Tony Kwok - Stills gallery
Kim Inn Ju -
Kwak Mu Seong -
Regisseur Godfrey Ho -
Speelduur 83 mins -
Prod. maatschappij IFD films -

Als een op machtbeluste krijgsheer (Kim Inn Ju) het op een magisch zwaard gemunt heeft roept hij een groep meedogenloze vechters bij elkaar. Momenteel is het wapen in handen van een vredelievend edelman. Deze woont samen met zijn twee zoons in het noorden van het land en is een enorm ervaren vechter. Echt makkelijk zal het dus niet worden om het zwaard te pakken te krijgen. Om deze reden wordt een list bedacht. De edelman wordt vergiftigd maar desalniettemin is de strijd die volgt enorm hevig. In totaal zijn er acht mannen nodig om hem te verslaan. Hulpeloos zijn de twee zoons genoodzaakt toe te kijken. Laf zijn de jongens echter niet en beiden doen een poging hun vader te redden. Alleen in dit proces wordt de oudste (Casanova Wong) blind en de jongste (Kwak Mu Seong) beroofd van zijn gehoord en spraak. Lachend laten de mannen de jongens voor dood achter. Gelukkig worden de jongens gevonden door twee vrienden van hun vader. Deze nemen er beiden een mee naar huis om ze te laten herstellen. Jaren gaan er voorbij en de twee jongen groeien beiden apart op. Ze maken jaren door van zware training tot de dag komt dat ze volwassen zijn. Ieder trekt apart naar het zuiden om de dood van hun vader te wreken. Ze weten dat ze een broer hebben maar hebben geen idee hoe deze er uit zou moeten zien. De weg naar wraak is zwaar en vol met gevaren. Dit wordt nog eens extra versterkt door de handicap die ze hebben. Toch zijn ze vastberaden de moordenaars van hun vader een voor een op te zoeken en te doden.

Een Koreaanse film geproduceerd door Asso asia. Maar laat je niet misleiden door deze bedrijfsnaam want hierachter gaan precies dezelfde mensen schuil als achter IFD films. Een knip en plakwerk is dit echter niet. Sterker nog het is een van de betere kung fu films uit Korea. De regie staat op naam van de beruchte Godfrey Ho maar of hij werkelijk de man was achter deze film valt niet te bewijzen. Hij staat meer bekend om zijn zakelijk inzicht dan om het feit dat hij mooie films kon maken. Opvallend genoeg ligt de nadruk van 'Warrior of kung fu' op het verhaal en de emoties die de personages door maken. Er is hier dus ook gepoogd een sterk kung fu drama te maken. Gedeeltelijk wordt dit doel bereikt. Er wordt rustig de tijd genomen om het drama te schetsen. Hiervoor wordt vooral gebruik gemaakt van de indrukwekkende Koreaanse omgeving en een sterke muzikale ondersteuning. De meest opvallende is het nummer 'The Lonely Shepherd' van Zamfir. Dit nummer werd later ook gebruikt in Quentin Tarantino's 'Kill Bill'. Een slimme zet want als iets emoties los maakt is het wel dit panfluit nummer. Dat het gecombineerd wordt met prachtige besneeuwde Koreaanse bergtoppen helpt natuurlijk ook een handje. Maar het blijft natuurlijk wel een Koreaanse film. Echt serieus te nemen is de film als geheel dus niet. De personages zijn goed bedacht, of liever gezegd gejat. Casanova Wong doet dus ook heel erg denken aan de bekende blinde zwaardvechter Zatoichi. Alleen in plaats van zijn zwaard gebruikt hij zijn benen om te vechten. Zijn uitstraling is doortastend en koelbloedig en zijn kleding accentueert dit enorm. Hij draagt grauwe en dikke traditionele Chinese kleding in combinatie met de bekende strohoed. Om zijn gehoor te ondersteunen zitten er in deze hoed een soort oorkleppen verwerkt. Hiermee kan hij geluiden een stuk beter opvangen. Helaas krijgt zijn personage niet erg veel persoonlijke diepgang mee. Hierdoor blijft het niet meer dan een indrukwekkend omhulsel wat we de gehele film volgen. En dit geldt eigenlijk voor alle personages in de film. Kwak Mu Seong die de jongere broer speelt krijgt zelfs nog minder aandacht. Casanova Wong speelt dus ook duidelijk de hoofdrol. Wat gevechten betreft is er een ding wat heel erg opvalt. Normaal gesproken zijn Koreaanse films wat versneld. Alleen 'Warrior of kung fu' blijft gewoon op het normale tempo. Hierdoor is alles een stuk beter te volgen. Hoofdzakelijk wordt er met de benen gevochten. Logisch natuurlijk want Korea blijft het land van de Tae Kwan Do. De gevechten zijn redelijk lang en hebben allen een eigen thema. Iedere vechter die ze moeten verslaan heeft namelijk zijn eigen stijl en gimmick. Zo moeten ze het opnemen tegen iemand met een 'ironhead', iemand die gebruik maakt van het donker en iemand die een keiharde dikke buik heeft. Helaas zijn het geen lange uitwisselingen van slagen en stoten. De choreografie maakt meer gebruik van de meerdere aanvallers. Zodra er iemand geraakt wordt vliegen ze meteen een eind weg. Voor sommige van dit soort trucs worden op hele onnatuurlijke wijze kabels gebruikt. Dit is iedere keer weer onbedoeld lachwekkend om te zien. Als je 'Warrior of kung fu' naast een Hongkong film uit dit jaartal zou zetten stelt het eigenlijk allemaal niet zoveel voor. Het is een stuk meer amateuristisch en de continuïteit laat een boel te wensen over. Maar voor een Koreaanse film ligt het niveau vrij hoog. Als je dus interesse hebt in Koreaanse films is dit er zeker eentje die je gezien moet hebben.

Waardering          7/10 Met dank aan de Boudisque