Chang Pei Shan - Trailer & other releases
Chen Shing - Biography & selected filmography
Wu Ma - Elegant trails: David Chiang
Regisseur Chang Cheh - Production notes
Speelduur 103 mins - Color stills
Prod. maatschappij Shaw brothers - Original poster

Met de toepasselijke naam ‘Wandering swordsman’ (David Chiang) trekt een jonge held eenzaam door het leven. Hij heeft geen huis of familie en het enige wat hem op de been houdt is het helpen van mensen. Continue beroofd hij schurken die net een grote slag hebben geslagen. Dit geld wat hij hiermee binnen haalt geeft hij meteen weer weg aan de armen. Zijn kung fu vaardigheden zijn van extreem hoog niveau en zijn bewegingen zijn vergelijkbaar met de wind. Alleen door zijn jonge leeftijd is hij erg naïef en een tikkeltje onverschrokken. Langzaam maar zeker werkt hij zich zonder het te weten steeds dieper in de nesten. De leider van schurken die hij eerder beroofde is namelijk net een tikkeltje slimmer dan hij. Niet vreemd want zijn bijnaam is ‘Fail save’. Deze naam kreeg hij omdat hij zijn plannen altijd tot in den treuren controleerde op succes. Op slinkse wijze weet hij de ‘Wandering swordsman’ te betrekken bij een roof op goede mensen. Hierbij vallen enorm veel doden en dit was niet helemaal wat verwacht was. De ‘Wandering swordsman’ krijgt het pas door als het te laat is en hij er niets meer aan kan doen. Maar de fout is een smet op zijn reputatie. Als hij dan ook nog eens ontdekt dat het beveiligingsbureau wat hij hielp beroven, van de broer van een vriendin, was voelt hij zich helemaal beschaamt. Kosten wat kost wil hij zijn fout goed maken. Zelfs als dit betekent dat hij ten strijde moet trekken tegen een enorme overmacht.

Al eerder schitterde David Chiang onder de regie van Chang Cheh. Maar ‘The wandering swordsman’ werd zijn eerste echte hoofdrol. Zijn uitstraling is jeugdiger dan we hem in andere films te zien krijgen. Het personage wat hij neer moet zetten laat dit ook erg goed toe. Hij mag fouten maken en tegelijkertijd toch arrogant zijn. Continue speelt hij een spel met zijn tegenstanders. Vooral het intro is hier een prachtig voorbeeld van. We zien David Chiang als een schim achter zijn tegenstander aan zitten. Continue maakt hij salto’s achter de rug van de niet vermoedende schurk. Om dit te realiseren wordt er overmatig gebruik gemaakt van trampolines en touwtjes. Hierdoor ligt het realisme wel onder vuur. Maar het is en blijft natuurlijk een wu xia film en mensen hebben hier nu eenmaal boven natuurlijke vaardigheden. In de gevechten is dit niet terug te zien. Wat kung fu betreft is de film dus ook niet echt een hoogvlieger. De bewegingen zijn matig uitgevoerd en hebben niet echt veel om het lijf. Maar zoals gebruikelijk weet Chang Cheh wel het heldhaftige sfeertje er in te krijgen. Het bloed vloeit dus ook rijkelijk en het dodental is erg hoog. Dit grote bloedbad duurt alleen wel tot het einde van de film. In het begin lost de ‘Wandering swordsman’ zijn zaken liever op zonder te hoeven moorden. Pas als er echt geen alternatief meer is veranderd dit. De grote tegenstander tegen wie hij het op moet nemen is Cheung Pooi Saan. Zijn uitstraling is wat dommig en dus een wat vreemde combinatie in vergelijking met zijn gedrag. Dit maakt hem als schurk moeilijk in te schatten en dit is juist zijn grote kracht. Andere acteurs die we in de film zien zijn Wu ma, Cliff Lok, Chan Sing en Bolo Yeung. De laatste heeft maar een bijzonder korte rol. Chan Sing is lichamelijk een stuk minder massief dan in zijn latere films. Het ouder worden heeft van hem een stuk meer man gemaakt. Niet dat hij hier geen uitstraling heeft want dit is onmiskenbaar aanwezig. Het is leuk om al deze acteurs op zo een jonge leeftijd te zien. Maar er is er een die de kroon spant en dat is Lily Li. Het is echt nog een meisje en soms is het zelfs moeilijk haar te herkenen. Ze speelt een stoere jonge dame die toch erg kwetsbaar en afhankelijk is. Vechten doet ze helaas niet echt. De film is opgebouwd uit een groot aantal binnensets die aangevuld worden door beelden buiten de studio’s. Er word veel paard gereden en alles komt lekker compleet over. Het verhaal bied alleen niet echt iets bijzonders. De sfeer en variatie maakt hierin wel een boel goed. Hierdoor is het dus ook een lekkere film uit de vroege jaren van de Shaw studio’s. Niet super spectaculair maar zeker leuk om een keer gezien te hebben.

Natuurlijk zijn op deze dvd van Celestial de standaard extra's aanwezig. Trailers, foto galerijen van zowel 'Behind the scene's' als de gewone screencaps en biografieën van de hoofdrolspelers. Daarnaast bevat deze dvd een andere extra. Elegant trails: David Chiang: In iets minder dan acht minuten krijgen we special over David Chiang te zien. Deels bestaat deze uit beelden uit zijn film. Het andere deel is een interview met hem wat in 2003 met hem opgenomen is. Rustig vertellend loopt hij door de Shaw studio's en krijgen we hem samen met zijn familie in Canada te zien waar hij nu woont. Een leuke korte impressie die helaas niet echt diep op de persoon David Chiang in gaat.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (dolby digital)
Uitgever International video limited