Morgan Freeman - Behind the scene
Bob Hoskins - Trailer
Kerry Condon - Film clip
Vincent Reagan - Photo gallery
Regisseur Louis Leterrier - Liner notes
Speelduur 99 mins - Also available

Bart (Bob Hoskins) is een tweede rangsgangster. Hoofdzakelijk leent hij veel geld aan mensen wat hij dan weer met rente terug krijgt. Hij is een echt school voorbeeld van harteloosheid en het enige waar hij om geeft is geld. Voor zijn vermaak vergrijpt hij zich regelmatig aan hoertjes. Van deze dames maakt hij foto's waar hij verder niets mee doet. De foto's belanden in een oude kist ergens is zijn kantoor. Maar een gangster werkt natuurlijk nooit alleen. Zo heeft hij zijn chauffeur en nog een ander hulpje. Deze laatste is Danny (Jet Li). Voor zo ver Danny zich kan herinneren is hij al bij zijn oom Bart. De jongen lijkt het verstand te hebben van een jongen van een jaar of vier en draagt een vreemdsoortige halsband. Bart neemt hem te allen tijde over al mee naar toe. En dat is ook niet vreemd ook. Danny is namelijk Bart zijn beste en meest effectieve wapen. Hij is van huis uit oersterk en zo gehersenspoeld dat zodra de halsband los gaat hij in een moordmachine veranderd. Ondanks dat Bart veel aan hem te danken heeft behandeld hij Danny letterlijk als een hond. Als Bart hem even alleen laat tijdens een klus ontmoet Danny een blinde piano stemmer genaamd Sam (Morgan Freeman). Door zijn handicap ziet hij Danny voor een kind aan maar behandeld hem met liefde en respect. Samen stemmen ze een piano tot de ontmoeting abrupt verstoord wordt. Ondanks dat deze ontmoeting van korte duur was laat het toch enorme sporen achter in het geheugen van Danny. Niet veel later vraagt Bart die in een goede bui is aan Danny wat hij wil hebben. Deze denkt even na en antwoord: een piano. Deze zal hij echter nooit van hem krijgen want net als Bart toestemt belanden ze in een ernstig auto ongeluk. Het blijkt een aanslag en er wordt flink geschoten. Danny twijfelt geen moment en kruipt uit het wrak. Zonder om te kijken laat hij zijn Oom Bart bloedend achter. De eerste plek die bij Danny opkomt is de plaats waar hij Sam ontmoeten. De blinde piano stemmer neemt hem liefde vol op en geeft hem alle tijd om tot zich zelf te komen. Langzaam maar zeker komt de mens die in het monster Danny schuilt naar buiten. Stukje bij beetje toont Sam hem samen met zijn stiefdochter (Kerry Condon) wat het leven allemaal te bieden heeft. Warmte, een piano, eten koken, een kus en vanille ijs. Danny is nog nooit zo gelukkig geweest. Maar dan opeens ontdekt hij dat zijn Oom Bart niet om gekomen is in het ongeluk. Bart is woest en wil zijn Hond terug want zonder hem is hij maar half zo succesvol.

Iedereen ziet Jet Li natuurlijk het liefste een rol in een actie film spelen. Dit is hetgene wat je van hem verwacht en hij is er goed in. Nu is het wel zodat hij al aardig op leeftijd begint te komen. En met de jaren komt natuurlijk ook de drang om je meer te bewijzen als serieus acteur. Alleen het probleem is dat het grote publiek in Amerika en Europa een actie ster niet zo snel serieus zal nemen. Er zijn er in de geschiedenis maar weinig geweest die deze overstap hebben kunnen maken. Met 'Unleashed' is in ieder geval de eerste stap gezet. Niemand minder dat Morgan Freeman en Bob Hoskins werden aangetrokken om wat extra gewicht in de schaal te leggen. Want met deze twee top acteurs zou het onmogelijk fout kunnen gaan. Jet Li speelt een volwassen vent met het gedrag van een kind van vier. Ook zijn er diverse trekjes van een hond in zijn gedrag terug te vinden. Hierbij doel ik op de schuwheid en andere non verbale communicatie. Op zich klinkt dit als een vrij simpele rol met weinig dialoog. Maar om dit echt met overtuiging neer te kunnen zetten vereist toch wat inlevingsvermogen. Gelukkig bewijst hij dat hij dit in zich heeft en valt zijn prestatie hierin absoluut niet tegen. Toch is het even wennen om hem te zien in een film die met zo’n zwaar dramatisch thema. Het begint allemaal met flink wat actie. Dit in combinatie met typische Engelse humor. De stijl hiervan is vergelijkbaar met 'Snatch' en 'Lock, stock and two smokin barrels'. Het gaat er hier keihard aan toe en dit geldt zowel voor de actie als de manier waarop de mensen met elkaar omgaan. Het contrast tussen deze grove en harteloze wereld en het warme en liefde volle van het gene waar hij daarna in beland is enorm. Hierdoor heeft de film twee gezichten en zal het de echte fans van knok films iets wat teleurstellen. Dit is namelijk allemaal erg zoetsappig en loopt over van de clichés. Toch is het behoorlijk essentieel voor de vordering van het verhaal. Hiermee wordt dus ook het verschil tussen de twee werelden enorm duidelijk. Het huis waar het personage van Morgan Freeman in woont is prachtig. Alles in sfeervol en klassiek ingericht en bevat veel donker hout. Regisseur Louis Letterier brengt dit alles prachtig in beeld. Hij benut de ruimte optimaal en geeft goed weer dat dit voor Danny als een droom zou moeten zijn. Oftewel een hele andere plek dan hij gewend is. Ondanks het hoge drama gehalte is de actie zoals ik al zei kei en keihard. Het begint allemaal met een snelle MTV stijl montage in de gevechten. Gelukkig blijft dit niet. Dit is alleen om de film opgang te helpen. De latere gevechten hebben zelfs nog aardig wat bewegingen in een shot en laten een behoorlijk brute manier van straat vechten zien. Alles wat er maar gebroken kan worden word ook gebroken. Vooral de klap met een enorme hamer op iemand zijn schouder zal niet snel vergeten worden. Met de actie is het dus ook dik in orde. Het enige punt is alleen dat er naar mijn idee te weinig kung fu in zat. (Maar dit is iets wat ik altijd wel zal houden denk ik) Waar ik hier mee op doel is dat er bijna geen ronde bewegingen in zitten. Als voorbeeld neem ik een gevecht in een kleine ruimte. Dit schreeuwt om Wing Chun. Mooie draaiende bewegingen die van uit de heup gecoördineerd worden en er explosief uitknallen. Je zou met Yuen Wo Ping als choreograaf toch wel iets meer mogen verwachten. Helaas blijft dit uit. Wat wel wel krijgen is een behoorlijke adrenaline pompend en agressief eindgevecht. Een climax om trots op te zijn. ‘Unleashed’ kan je dus aardig in twee strijd brengen. Voor de actie fans te lief en voor de drama liefhebbers te gewelddadig. Maar naar mijn idee precies goed. Je moet je alleen even ontspannen en openstellen voor hetgeen je voorgeschoteld krijgt.

Deze dubbele dvd uitvoering ziet er werkelijk prachtig uit.  Het is een steelboek uitvoering en dit straalt absoluut klasse uit. Het enige wat wel een beetje jammer te noemen is, zijn de hoeveelheid extra’s. Het meest interessant is de behind the scene’s feature. Eerst krijgen we een uitgebreid en leuk verslag te zien over het maken van de film. Interviews, toelichtingen en leuke beelden wisselen elkaar af. Als dit voorbij is krijgen we de interviews die hier voor gemaakt werden in zijn geheel te zien. Opvallend genoeg is de enige die niet aan het woord komt Jet Li. Het meest spreekt regisseur Louis Letterier maar Morgan Freeman en Bob Hoskins komen ook aan het woord. Tevens wordt er ook nog een stukje aan Yuen Wo Ping gewijd. Natuurlijk zijn de Trailers ook aanwezig. Bij het kiezen voor deze optie worden er twee trailers achter elkaar getoond. Ze apart bekijken is dus niet mogelijk. Een vrij onbegrijpelijke extra zijn de filmclips. In totaal is er de mogelijkheid om vijf Scene’s uit de film los te bekijken. Dit zijn stuk voor stuk indrukwekkende momenten. Maar de reden waarop ze op deze manier als extra toegevoegd zijn is een beetje onduidelijk. De aanwezigheid van een photo gallery lijkt me onvermijdelijk. Het gaat om tien foto’s die door middel van de afstandsbediening door gedrukt moeten worden. Wat verrassend is zijn de liner notes. Een uitgebreide en informatieve toelichting over hoe het idee voor de film ontstaan is. Er wordt zelfs gesproken over de Nederlandse zangeres die de titelsong van de film in gezongen heeft.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen (2.35:1)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital 5.1 & DTS)
Uitgever Dutch film works