Andy On -
Suet Nei -
Patrick Tang -
Regisseur Wilson Yip -
Speelduur 88 mins -
Prod. maatschappij Singing horse -

Op school heeft Black Phoenix (Cecilia Cheung) het goed voor elkaar. Ze is een gemiddelde studente maar erg populair bij haar schoolgenoten. In haar vrije tijd houdt ze zich bezig met kleding kopen, een beetje rondhangen en over jongens praten. Haar grote droom is ooit het hart winnen van de tweede prins van China. Maar hierin is ze natuurlijk niet de enige. Toch krijgt juist zij de kans om de prins in zijn paleis te bezoeken. Gretig maakt ze gebruik van dit aanbod. Het is alleen een beetje jammer dat het nog een aantal dagen zal duren voordat het zover is. Die avond hoort ze een boel lawaai buiten. Als ze poolshoogte gaat nemen treft ze de vrouwelijk conciërge van haar school (Suet Nei) ernstig gewond aan. Black Phoenix wil snel een dokter gaan halen maar de vrouw houdt haar tegen. In het kort vertelt ze een verhaal over hoe ze al jaren achter een blinde moordenaar genaamd 'Chicken Feathers' (Francis Ng) aan zit. En aangezien ze waarschijnlijk niet lang meer zal leven wil ze haar krachten aan Black Phoenix geven. Dit is zo gebeurd en het leven lijkt gewoon verder te gaan. Alleen Black Phoenix heeft totaal niet door dat ze plots een martial arts meester is geworden. Langzaam maar zeker komt ze hier achter. Het bezoek bij de prins verloopt erg prettig. Ze kunnen het goed met elkaar vinden en voor Black Phoenix lijkt haar toekomst geregeld. Alleen dan ontdekt ze dat de prins een doodsangst heeft voor kippenveren. Recentelijk was hij namelijk aangevallen door dezelfde moordenaar waar de conciërge over sprak. Hij is bang dat hij weer terug komt en dat hij die keer niet zoveel geluk zal hebben. Black Phoenix besluit haar krachten te gebruiken om haar toekomst veilig te stellen. Ze besluit 'Chicken Feathers' op te zoeken en hem uit te dagen. Alleen dit gevecht pakt heel anders uit dan verwacht. 'Chicken Feathers' blijkt namelijk geen slecht persoon te zijn maar een blinde die niets liever wil dan kunnen zien.

Voordat Wilson Yip een enorme hit scoorde met 'Sha Po Lang' maakte hij 'The white dragon'. Alleen de stijlen van deze twee films liggen mijlen uit elkaar. Want waar 'Sha Po Lang' een duistere actie triller was, is dit meer een luchtige romantische actie komedie. Een combinatie van genres die je eigenlijk alleen maar in een film uit Hongkong tegen kan komen. De opening doet verwachten dat het een heus martial arts spektakel zal worden. Daarna slaat het om naar een soort high skool komedie. Flauwe grappen met een modern tintje worden vermengd met een traditionele Wu Xia setting. Hierin wordt gesproken over downloaden, breed en smal band en nog meer zaken die toen totaal niet aan de orde waren. Dit geeft een beetje het gevoel van 'huh, waar hebben ze het nu opeens over'. Een vreemde en flauwe combinatie. Zo kan het zelfs gebeuren dat we Cecilia Cheung samen met Andy On opeens door het keizerlijk paleis zien skeeleren, er traditionele broodjes in een MCDonald's stijl gegeten worden en meer van dit soort onzin. De personages worden hierbij nogal overdreven neergezet. Alle emoties worden aangedikt en met veel mimiek neergezet. Zo is Cecilia Cheung een ongelofelijke zeurende en over het paard getilde jongedame. Dit strookt totaal niet met het feit dat ze een martial arts meester is. Natuurlijk is dit weer te verklaren door de manier waarop ze haar krachten cadeau kreeg. Maar dit helpt alleen niet mee om de gevechten serieus te nemen. Althans voor zover als we het echt gevechten kunnen noemen. Het is meer een combinatie van veel heen en weer gevlieg met af en toe een trap of stoot. Het mag wel gezegd worden dat het erg mooi gefilmd is. Het zijn dus ook typische Wu Xia gevechten. Hierbij wordt er over boomtoppen gevlogen en zonder moeite van gebouw naar gebouw gesprongen. Dit in combinatie met veel stijlvolle poses maakt dat het wel lekker weg kijkt. Alleen actie is niet het gene waar 'The white dragon' zich het meest op focust. De nadruk ligt eigenlijk meer in de combinatie van drama en romantiek. Het middenstuk van de film toont ons de achtergrond van het personage van Francis Ng. Een niet echt vrolijke geschiedenis. Ook zit hier de opbouw in van de relatie tussen hem en het personage van Cecilia Cheung. Wat acteerwerk betreft levert Francis Ng verre weg de beste prestatie. Misschien dikt hij het iets te veel aan maar zijn uitstraling blijft goed. Voor Cecialia Cheung geldt eigenlijk wel hetzelfde. Alleen bij haar wordt haar personage op den duur aan de irritante kant. Niemand is gebaat bij een zeurend meisje. Dit gaat je op de zenuwen werken. Wat de film heel erg redt is de visuele stijl en het tempo. Wilson Yip maakt er echt wat moois van. De sets worden goed benut en er zijn veel mooie locaties gebruikt. Verder zijn de kleuren erg helder en de kleding tot in de puntjes verzorgd. Maar over het algemeen heeft de film niet echt iets nieuws te bieden. Het is best vermakelijk maar meer is er ook niet uit te halen. Wil je een leuk avondje lachen dan is 'The white dragon' de film voor jou. Ben je echter in een serieuze stemming blijf dan maar beter uit de buurt.

Beeld kwaliteit Zeer goed (1.85:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Nedrlands, Engels, Frans