Takeshi Kaneshiro - The warlords blog
Xu Jinglei - TV spots
  - 117 days: a production journal
Regisseur Peter Ho Su Chan -
Speelduur 125:39 mins -
Prod. maatschappij Media Asia films -

Als enige overlevende kruipt generaal Pang (Jet Li) onder de dode soldaten uit. Hij is in de val gelokt en het resultaat is onmenselijk. Zijn tegenstanders slachtten zijn mannen af terwijl de hulptroepen vanaf een afstand toe keken. Pang voelt zich meer dood dan levend. Zijn hart is gevoelloos en iedere emotie lijkt uit zijn lichaam verdwenen. Na een aantal uur gelopen te hebben stort hij levenloos ten gronde. Gelukkig voor hem is er een vrouw (Xu Jing-Lei) die hem naar een verlaten huis brengt en hem verzorgt. Als hij later weer bijkomt merkt hij onmiddellijk dat hij gevoelens voor haar heeft. Alleen de kans om dit aan haar te vertellen krijgt hij niet. De volgende ochtend is ze verdwenen en alles lijkt een droom. Hij vervolgt zijn weg en komt in contact met Zhang (Kaneshiro Takeshi). Hij blijkt de tweede leider te zijn van een grote bende rovers. Pang besluit met hem mee te gaan om Cao Erhu (andy Lau) te ontmoeten. Tot zijn verbazing ontmoet hij ook de vrouw daar die hem eerder weer op de been hielp. Haar aanspreken over die gebeurtenis durft hij alleen niet. Ze blijkt namelijk de vrouw van Cao Erhu te zijn. Verward besluit Pang later met ze mee te gaan op een van hun roverstochten. Door zijn ervaring als generaal weet hij de heren al snel te overtuigen van zijn kunnen. Ze nemen hem op als een van hen en een feest volgt. De volgende dag wordt het roversdorp bruut verstoord als het leger passeert. Onder dreiging van geweren worden ze gedwongen alles wat ze gisteren buit maakten op te geven. Dit valt niet in goede aarde maar een keuze hebben ze niet. Het drietal besluit dat dit nooit meer mag gebeuren. Om dit te bezegelen nemen ze elkaar aan als bloedbroeders. Vervolgens komt Pang met het idee om alle mannen zich aan te laten sluiten bij het leger. Op deze manier kunnen ze zowel geld verdienen als nuttig zijn. Het plan slaagt en Pang werpt zich op als hun leider. Ambitieus als hij is bezorgt hij hun overwinning na overwinning. Alleen de prijs die ze hiervoor moeten betalen is hoog en dit zaait verdeling onder de drie bloedbroers.

Als we gaan graven in de film historie van Chang Cheh is er één film die er erg uitspringt. Het zal niet ieders meest favoriete film zijn. Toch is niet te ontkennen dat 'Bloodbrothers' het best uitgewerkte verhaal en personages heeft. Het is dus ook niet vreemd dat er nu van deze film een remake gemaakt werd. 'The warlords' vindt zijn basis in het zelfde verhaal. Toch is er hier en daar een aanpassing gemaakt. De nadruk ligt op andere plaatsen en de namen van de personages zijn veranderd. Dit neemt echter niet weg dat Peter Ho Su Chan een bijzonder indrukwekkende film wist te maken.

Alleen de namen van de hoofdrolspelers moeten al genoeg zijn om de Hongkong filmfan nieuwsgierig te maken. Want Jet Li, Andy Lau en Takeshi Kaneshiro behoren tot de top van dit moment. Een goed bij elkaar gezochte combinatie die zeker zijn vruchten afwerpt. Opvallend is dat het verhaal vrij vlot te vertellen is. Toch kiest Peter Ho Su Chan er voor om hier meer dan twee uur over te doen. Hij heeft het zijn missie gemaakt om ons te wijzen op de gruwelen van een oorlog. Een oorlog die heel anders is dan wij gewend zijn. Want pistolen, geweren, tanks en bommen zijn nogal onpersoonlijk. Het vechten met zwaarden, speren, messen en andere handwapens levert een veel bruter beeld op. Dit is zoals het er in vroeger tijden aan toe ging. De soldaten moesten dus ook veel harder en gewelddadiger zijn dan nu. Ze maakten de gevolgen van hun actie van veel dichter bij mee. Ze waren dus letterlijk verplicht om te kijken naar hetgeen ze aanrichtten. Dit wordt op bijzonder realistische wijze in beeld gebracht. Het is dus ook aan te raden dat mensen met een zwakke maag 'The warlords' mijden. Hoofden en ledenmaten worden afgehakt, lichamen doorklieft of mensen liggen kermend te midden van een verlaten slagveld. Opvallend is dat deze actiescènes de film domineren. Driekwart van de speeltijd gaat hier aan op. In het overgebleven deel wordt er een verhaal verteld over broederschap. Een onderwerp wat al sinds het ontstaan van de Hongkong cinema centraal staat. De laatste tijd werden er niet meer zoveel films over gemaakt. Het is dus ook bijzonder welkom dat het nu weer wel gedaan wordt. Maar naast het broederschap is ook onbereikbare liefde van belang. Gelukkig neemt dit deel niet zoveel van de film in. Het zit er op precies de juiste manier door verweven.

Het werkt een beetje tegen 'The warlords' dat het hoogtepunt van de film zich ergens in het midden bevind. Deze veldslag is zowel emotioneel als visueel enorm overweldigend. Dit is zelfs zo erg dat je na het zien hiervan gewoon even moet bijkomen. Normaal gesproken gebeurt zoiets aan het einde. Nu volgt erna nog zeker een vijftig minuten verhaal. Als kijker zit je met een enorme adrenaline rush en drang naar meer. Maar helaas wordt dit niet beantwoord. Er gebeurt nog wel het een en ander aan actie maar niet meer zo lang en intens. Jammer en dus zit je met een nogal onbestemd gevoel verder te kijken. Dit neemt echter niet weg dat hetgeen wat volgt prima in elkaar zit. De ontwikkelingen die volgen zijn erg emotioneel geladen en dit wordt goed weergegeven.

Om het gruwelijke van de periode waarin het verhaal zich afspeelt te onderstrepen is er gekozen voor een bijzonde grauw kleuren palet. Als we heel eerlijk zijn is er eigenlijk niet eens van kleur te spreken. Alle kleding is namelijk zwart of grauw. Dit is voor het goede iets te nadrukkelijk aanwezig. Hierdoor komt het allemaal een klein beetje onnatuurlijk over. Oude en smoezelige kleuren zijn tot daar aan toe. Maar hier is zuiver en alleen maar zwart of een verbastering hiervan gebruikt. Maar naast deze misstap is er op het visuele aspect van de film niet veel aan te merken. Alles is enorm groots opgezet. Vele figuranten verleenden hun medewerking en dit maakt het allemaal erg levendig. Ook de omgeving is goed gekozen. Prachtige oude dorpen, steden en zelfs beelden van de verboden stad maken het een schitterende ervaring.

Dat Jet Li een andere weg in geslagen is mag overduidelijk zijn. Hij probeert qua acteren steeds uitdagendere rollen aan te nemen. Helaas moet er gezegd worden dat dit voor hem niet makkelijk zal worden. Bij het zien van Jet Li heeft iedereen namelijk meteen het beeld van een held voor zich. Een Wong Fei Hung of Fong Sai Yuk die een ander pas kwaad zal doen als hij er meerdere mensen mee kan helpen. Er lijkt geen kwaad te schuilen achter zijn uiterlijk en dus moet hij dubbel zo hard werken. Dit ligt natuurlijk deels aan de kijker. Maar probeer het beeld wat er zich in de afgelopen twintig jaar rondom hem gevormd heeft maar eens weg te poetsen. Het duurt dus ook vrij lang voordat je door heb dat de bedoelingen van zijn personage misschien niet goed zijn. Andy Lau daarentegen heeft het een stuk makkelijker. Hij is een acteur met meer noten op zijn zang. Dit laat hij hier ook voortreffelijk blijken. Zijn spel is bijzonder sterk en zijn voorkomen robuust. De baard die hij in het begin heeft maakt hem erg stoer. De aanwezigheid van Takeshi Kaneshiro wordt niet ten volste benut. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat zijn rol dit ook niet echt toe laat. Maar hetgeen wat hij mag doen is prima in orde. Als laatste moeten we het nog even hebben over Xu Jinglei. Een belangrijke schakel in het geheel. Zij speelt de vrouw van het personage van Andy Lau en de geheime liefde van het personage Jet Li. Dit doet ze gracieus maar toch met een ingetogen terughoudendheid.

Van Kung fu zoals we het voorheen gewend waren is er hier niet te spreken. Choreograaf Ching Siu Tung gooit het hier over een hele andere boeg. Geen fantasie maar keiharde recht toe recht aan actie.Grote brute slagvelden van een realisme dat doet denken aan ´Saving privat Ryan´.

Ondanks de punten van kritiek die hier boven genoemd zijn is ´The warlords´ een regelrechte aanrader. Het is een stap in een andere richting wat Hongkong actie films betreft. Een stap die hoort bij het volwassen worden en het steeds meer vinden van de nieuwe identiteit. Brutere actie dan hier te zien is lijkt bijna niet denkbaar. Het realisme ligt hoog en dit maakt het erg meeslepend. Hier komt bij dat het verhaal goed doordacht is en aan de juiste punten aandacht geeft. Kortom het is een erg sterk actie drama wat bijna iedereen wel zou moeten bekoren.

Deze regio 3 dvd van Megastar komt samen met een boekje verpakt in een slipcase. Het boekje bevat zesendertig pagina en deze zijn allemaal gevuld met glossy kleuren foto's. Een leuke opwarmer voor de film. Het aantal dvd's bij de release telt er twee. Natuurlijk één met de film en één met extra's. In eerste instantie lijkt alles dik in orde. Een Making of van net geen uur voorzien van Engelse ondertiteling. Om het overzichtelijk te houden zijn deze onderverdeeld in zestien hoofdstukken. Alleen als we bij de volgende extra aan komen gaat het mis. Bij het, eveneens net geen uur durende The warlords blog ontbreekt namelijk elk spoor van ondertiteling. Hier is het dus leuk om naar de beelden te kijken maar er iets van begrijpen word wat lastig. Bij de tv-spot is het zelfde probleem aanwezig. Om deze te kijken heb je echter geen ondertiteling nodig wat de beelden spreken voor zich. In totaal zijn dit er drie. Als laatste is er nog het vijfendertig minuten durende 117 days: a production journal. Deze special bied ook een kijkje achter de schermen maar doet dit wel zonder ondertiteling.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital ex)
Uitgever Mega star