal te vertellen heeft. Er is alleen een klein probleem. Ze zet ontzettend stoere personages neer in haar films maar als je dit commentaar hoort is het een echt meisje. Niks stoers of haantje de voorste maar een beetje giechelig. Wat erg interessant is zijn de verwijderde scènes. Er zijn er hier genoeg van en deze schijnen een heel ander licht op de film. Vooral de andere introductie van de film is veel uitgebreider. Het mag dus ook een raadsel genoemd worden waarom deze niet gebruikt is. Het is dus ook een goede tip om voor je de film kijkt eerst even deze intro op te zoeken. De making of laat goed zien hoeveel tijd en moeite er in de film zijn gaan zitten. Er word goed in gegaan op alle vragen die je zou kunnen hebben naar aanleiding van de film. Zo word er veel getoond over de special effects van de film en de locaties waar gefilmd is. Als laatste staan er natuurlijk nog een aantal trailers van andere films op de disk.

Beeld kwaliteit Zeer goed (1.85:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nederlands, Engels, Spaans