Julian Chung - Deleted scenes
Jordon Chan - Making of
Yuen Hua - Interview
Regisseur Marco Mak - Priemere
Speelduur 101:41  mins - Trailers
Prod. maatschappij MVP - Photogallery

Ongeschreven was er al jaren een verstandhouding tussen de triades en de politie. Ze behandelden elkaar met respect ondanks dat ze zich aan verschillende zijden van de wet bevonden. Maar na de overname van Hongkong door China begon dit langzaam te veranderen. Het respect dat de triades hadden voor de politie begon steeds meer te verdwijnen. Het werd zelfs zo erg dat de politie de controle dreigde te verliezen. Om dit enigszins in te dammen besloten ze over te gaan op een nogal drastische actie. Er werden enorme hoeveelheden agenten ingezet om te infiltreren in de triades. De operatie kreeg de naam 'Wo hu' oftewel 'Crouching tigers'. Twee jaar na de start van deze actie wordt de eerste agent ontdekt. Lai Gai-Cheung (Eric Tsang), één van de leiders geeft zonder pardon de opdracht om de jonge agent te laten vermoorden. Dit nieuws komt behoorlijk hard aan bij de politie. Maar het veroorzaakt ook een boel onrust bij de top van de triades. Ze krijgen namelijk van meerdere bronnen te horen dat er misschien wel vijfhonderd politie-infiltranten in hun organisatie zitten. Niemand is dus nog te vertrouwen en er lijkt geen beginnen aan om dit probleem uit te bannen. Langzaam maar zeker wordt er steeds meer bewijs verzameld tegen de kopstukken. De eerste die ten prooi valt is Tommy (Julian Cheung). Zijn illegale drugspraktijken vielen natuurlijk ook heel makkelijk op te rollen. Maar ook Wah Chiu (Francis Ng) loopt tegen de lamp. Althans heel definitief is het nog niet. Maar omdat hij verantwoordelijk is voor al het geld wat witgewassen werd voor de triades worden al zijn rekeningen bevroren. Hij kan dus nergens meer bij en dit frustreert hem behoorlijk. Ondanks het verlies van één van hun agenten kan er dus gezegd worden dat de operatie voor de politie succesvol begint te worden. Alle kopstukken keren zich tegen elkaar en dit lijkt het begin van het einde van de triade.

In een interview zei Hongkong film goeroe Wong Jing ooit dat hij zijn films niet maakt naar zijn eigen smaak. Hij luistert naar het publiek en aan de hand van wat hij hoort maakt hij zijn nieuwe film. Supercommercieel en meestal resulteert dit in uiterste simpele wegwerp cinema. De trend van de laatste tijd is ook hem niet ontgaan. Realistische triade films met geïnfiltreerde agenten scoorden hit na hit. Na een brainstorm sessie met schrijver Gary Tang Tak-Hey werd het idee voor 'Wo hu' geboren.

Opvallend genoeg hebben we hier niet met een komedie te maken. Het verhaal is namelijk uiterst serieus en behoorlijk realistisch te noemen. Dit zal ook de reden geweest zijn waarom Wong Jing de regie uithanden gaf aan zijn vriend Marco Mak. Hij had immers veel meer serieuze films op zijn naam staan. Een goede keuze is het absoluut geweest. 'Wo hu' staat namelijk als een huis en kan zich prima meten met de andere films uit het triade/politie genre. In het begin lijkt het verhaal nergens toe te leiden. Het is zelfs enigszins verwarrend te noemen. Vele personages passeren de revue. Voor de kijker is het dus ook lastig om hier uit te kiezen wie hij nu moet volgen. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat Francis Ng, Eric Tsang en Miu Kiu-Wai de hoofdrollen spelen. Dit is misschien net iets aan de late kant. Gelukkig zijn de situaties en de beelden die getoond worden interessant genoeg om je door het begin heen te slepen. Daarna komt de film pas echt op stoom en worden we flink meegesleept in het verhaal. Verwacht hier alleen niet te veel originaliteit van. Het is namelijk meer van hetzelfde. Maar wel op een prima manier uitgevoerd. Het enige wat misschien wat ongeloofwaardig te noemen kan zijn is de liefde tussen het personage van Eric Tsang en ex miss Hongkong Sonja Kwok. Naast het grote verschil in leeftijd zit er namelijk nogal wat verschil in uiterlijk. Eric Tsang is wel uiterst charmant maar toch voelt de gehele relatie wat onnatuurlijk aan.

Een komedie is 'Wo hu' dus absoluut niet. Toch zit er behoorlijk wat humor door de film verweven. Dit zijn hoofdzakelijk verbalen grappen van niveau. Ook wordt er regelmatig teruggegrepen naar de succes films waar de film zijn inspiratie vandaan haalde. Zo roept een van de gangsters tijdens een verhoor dat ze het maar aan Andy Lau moeten vragen. Één van de agenten vind dat Tony Leung de beste persoon is voor de infiltratie klus. Maar de beste is wel Francis Ng die roept dat hij zin heeft om met zijn collega gangster te gaan vissen en hem dood te slaan met een steen. Dit is een vorm van humor die maar zelden gebruikt wordt in een film. In het dagelijks leven worden er regelmatig verwijzingen gemaakt naar films maar om de een of andere reden heerst er in serieuze films een taboe op. 'Wo hu' trekt zich hier niets van aan en het resultaat is erg grappig.

Acteurs genoeg in deze productie. De cast is bijzonder groot en gebruikt maar een paar echt grote namen. De manier waarop er geacteerd wordt lijdt hier echter niet onder. Iedereen zit goed in zijn rol en zet goed realistisch spel neer. Dit is voor een groot deel te danken aan het feit dat de acteurs voordat de productie van start ging regelmatig samen kwamen. De rollen werden goed doorgesproken en hierdoor kon iedereen zich beter inleven. Dit is voor Hongkong begrippen erg uitzonderlijk want meestal wordt er niet zoveel gesproken en meteen maar gefilmd. De veteranen die meedoen zijn Eric Tsang en Francis Ng. De laatsten lijken we momenteel echt in elke film tegen te komen. Een probleem is dit niet. De beste man ontwikkelt zich steeds verder en gaat steeds meer tot de top behoren. Eric Tsang is even charmant als altijd. Het subplot waarin hij als meedogenloze gangster verliefd wordt op een (te?) jonge stylist is dus ook erg sterk gedaan. Voor de Shaw brothers liefhebbers onder ons betekent de film de terugkeer van een oude bekende. Het is wel even goed kijken maar het is echt Yuen Hua die in de huid kroop van de oude triade baas. Zijn charisma is nog steeds aanwezig en het blijft leuk om zo een acteur een keer terug te zien.

Visueel gezien is de film erg indrukwekkend. Marco Mak koos alle mooie plekjes van Hongkong uit om te filmen. Het moge duidelijk zijn dat hij bijzonder gek is op de skyline van de stad. Meerdere malen is deze te zien. Maar met de donkere wolken levert dit vooral een mooie plaatje op.

'Wo hu' is een film die maar heel weinig media aandacht kreeg. Dat Wong Jing zijn naam er aan verbonden is helpt ook niet direct. Hierdoor zal ieder de film met enig argwaan benaderen. Nodig is dit niet maar begrijpelijk des te meer. 'Wo hu' is misschien geen super originele film maar zeker indrukwekkend genoeg. Liefhebbers van triade films zullen zeker geen spijt krijgen als ze deze film aanschaffen.

Extra's zijn er genoeg te vinden op deze dubbele DVD. Om het allemaal nog wat mooier te maken zijn ze ook nog eens Engels ondertiteld. Alles wat gebruikelijk is, is er dus ook terug te vinden. Laten we beginnen met de Behind the scenes. In twaalf minuten krijgen we beelden te zien van de opnamen. Scènes worden opgebouwd en wij mogen hier getuige van zijn. In de Deleted scenes worden de beelden getoond die niet gebruikt werden in de uiteindelijke film. Sommige waren echt overbodig en andere geven opeens een hele andere kijk op een situatie. Vooral een van de belangrijke moordscènes roept nogal wat vragen op. Deze lijkt compleet onrealistische en het is dus goed dat deze niet gebruikt is. In de Making of krijgen we het gebruikelijk promotie filmpje te zien van de film. Alle andere extra's die op deze disk te vinden zijn komen hierin voorbij. Een mooie opsomming dus. De interviews duren zeventien minuten. Hierin komt bijna iedereen aan het woord. Helaas is niet iedereen even interessant in zijn monoloog. Vooral de wat onbekendere acteurs blijven erg hangen in het 'oh wat is het fijn om met de sterren te werken'. Uitgebreid wordt er verslag gedaan van de Hongkong première. Deze wordt van het begin tot het einde gevolgd en dit duurt veertien minuten. Natuurlijk ontbreken ook de TV spots, trailer en photogallery niet.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of Dolby digital 5.1)
Uitgever Joysales