Yu Rong-Guang -
Sun Hong-Lei -
Yau Yung -
Regisseur Ding Sheng -
Speelduur 92:40 mins -
Prod. maatschappij Mega-Vision Pictures -

In het leger heeft Lao San (Liu Ye) zijn roeping gevonden. Als soldaat op een onderzeeër functioneert hij perfect. Hij traint hard en zijn leidinggevende (Yu Rong-Guang) heeft een zwak voor hem. Zijn enige minpunt is dat hij nogal introvert is en hierdoor maar weinig contact heeft met zijn mede soldaten. Hierdoor valt hij enigszins buiten de groep maar voor echte problemen zorgt het niet. Ook de relatie met zijn vriendin Daffodil (Yang Liu) is wat vreemd. Hij behandelt haar als een prinses maar heeft moeite om haar aan te raken. Als er op een dag iets mis gaat tijdens een oefening schiet Lao San zonder na te denken te hulp. Hij duikt het water in om een mede soldaat te redden maar raakt hierbij zelf buiten bewustzijn. Dagenlang bevindt hij zich in een coma. Als hij er uit komt is hij niet meer dezelfde. Hersenbeschadiging heeft er voor gezorgd dat hij alle realiteit uit het oog verloren heeft. Hij kan niet meer functioneren als soldaat en dus wordt hij eervol ontslagen. Om zijn gevoelens niet te kwetsen vertelt zijn leidinggevende hem dat hij op een speciale missie moet. Met deze woorden in het geheugen keert Lao San terug naar zijn moeder. Hier wordt hij zorgzaam opgenomen. Daffodil is al die tijd aan zijn zijde gebleven. Niet erg makkelijk aangezien Lao San nog minder reageert dan voorheen. De grote problemen ontstaan doordat Lao San blijft functioneren als een militair. Hij werkt netjes zijn dagelijks oefeningen af en ziet het als zijn missie om de burgers te beschermen. Hierin gaat hij redelijk ver en waar hij maar kan belandt hij in vechtpartijen. Zijn moeder en Daffodil proberen hem steeds weer uit te leggen dat dit niet de bedoeling is. Dit dringt echter totaal niet door bij Lao San en zijn drang om goed te presteren wordt alleen maar groter.

Met een verhaal dat nogal afsteekt bij de gebruikelijke films uit China/Hongkong trekt 'The underdog knight' meteen de aandacht. Het gebeurt namelijk niet vaak dat er gepretendeerd wordt met een Aziatische versie van 'Forrest gump' of 'Rain man' te maken te hebben. Echter wordt deze nieuwsgierigheid meteen omgezet in twijfel bij het vernemen dat Wong Jing achter deze productie zit. Ook doet het feit dat dit het filmdebuut van regisseur Ding Sheng is deze gevoelens versterken. Het kan dus alle kanten op met deze film alleen de vraag is welke.

De grote kracht van 'The underdog knight' zit hem in het personage van Liu Ye. De manier waarop deze zonderlinge held neergezet wordt is namelijk erg intrigerend. Als we de geschiedenis induiken worden dit soort figuren vaak op een wat kinderlijke wijze neergezet in films uit Hongkong. Sammo Hung's personage in 'Heart of the dragon' is hier een mooi voorbeeld van. De intentie om het goed te doen is er wel maar het pakt vaak wat knullig uit. Hier gaat het compleet de andere kant op. De hersenbeschadiging van de hoofdpersoon komt serieus en realistisch over. Hij is simpelweg blijven hangen in het soldaat zijn en kan zijn verleden niet loslaten. Daar komt bij dat hij wat autistische trekjes heeft en hierdoor nog verder buiten de realiteit staat. Zijn militaire training en discipline is hetgene waar hij zich compleet aan vast klampt. Hij ziet zich als de redder van de burgers en grijpt in waar hij kan. In eerste instantie ligt de focus compleet op de hoofdpersoon. Langzaam maar zeker mengt zich hier een verhaal over een kunstroof doorheen. Dit is waar 'The underdog knight' zijn afkomst trouw blijft. Want ondanks dat een groot deel van de film van hoog niveau is, is dit deel in de gebruikelijk Hongkong stijl. Het misstaat niet en voelt ook absoluut niet misplaatst maar toch had hier best iets meer creativiteit op losgelaten kunnen worden. De relaties van de personages onderling zijn goed uitgediept. Het enige minpunt is dat de karaktertrekken van de hoofdpersoon voor het ongeluk best wat beter toegelicht hadden mogen worden. Als je er namelijk goed over gaat nadenken krijg je de puzzelstukjes daar niet helemaal in elkaar.

Regisseur Ding Sheng verrast ons dus met deze film. Hij is creatief met zijn beelden, geeft de personages goed weer en doet dit zonder echt over de top te gaan. Alles blijft netjes binnen de perken en heeft een sterke emotionele lading. Zijn keuze om Liu Ye de hoofdrol te geven is een briljante geweest. De manier waarop hij zijn rol neerzet is ijzersterk. Voor het grootste deel is het non-verbaal maar met zijn lichaamshouding en gezichtsuitdrukkingen spreekt hij boekdelen. Hoogtepunten zijn dat hij een voice mail probeert in te spreken of iemand ontmoet die nog gekker is dan hij. Hierin laat hij zo goed zien wat hij kan dat een nominatie voor de Hongkong film awards op zijn plaats was geweest. Anthony Wong ondersteunt hem samen met Yu Rong-Guang. Beiden gevestigde acteurs die hun rol met de gebruikelijk flair neerzetten. Niemand valt binnen deze productie uit de toon of extra op. Stuk voor stuk zetten ze een prima prestatie neer.

Op zich speelt kung fu een belangrijke rol in de film. Lao San's favoriete wapen is een speer en regelmatig trekt hij er mee op uit. Hierbij wordt de vergelijking getrokken richting Yue Fei een beroemde Chinese generaal. Dit wordt nog doorgetrokken richting de kunstroof. Het object dat gestolen moet worden is namelijk de speer die Yue Fei ooit gebruikte. De vechtstijl van Lao San is allesbehalve gepolijst maar bijzonder effectief. De combinatie van deze zaken maken de film ondanks de minimale aanwezigheid van actie toch interessant. De gevechten zijn namelijk realistisch met een kleine toevoeging van stijlelementen.

'The underdog knight' behoort tot de verrassingen van 2008. Het is geen film die iedereen zal aanspreken vanwege de antiheld. Toch is het een bijzonder sterke uiting die op meerdere vlakken hoog scoort. De basis van het verhaal is goed, de acteurs erg sterk en de beelden verrassend. De enige minpunten zitten in het samenvoegen van de verschillende verhaallijnen. Gelukkig is dit weg te schrijven tegenover de bijzondere manier waarop de hoofdpersoon neergezet wordt. Dit is dus ook de kracht van de film en een belangrijke reden om hem te gaan zien.

De behandelde versie is van Zoke culture een Chinese distributeur. Hiervoor is gekozen aangezien er nog geen Hongkong versie beschikbaar is. De beeld en geluidskwaliteit is goed. Helaas is hierbij de ondertiteling ingebrand. Gelukkig is hij wel duidelijk leesbaar en goed te volgen.

Drager DVD (regio 6)
Beeld kwaliteit Goed (4:3)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1)